افزایش 15 درصدی آسیب‌های زانو در جوانان

نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان داد که موارد آسیب‌های زانو در جوانان، حدود 15 درصد افزایش یافته است.

عزت‌الله رفعتی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اغلب افرادی که دچار آسیب های زانو می‌شوند و علت این آسیب آنها تصادف یا ضربه نیست، در سنین سالمندی قرار دارند چرا که روند افزایش سن خود یکی از عوامل مهم بروز مشکلات زانو است. 

وی افزود: به عنوان مثال عارضه‌هایی نظیر آرتروز معمولا از حدود 35 الی 40 سالگی شروع می‌شود و به تدریج در سنین بالاتر، فرد را درگیر می‌کند و به دلیل اینکه به صورت آرام و تدریجی پیشرفت می‌کند، به آن آرتروز اولیه گفته می‌شود. 

رفعتی تصریح کرد: آرتروز ثانویه هم اصطلاحی دیگر است که یکی از عوامل به وجود آورده آن، شکستگی داخل مفصلی زانو است.

وی با بیان اینکه مشکلات زانو اعم از اینکه دلیل آن تصادف یا ضربه مستقیم باشد یا عوامل دیگر باشد در بین جوانان شیوع بالایی دارد، اظهار داشت: در بسیاری از مناطق مشاهده می‌شود که مبتلایان به آسیب‌های زانو کمتر از 40 سال دارند و حتی بسیاری از آنها به طور متوسط حدود 20 سال دارند. 

رفعتی تاکید کرد: نتایج یک تحقیق در کشورمان نشان داد که موارد آسیب‌های زانو در جوانان، حدود 15 درصد افزایش یافته است و در بین این آسیب ها آرتروز و آرتریت نمود قابل ملاحظه‌ای دارند. 

وی با اشاره به اینکه انجام ورزش‌های سنگین یکی از دلایل مهم بروز آرتروز و دیگر آسیب‌های زانو در جوانان است،‌ افزود: البته شاید فرد ورزشکار در دوران ورزش خود دچار آرتروز نشود، ولی به عنوان مثال در حدود 25 سالگی زمینه آرتروز در او فراهم شده و در نتیجه در حدود 10، 15 و 20 سال دیگر دچار آرتروز می شود. 

رفعتی خاطر نشان کرد: چاقی و اضافه وزن و همچنین بالا و پائین رفتن‌های مداوم از پله‌های یک ساختمان نیز از دیگر دلایل افزایش موارد آسیب‌های زانو در جوانان بوده که علاوه بر هزینه‌های مالی، کیفیت زندگی این افراد را نیز به شدت کاهش می‌دهد. 


انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار