چرا سینماگران نگاهی به ورزش ندارند؟

حسین فرح بخش، علی رام نورایی و محسن محسنی نسب از گلایه‌ها، دغدغه‌ها و دلایل نبود سینمای ورزش می‌گویند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما همواره فیلم‌هایی با موضوع ورزش در خود داشته است که در مقاطع زمانی موفقیت‌های خاصی را کسب نموده‌اند.

در ایران نیز سینما در گذشته از لحاظ موقعیت و شکست تجربه‌هایی داشته است اما سال‌هاست فیلم‌های ورزشی به خود ندیده است. به همین منظور به بررسی سینمای ورزشی و ارتباط آن با نسل جوان و آشتی با سینما در گفتگو با هنرمندان پرداخته‌ایم.

فرح بخش:موضوعات ورزشی سودی برای سینما و مخاطب ندارد

محمدحسین فرح بخش گفت: در حال حاضر در سینما به ورزش پرداخته نمی‌شود و موضوعات ورزشی منافع و سودی برای سینما و مخاطب ندارد که باید برای آینده این سینما در قطعه هنرمندان بهشت زهرا فاتحه خواند.

وی اظهار داشت: تنها رشته ورزشی که در سینمای ایران و جهان توانسته موفق باشد ورزش‌های رزمی بوده و ورزش‌هایی مثل کشتی که ستارگان آن در دنیا موفق بوده‌اند در سینما به این امر دست نیافته‌اند.

فرح بخش افزود: در گذشته ورزش رزمی از نظر خلق قهرمان و همذات پنداری در مخاطب موفق بوده اما در حال حاضر قهرمان و ورزش از سینما حذف شده که دلیل آن بی‌تفاوتی مسئولین به امر ورزش و قهرمان در سینماست.

کارگردان «خصوصی» در خصوص وضعیت کنونی سینما بیان کرد: پرورش قهرمان در سینما به داستان و داستان پردازی برمی‌گردد که آن هم در صورت استفاده قهرمان یا پرورش آن با واژه‌هایی چون فیلم فارسی و ابتذال از سوی مسئولین روبرو و با آن مخالفت می‌شود که این امر باعث نبود تماشاگر در سینمای ایران شده است.

این تهیه کننده سینما در خصوص بهبود این وضعیت عنوان کرد: باید قهرمان پروری به واسطه ورزش در سینما دوباره احیا شود و در این شیوه استفاده از رویا پردازی مثل سینمای هند و آمریکا که به این واسطه فروش و اعتباری در جهان کسب کرده‌اند، می‌تواند وضعیت سینمای ایران را تغییر دهد.

فرح بخش در خصوص نقش مدیران گفت: مدیران باید شجاعت داشته تا انقلابی در سینما شکل دهند و سینمای ایران را از این رخوت خارج کنند.

محسنی نسب: مدیران ناآگاه باعث انحطاط ورزش در سینما هستند

تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: مشکل اعظم سینمای ایران این است که فیلمساز ورزشی از پایین‌ترین حد حمایت نیز برخوردار نیست که عدم اطلاعات مدیران باعث انحطاط ورزش در سینما شده است.

محسن محسنی نسب افزود: مشکل اعظم سینمای ایران این است که فیلمساز ورزشی از پایین‌ترین حد حمایت نیز برخوردار نیست.

وی بیان کرد: من تنها فیلمساز سینمای رزمی و یاس‌های وحشی برجسته‌ترین فیلم رزمی سینمای ایران است اما اردیبهشت امسال در جشنواره بین المللی فیلم فجر برنامه تقدیر از سینمای رزمی با هزینه‌های زیاد و حضور افرادی بی‌ارتباط با سینمای رزمی و با سخنرانی آقای ایوبی انجام شد در حالی که فیلم رزمی در این جشنواره وجود نداشت و این که من در کجای این برنامه بودم جای تعجب دارد.

این تهیه کننده سینما تصریح کرد: وضعیت موجود به عدم اطلاعات مدیران برمی گردد که متأسفانه ورزش در سینمای ایران را دچار انحطاط کرده است.

محسنی نسب اظهار داشت: چرا فیلمسازان ورزشی چینی که به ایران آمدند نباید فیلم‌های رزمی مثل یاس‌های وحشی را ببینند که این یک ضعف در سینماست.

وی عنوان کرد: برخی فیلم‌های دفاع مقدس از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده و افتخارم این است فیلم «یاس‌های وحشی» که از خط مشی نظام و انقلاب نیز در محتوا برخوردار بوده از ماهواره پخش نشده است.

کارگردان «یاس‌های وحشی» گفت: متأسفانه مسئولین و سینما به افراد خاص که در این حیطه موفق نبوده متکی‌اند و بنده که دو فیلم ارزشی و پرفروش یاس‌های وحشی و شیرهای جوان را ساخته‌ام در این سینما حمایت نشده‌ام.

محسنی نسب در خصوص دلیل دوری از فیلم‌های ورزشی گفت: هزینه، وقت زیاد، فضای متفاوت و سختی کار فیلم‌های ورزشی که از دفاع مقدس نیز سخت‌تر است در کنار نبود حمایت باعث شده که انگیزه‌ای برای ساخت فیلم ورزشی وجود نداشته باشد.

وی افزود: نمونه این نبود حمایت فیلم «یاس‌های وحشی» است که با وجود محتوای ارزشی، اخلاقی و شرکت نکردن در مسابقه با اسرائیل در فیلم، توجه و حمایت نشد و مورد قبول مسئولان قرار نگرفت که باید جوابگوی جوانان این کشور باشند.

این تهیه کننده سینما در خصوص ساخت فیلم ورزشی به خاطر گیشه یا پیام اخلاقی گفت: کسب درآمد یعنی مخاطب بیش‌تر که آشتی مردم با سینماست و این بد نیست اما در این میان گاهی فیلمسازان برای جذابیت فیلم خود از شخصیت‌های شناخته شده استفاده می‌کنند که گاهی این استفاده غلط است مثل شخصیت‌های فوتبالیستی چون احمدرضا عابدزاده و پروین که در فیلم‌های دور از فضای ورزش استفاده شدند که فیلم با شکست تجاری روبرو شد و البته گاهی این استفاده درست است مثل استفاده از پژمان جمشیدی در سریال پژمان که نقش خود را ایفا کرد.

محسنی نسب در خصوص نقش مدیران در ساخت فیلم های ورزشی گفت: تا زمانی که مسئولان سینمایی به دنبال سینماگران این نوع فیلم‌ها نباشند اتفاق مثبتی نخواهد افتاد بنابراین بنده نیازی نمی‌‌بینم که به دنبال مدیران برای حمایت باشم. فیلمنامه و هزینه بالا مشکل نبود ورزش در سینماست.

نورایی:اخلاق و پول در ساخت فیلم‌های ورزشی تفکیک ناپذیر است

علی رام نورایی اظهار داشت: در حال حاضر آثار تصویری به سمت هزینه کمتر در کمترین زمان ممکن رفته و نویسنده‌ها ترغیب به جسارت بیش‌تر در خلق این آثار نشده و به دلیل ممیزی خودسانسوری می‌کنند.

وی تصریح کرد: امکانات سخت‌افزاری، جوانان مستعد و تکنیک در کشور داریم که جریان ورزش در سینما می‌تواند اتفاق بیفتد هر چند از نقش فیلمنامه نویسان نباید غافل شد.

نورایی بیان کرد: در ابتدا باید از فیلمنامه‌نویس نوشتن موضوعات ورزش خواسته شود و در مرحله بعد اسپانسر و حمایت موجب می‌شود که اتفاق خوبی در زمینه ورزش در سینما رخ دهد.

وی عنوان کرد: در چند سال گذشته چند فیلمنامه به دستم رسید که با وجود موضوعات ورزشی خوب و شایسته اما ساخته نشدند، یکی از این فیلمنامه‌ها در مورد ورزش پینبال بوده که هنوز در انتظار ساخت آن هستم اما اتفاقی نیفتاده است.

بازیگر «قلاده‌های طلا» در خصوص فضای خالی از عرصه رقابت در فیلم‌های ورزشی گفت: وقتی شناخت کافی نسبت به ورزش وجود نداشته باشد این نوع فضا در فیلم طبیعی است. بنابراین باید کارشناسان در کنار فیلمنامه‌نویس در تعامل با هم آن چه که لازم است پیاده کرده و به دنبال آن در زمان ساخت نیز در کنار کارگردان حضور داشته باشند.

نورایی افزود: در مرحله انتخاب بازیگر نیز باید بازیگرانی انتخاب شوند که در کنار هنر بازیگری به تحقیق و تمرین ورزش پردازخته‌اند تا فیلمی ورزشی با فضای ورزش و رقابت که در پیش تولید و شناخت گروه از رشته ورزش متفاوت‌تر سخت‌تر و پرهزینه‌تر نسبت به ژانرهای دیگر است، اتفاق بیفتد.

این بازیگر سینما در خصوص گیشه و پیام اخلاقی در فیلم‌های ورزشی گفت: اخلاق و پول در ساخت فیلم‌های ورزشی تفکیک ناپذیر است؛ در ساخت یک فیلم باید گیشه در اولویت باشد تا در عین موفقیت دوباره فیلمی با موضوع ورزش ساخته شود اما پیام اخلاقی نیز باید در فیلم مد نظر باشد تا اتفاقات خوب به دور از شعارزدگی در کنار اصول اخلاقی و هیجان و ورزش به گیشه کمک کند.

نورایی در خصوص نقش مدیران در ساخت فیلم‌ها با موضوع ورزش گفت: برای فضای کنونی سینما که در موضوع ورزش اثری وجود ندارد نقش مدیران بیش از همه است و باید در ساخت فیلمی که هیجان و ورزش در آن باشد تدابیر مدیریتی اتخاذ شود و صرفاً به موضوع اجتماعی که تا کنون خوب جواب داده پرداخته نشود و با پرداختن به ورزش و هیجان در فیلم ها فضای ورزش در سینمای ایران شکل گیرد.

وی با ابراز امیدواری از آینده سینمای ایران گفت: امیدوارم تا بسیاری از جوانان و هنرمندان جوان پیر نشده اند سینمای ورزشی و هیجانی شکل گرفته و پیام آن به جوانانی که اطمینان به استقبال آنان از این فیلم‌ها دارم منتقل شود.


گزارش از: مصطفی زبرجد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار