«جهانی شدن و هنر جدید» در قلب یک کتاب

در این کتاب تصویر جامعی از گوناگونی جریان‌های مختلف هنر جدید آمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب «مفاهیم و رویگردها در آخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم، جهانی شدن و هنر جدید» نوشته ادوارد لوسی اسمیت است که توسط دکتر علیرضا سمیع آذر ترجمه و در بهار 1382 به چاپ رسیده است.

همان طور که در بخش نخست کتاب می‌خوانیم در دهه‌های آخر سده بیستم تحولاتی عمیق در مفهوم هنر و ساختار زیبایی مشاهده شد که به وضوح می‌توان میل به نوآوری را در هنرمندان دوره مذکور یافت.

تحولات شکلی هنر در ابتدای قرن با به کارگیری موادی مثل کاغذ و پارچه آغاز و در سال‌های آخرین آن به آزادی کامل هنرمندان از هر گونه قید و بند و رویکرد به سوی امکانات جدید برای آفرینش‌ هنری منتهی گردید.

تلاش هنرمندان در بکار گیری هر وسیله و روشی برای خلق آثار هنری و به نوعی توجه و تمرکز به شخص هنرمند به جای اثر هنری نقطه تحول بنیادین محسوب می‌شود که به گفته نویسنده کتاب می‌توان برای منشا این تحول و به دنبال آن پدیدار شدن هنر جدید عوامل آن را بر شمرد.

در فصل دوم و سوم این کتاب پنج فصلی، رسانه‌های عکاسی و ویدئو از جهات متخلف از جمله تعامل هنر و تکنولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد. رسانه‌های جدیدی که آفرینش هنری را به سوی عرصه‌هایی فراتر از مرزهای شناخته شده سوق می‌دهند و در دو فصل پایانی کتاب به تشریح دو جریان کاملا متضاد در هنر معاصر پرداخته شده است. نخست خصلت موضوع گرایی هنر معاصر که با علایق مردم در هم آمیخته و ظهور نوعی هنر جدید را باعث شده و جریان دوم که به سوی هنر کلاسیک گام بر می‌دارد.

در مجموع این کتاب تصویر جامعی از گوناگونی جریان‌های مختلف هنر جدید بدست می‌دهد.

گفتنی است موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر این کتاب را به چاپ رسانده است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار