سرپرست کاخ موزه سعد آباد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

موزه دانشگاه غیررسمی است، چراغش را پر سو کنیم

باید این باور را نهادینه کنیم که موزه تنها مکان نمایش اشیاء نیست

یوسف منصورزاده سرپرست کاخ موزه سعدآباد در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: فلسفه ی شکل گیری موزه ها حفظ و احیاء هویت ملی است، جامعه ی بشری نیازمند درک صحیح از گذشتگان، فرهنگی، سنت و اخلاقیات تاریخی خویش است و موزه مکانی برای معرفی و حفظ ارزش های کهن است.

وی افزود: موزه ها براساس محوریتشان ارائه و تولید علم و هنر میکنند، موزه ها موسسه آموزشی غیر رسمی به شمار میروند، دانشگاه ها به گروه خاصی از جامعه در زمینه های مختلف آموزش میدهند ولی موزه به لحاظ تنوع گروه سنی و همه گیر بودن میتواند در سطح وسیعتری فرهنگ سازی کند، در واقع میتواند خلاء آموزشی را پرکند و تبدیل به دانشگاه های عملی کرد.

منصورزاده ادامه داد: موزه دانشگاه عملی برای تمام مردم است، مهارت، کار، هنر و ... همه و همه از جمله مواردی است که میتواند در موزه ها آموزش داده شود.

سرپرست موزه سعد آباد با تاکید بر ابعاد علمی و هنری موزه ها اظهار داشت: یکی از دلایلی که برخی موزه ها کم مخاطب شده و یا مردم آنقدر که باید و شاید به موزه ها نمیروند این است که لزوم ابعاد آموزشی و هنری موزه ها هنوز نهادینه نشده است، مردم موزه را صرفا فضایی برای نمایش اشیا میبینند و به همین دلیل شاید انگیزه ای برای رفتن به موزه ندارند، اما اگر به این باور برسند که موزه مکان فرهنگ سازی و آموزش است و آن هم آموزشی پویا، آنوقت موزه ها پر مخاطب و هدفمند میشود.

وی در ادامه به لزوم علاقه مندی در احاد جامعه تاکید کرد و افزود: ایجاد برنامه های فوق برنامه در موزه ها موجب افزایش علاقه مخاطبین میشود و این مهم میتواند با اجرای جشن، فستیوال، نمایش، تاتر، کارگاه های آموزشی کودک و بزرگسال و ... امکان پذیر است.

منصور زاده در خاتمه گفت: هر موزه ای بر اساس محتوای آن باید حداقل ماهانه یک سخنرانی، نشست هنری، نقد هنری یا ادبی و ... داشته باشد تا تبدیل به موزه ای پویا گردد و در کنار آن با ایجاد برنامه های فرهنگی، هنری، علمی به بحث آموزش عملی خود دست یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
برديا
۱۸:۳۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
موزه همانند وسايلش به تاريخ پيوسته ، حيف است پاركها بيشتر از موزه ها طرفدار دارند .
Iran (Islamic Republic of)
برديا
۱۳:۱۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
اطلاع رساني موزه ها در مورد برنامه هاي جنبي ضعيف است ، موزه همانند وسايلش به تاريخ پيوسته ، حيف است پاركها بيشتر از موزه ها طرفدار دارند .
Iran (Islamic Republic of)
برديا
۰۹:۱۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
حيف است پاركها بيشتر از موزه ها طرفدار دارند .
آخرین اخبار