فؤاد معصوم: عبادی در ارائه بسته اصلاحی با من مشورت نکرد

رئیس جمهور عراق اعلام کرد خبر ارائه بسته اصلاحی به دست عبادی را از رسانه ها دریافت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوانبه نقل از پایگاه النشره، «فؤاد معصوم» رئیس جمهور عراق با اشاره به اصلاحات اخیر «حیدر عبادی» نخست وزیر عراق، اعلام کرد معصوم درخصوص ارائه بسته اصلاحی خود با وی مشورت نکرده است.
 معصوم افزود خبر ارائه بسته اصلاحی عبادی را از طریق رسانه ها شنیده است.
رئیس جمهوری عراق تاکید کرد اگر حمایتهای مرجعیت و اعتراضات مردمی نبود عبادی نمی توانست اصلاحات پیشنهادی خود را عملی کند.

 مفاد بسته اصلاحی العبادی عبارت است از:

-کاهش فراگیر و فوری تعداد محافظان همه مسئولان دولتی از جمله رؤسای قوای مجریه و مقننه و دستگاه قضایی، وزرا، نمایندگان، مدیران کل، استانداران، اعضای شوراهای استان و هم طرازهایشان و تحویل نیروهای مازاد به وزارت‌خانه‌های دفاع و کشور به منظور آموزش و آماده ‌سازی آنها برای انجام مأموریت‌های ملیشان در دفاع از کشور و محافظت از شهروندان.

ـ لغو امتیازات ویژه همه رؤسا، اداره‌‌ها، مؤسسات دولتی و بازنشستگان بر اساس بخشنامه‌هایی که نخست‌وزیر آن را صادر می‌کند و در این زمینه عدالت، تخصص و اصول حرفه‌ای معیار قرار می‌گیرد.

ـ  حذف همه سمت‌های عالی اعم از هیئت‌های مستقل، معاونان وزارتخانه‌ها، مشاوران و مدیران کل که بر اساس سهمیه بندی حزبی و طایفه ای شکل گرفته‌اند. یک کمیته حرفه‌ای از سوی نخست وزیر، نامزدها را بر اساس شایستگی، لیاقت و با توجه به تجارب ملی و بین المللی در این زمینه انتخاب می‌کند و کسانی که شرایط لازم را ندارند کنار گذاشته می‌شوند.

ـ محدود کردن وزارتخانه‌ها و هیئت‌ها به منظور شایسته سالاری در دولت و کاهش هزینه‌ها.

ـ حذف مناصب معاونان رئیس جمهور و نخست وزیر.

ـ پرونده‌های فساد سابق و کنونی تحت نظارت کمیسیون عالی مبارزه با فساد که از افراد متخصص تشکیل شده، باز می‌شود و دارایی‌های آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین دستگاه قضایی خواستار تکیه کردن بر حکم تعدادی از قضات متخصص و معروف به سلامت اخلاقی برای تحقیق در این رابطه و محاکمه افراد فاسد می‌شود.

 - درخواست از شورای وزیران برای موافقت با مصوبات فوق مطرح شده و از مجلس نمایندگان نیز خواسته می‌شود تا آن را به تصویب برساند تا نخست‌وزیر بتواند اصلاحاتی که مرجعیت عالی دینی خواستار آن شده اعمال کند. چرا که شهروندان خواستار مبارزه با فساد و تحقق عدالت اجتماعی شده‌اند.

شایان ذکر است که حیدر العبادی این بسته را پس از چراغ سبز مرجعیت رونمایی کرد

این در حالی است که المیادین به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود معصوم از پارلمان عراق خواسته بود که «نوری مالکی» معاون اول وی در پست خویش ابقاء شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار