سناتور عزیز؛ علیه توافق هسته‌ای ایران رای نده!

«زمانی که شما اعلام کردید تصمیم دارید به توافق هسته ای ایران رای مخالف دهید، دلایلتان را در بیانیه اندیشمندانه ای با لحنی صلح آمیز که حاوی نزدیک به 1700 کلمه بود توضیح دادید. با این حال، در پایان، من آن را متقاعد کننده نیافتم.»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان: "فرید زکریا" مجری معروف شبکه "سی ان ان" آمریکا با انتشار یادداشتی در روزنامه "واشنگتن پست" تحت عنوان "سناتور شومر عزیز: علیه توافق هسته ای ایران رای نده" به رد دلایل سناتور "شومر" دموکرات که به تازگی مخالفت خود با توافق هسته ای را اعلام کرده است پرداخته و از وی خواسته است در این رابطه تجدید نظر کند.
 
 
"چاک شومر" سناتور دموکرات بانفوذ و تاثیرگذار یهودی که برای در دست گرفتن رهبری حزب دموکرات در سنا آماده می شود، هفته پیش مخالفت خود با توافق را اعلام کرده است.
 
 
قبل از اعلام نظر سناتور "شومر" مخالفان توافق برای خریدن رای وی، تلاش گسترده ای کردند و پایگاه خبری شبکه "سی ان ان" چندی پیش از هزاران تماس به دفتر این سناتور آمریکایی برای اعلام مخالفت با توافق هسته ای خبر داد. پس از مخالفت وی با توافق نیز رسانه های خبری به صورت گسترده ای به این موضوع پرداختند.
 
 
اما "فرید زکریا" در تلاش برای تغییر نظر "چاک شومر" می نویسد: «زمانی که شما اعلام کردید تصمیم دارید به توافق هسته ای ایران رای مخالف دهید، دلایلتان را در بیانیه اندیشمندانه ای با لحنی صلح آمیز که حاوی نزدیک به 1700 کلمه بود توضیح دادید. با این حال، در پایان، من آن را متقاعد کننده نیافتم.
 
 
من معتقدم که توافق از جهاتی ناقص است. اما باید در نظر گرفت که این توافق شامل مجموعه ای از جامع ترین، سخت گیرانه ترین و سرزده ترین بازرسی ها، روندهای راستی آزمایی و اقداماتی برای بازگشت پذیری تحریم ها است که تا کنون مورد مذاکره قرار گرفته است.
 
 
لطفا این سند مفصل 159 صفحه ای را با توافق ایالات متحده در سال 1994 با کره شمالی مقایسه کنید که سندی چهار صفحه ای و مبهم، با مواد نظارتی و اجرایی محدود بود.
 
 
شما سه دسته اعتراض و انتقاد به این توافق داشته اید که من به آن ها خواهم پرداخت؛ اما مشخص نکرده اید که از نظر شما توافق باید چه مشخصاتی داشته باشد تا تحریم های ایران لغو گردد.
 
 
بر اساس توافق ایران ملزم است 98 درصد از اورانیوم های غنی سازی شده و تمامی اورانیوم های غنی سازی شده از 5 درصد تا 20 درصد خود را نابود کند، بیش از دو سوم سانتریفیوژهای خود که شامل تمامی سانتریفیوژهای پیشرفته می شود را از دور خارج کرده و انبار نماید، تمامی غنی سازی خود در تاسیسات هسته ای فردو را خاتمه داده و مولفه های کلیدی رآکتور (پلوتونیوم) اراک را غیر قابل استفاده نماید. انجام تمامی این گام ها تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای صورت خواهد گرفت.
 
 
سخت است که تصور کنیم یک حمله نظامی جدی علیه ایران بتواند به اندازه ای که این توافق از ابتدا تا کنون اثربخش بوده، برنامه هسته ای این کشور را به عقب براند. باید توجه داشت که به عنوان مثال تاسیسات فردو در اعماق یک کوه بوده و احتمالا از هرگونه بمبارانی حتی شدیدترین آن، جان سالم به در می برد.
 
 
اولین اعتراض شما به توافق در رابطه با بازرسی ها و تحریم هاست. شما استدلال کرده اید که بازرسی ها "هرزمانی و هرمکانی" نیست و شامل 24 روز تاخیر است که امری نگران کننده است. اما بر اساس این توافق، تمامی تاسیسات شناخته شده ایران تحت بازرسی های هر زمانی و هر مکانی قرار دارد. و مهلت 24 روزه در رابطه با سایت های جدید مشکوک خواهد بود.
 

سناتور شومر، شما عنوان کرده اید که پیش بینی های در نظر گرفته شده در توافق برای بازگشت پذیری تحریم ها دست و پا گیر و طاقت فرسا است. ما باید تا کنون اسناد مشابه مختلفی را مطالعه کرده باشیم. تا آنجایی که من می دانم این توافق شامل اولین مکانزیم تحمیل مجدد تحریم هاست و آن ها می توانند از سوی واشنگتن به صورت یکجانبه راه اندازی شوند.
 
 
شما استدلال کرده اید که ممکن است ایالات متحده ترجیح دهد قسمتی از تحریم ها را دوباره اعمال نماید و احتمالا دیگر کشورها در این موضوع با آمریکا همراهی نکنند. اما این حقیقت که واشنگتن می تواند به صورت یکجانبه تمامی تحریم های سازمان ملل را به جای خود بازگرداند، قطعا اهرم فوق العاده ای است که می تواند برای جلب رضایت دیگر کشورها برای اعمال مجدد بخشی از تحریم ها استفاده شود.
 
 
شما همچنین می گویید که پس از 15 سال رهایی از تحریم ها ایران از لحاظ مالی قوی تر شده و توان بیشتری برای پیشبرد برنامه هسته ای به صورت گسترده را خواهد داشت. بگذارید صریح باشیم. ایران به هر حال به سمت لغو تحریم ها پیش می رود. همکاری کشورهای دیگر در تحریم های بین المللی علیه ایران تنها با هدف دستیابی به توافق هسته ای بوده است. با وجود همکاری ایران و پذیرش محدودیت های توافق فعلی، دیگر کسی با گسترش تحریم ها موافقت نخواهد کرد. این نکته جای تامل دارد که نمايندگان روسيه و انگليس اعلام کرده اند در صورتي که توافق رد شود، نظام تحريم‌ها گسسته خواهد شد.
 

اما اعتراض پاياني شما به اين موضوع بوده که پس از توافق ايران با دستیابی به منابع مالي آزاد شده خود براي افزایش تلاش‌ها در ايجاد مشکلات در خاورميانه سرمایه گذاری خواهد کرد. اين موضوع مي‌تواند صحيح باشد اما باید گفت توافق هسته‌اي مانع از اقدامات بعدی آمريکا و متحدانش برای مقابله با اين گونه اقدامات نخواهد شد؛ همانطور که امروز نيز چنين بوده است.»
 
 
"فرید زکریا" در انتهای این گزارش به تنش‌هاي غير هسته‌اي ميان ايران و آمريکا اشاره کرده و عنوان می کند این تنش ها به پيش از برنامه هسته‌اي باز مي‌گردد و با وجود توافق یا بدون آن در آينده نيز وجود خواهد داشت و کنار گذاشتن توافق هسته ای تنها می تواند موجب تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای و وخيم‌تر شدن تنش ها شود.

سناتور عزیز؛ علیه توافق هسته‌ای ایران رای نده!

منبع:جام نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار