بازگشایی موزه دوران اسلامی هدیه هفته دولت به مردم

در این دولت تلاش زیادی در حفظ میراث فرهنگی و بازگرداندن آثار به غارت رفته از ایران شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بازگشایی موزه دوران اسلامی و گشایش موزه پیش از تاریخ با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاون سازمان میراث فرهنگی و جمعی از هنرمندان و هنردوستان در موزه ملی ایران برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با یادی از شهیدان رجایی و باهنر و درود به روان پاک آن‌ها گفت: گسترش موزه‌ها از نیازهای اصلی کشور است، موزه مرکزی برای حفظ و نمایش اشیاء نیست بلکه فضایی برای احیای فرهنگ و انتقال آن از نسل گذشته به آینده است، هر ملتی که از گذشته اطلاع صحیحی داشته باشد، حال را درک کرده و برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کند.

تکیه بر داشته‌ها شرط کافی است

جهانگیری ادامه داد: برای توسعه ایران شرط لازم منابع فیزیکی و مادی است و شرط کافی توسعه سرمایه‌های فرهنگی است، توسعه بدون توجه به داشته‌های ما امکان‌پذیر نمی‌شود، داشتن ادراک صحیحی از تاریخ بخشی از همین سرمایه‌های فرهنگی است و به همین دلیل است که باید به میراث فرهنگی توجه کنیم و اشیای داخل موزه‌ها را مرده تصور نکرده و آن‌ها را بخشی از فرهنگ و هویت تاریخی کشور بدانیم.

تلاش دولت برای حفظ میراث فرهنگی

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: طی سالیان گذشته آثار فرهنگی زیادی از ایران به غارت رفته است که بحمدا... در این دولت تلاش زیادی شده بخشی از آثار به کشور بازگردد و در زمینه ثبت آثار جهانی نیز تلاش جمعی صورت گرفته و وظیفه جدی ماست که از این میراث حراست کرده و در نگهداری آن‌ها بکوشیم.

وی افزود: شاهد فاجعه‌های داعش با آثار تاریخی سوریه، افغانستان، عراق و ... بوده‌ایم، که دل هر انسانی را به لحاظ آسیب تاریخی و هویتی به درد می‌آورد.

درک هویت تاریخی گذشته راهی روشن برای آینده

جهانگیری با اظهار خوشحالی از بازگشایی موزه اسلامی گفت: دوره اسلامی دوره فرهنگ و تمدنی است که درک هویت آن به سود اسلام و ایران است، آثار ایرانی اسلامی نشان از روح آزادگی و عدالت است و امیدواریم که بتوانیم موزه‌هایی در سطح کشور ایجاد کنیم، تا بتوانیم دوران قبل و بعد از اسلام را به عنوان افتخار ایرانیان به نمایش بگذاریم و به دنیای امروز اعلام کنیم که ما گذشته بسیار افتخارآفرینی در تمدن جهان داشته‌ایم و با تکیه بر آن می‌خواهیم آینده روشنی بسازیم، در واقع بازگشایی موزه دوران اسلامی هدیه هفته دولت به مردم است.

موزه ملی موزه مادر است

مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تبریک هفته دولت و مصادف شدن آن با تولد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت و یاد و خاطره‌ای از شهیدان رجایی و باهنر گفت: موزه ملی ایران باید بیانگر هویت و تاریخ غنی کشور باشد ولی در بازدیدی که سال‌ها پیش از این مکان انجام داده بودم، شاهد تنها یک طبقه قابل استفاده در این موزه بودم و سایر فضاها اکثرا بی‌استفاده و به صورت انبار استفاده می‌شد، در حالیکه یک گردشگر خارجی وقتی به موزه ملی یک کشور به عنوان موزه مادر می‌رود، باید بسیار بیشتر از آنچه که بود از هویت و فرهنگ کشور دریابد لذا به همت جمعی تصمیم بر آن شد که از امکانات موجود بهره گیریم و در برآورد انجام شده شاهد حدود 25 مخزن، 200 شیء، حدود 110 تا 120 هزار سکه و تعداد زیادی اشیای مفرغی و سفالی و زرین و ... بودیم. همچنین 349 اثر باز پس گرفته شده از خوروین نیز که هم اکنون در این موزه قرار دارد، به فهرست وارد شد و با یک تلاش جمعی موفق شدیم موزه دوران اسلامی را پس از 9 سال بازگشایی و موزه پیش از تاریخ را به بهره‌برداری برسانیم.

در انتظار رای نهایی برای بازگرداندن آثار فرهنگی ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: با لطف و عنایت جمعی قصد داریم تا دهه فجر مجموعه زیرزمین این موزه را نیز به بهره‌برداری برسانیم و با رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم قصد داریم ساختمان جنب موزه ملی را که در اختیار وزارت علوم و فنون بوده در جهت توسعه موزه مادر به کار گرفته و فضا را گسترش دهیم.

وی افزود: در طول حدود هشت ماه طی سه مرحله حجم زیادی از آثار را از کشورهای دیگر بازگردانده‌ایم که تمام این افتخارات در دولت تدبیر و امید انجام گرفته است و در حال بازگرداندن آثاری هستیم که در سال 1314 از کشور خارج شده و در موسسه شهرشناسی شیکاگو قرار دارد و مقداری از آن در سال 1327 بازگردانده شده، بخشی دیگر در سال 1350 و بخشی نیز در سال 1383 عودت شده و هم اکنون در دادگاه منتظر رای نهایی هستیم.

اعتبار مرمت فقط برای 3% بناها کافی است!

سلطانی‌فر ادامه داد: اعتبار تخصیص یافته به میراث فرهنگی برای مرمت آثار ثبت شده تنها برای دو تا سه درصد از هزینه‌ها کفایت می‌کند و در این خصوص با ایجاد صندوق احیا و سریه بخش خصوصی و ... امکاناتی انجام داده‌ایم اما در بسیاری موارد نیز نیازمند مساعدت دولت هستیم.

کار نیک و بد در میراث فرهنگی ماندگار است

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تشکر از متولیان و دست‌اندرکارانی که در بازگشایی موزه دوران اسلامی همت گماردند و تبریک هفت دولت و تولد امام رضا (ع) گفت: میراث فرهنگی از حوزه‌هایی است که کار نیک و بد تا آینده‌های دور در حافظه تاریخی باقی می‌ماند، جهان در همه حوزه‌ها در حال رشد است و تکنولوژی جهان را به محیط کوچک و با ارتباط زیاد تبدیل کرده است، رسالت موزه‌ها شناسایی هویت تاریخی است، ایران به لحاظ فرهنگ تاریخی جزو چند کشور اول دنیا است و سهم ایران در دوره‌های زندگی بشری بسیار مشهود است، شاید بازگشایی موزه اسلامی از صدر اسلام تا دوره قاجار و گشایش موزه پیش از تاریخ از یک میلیون سال تا شش هزار سال پیش در معرفی نام ایران به عنوان کشوری با قدمت تاریخی زیاد تاثیر زیادی داشته باشد.

تعداد موزه‌های ایران 6 برابر متوسط جهانی است

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: کشور ایران با حدود پانصد موزه که نیمی از آن به صورت مشارکتی، بخش خصوصی و یا زیر نظر موسسات است در مقابل متوسط تعداد موزه‌ها در جهان که حدود هشتاد موزه است رقم بسیار بالایی دارد، بخش وسیعی از موزه ملی پس از انقلاب عملا تعطیل بوده است و با همت رئیس سازمان میراث فرهنگی و تلاش همگانی با هزینه مناسب کاری ماندگار را در حوزه گسترش موزه ملی انجام داده‌ایم.

«میدان مشق» مرکز موزه‌های ایران

طالبیان ادامه داد: توسعه موزه‌ها از مبادی توسعه کشور است و در این خصوص مدت زیادی است بحث «میدان مشق» به عنوان مرکز موزه‌های ایران مطرح است و امید است در دولت تدبیر و امید و در راستای توسعه پایدار و استفاده از فرهنگ گذشته به عنوان چراغ راه آینده این طرح عملی گردد، موزه دوران اسلامی با حدود 4000 مترمربع مساحت و 170 ویترین حدود 1500 شیء را در خود جای داده و موزه پیش از تاریخ نیز اشیای کوچک و تاریخی به لحاظ قدمت و هویت به نمایش گذاشته است.

وی در خاتمه با اشاره به برنامه‌های آتی در توسعه موزه‌های کشور گفت: موزه مفاخر در شیراز، موزه پاسارگاد، موزه فرش، موزه خوزستان، موزه منطقه‌ای یزد و ... از جمله موزه‌هایی هستند که به زودی راه‌اندازی خواهند شد و از موزه‌های مشارکتی نیز بسیار استقبال کرده‌ایم. به طور مثال تعداد زیادی خانه ویرانه در یزد به نحو مطلوب مرمت و به کاربری‌هایی نظیر موزه و هتل و ... تبدیل شده‌اند.

دو اثر بدون حفاظ در موزه دوران اسلامی

در پایان این مراسم موزه دوران اسلامی به دست اسحاق جهانگیری افتتاح شد و به بازدید از قسمت‌های مختلف موزه پرداختند. نکته جالب توجه در این موزه دو قالیچه سجاده‌ای بودند که بدون پوشش مناسب به جهت حفاظت در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داشت که یکی از آن‌ها متعلق به سده 11 هجری قمری و مزین به آیه 252 سوره بقره و دیگری متعلق به سده 13 هجری قمری و مزین به «الله اکبر» بود که در طبقه اول موزه دوران اسلامی قرار داشت.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ايمان تکبيرشيري
۱۶:۳۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
به نظرم قاليچه نبايد بدون پوشش و محافظ باشد
Iran (Islamic Republic of)
رضا حسنی شیرکوهی
۱۶:۳۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
اهمیت حفظ و نگهداری از آثار باستانی باید در اولویت باشد .
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۶:۳۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
سلام.
مراقبت ما از اشیاء تاریخی حرفه ای نیست,به موزه‌های خارجی که نگاه میکنیم تفاوت نگهداری بخوبی قابل مشاهده است
آخرین اخبار