حق‌شناس: کشورهای همسایه، نظام حزبی قوی‎‌تری از ما دارند/ پیوند مناسبی بین تحزب و انتخابات وجود ندارد

عضو حزب اعتماد ملی گفت: کشورهای همسایه ما مانند پاکستان و ترکیه از نظام حزبی قوی‌تر و فعال‌تری نسبت به ما برخوردار هستند.

محمدجواد حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در ریشه‌یابی دلایل حزبی نبودن مجلس و دولت در کشور ما مانند کشورهای غربی اظهار داشت: باید در متن جامعه و نظام سیاسی، اراده‌ای وجود داشته باشد تا این امر محقق شود.

وی در ادامه با بیان اینکه حزبی‌نبودن دولت و مجلس به ساختار سیاسی کشور بر می‌گردد، افزود: در برخی جوامع نظیر جامعه ما، تحزب را نه تنها برای کشور مفید نمی‌دانند بلکه مضر و عامل انحراف تلقی می‌کنند.

حق‌شناس بیان کرد: مخالفان حزب‌گرایی در راستای همین ایده نادرست، حداکثر تلاش را برای عدم نقش‌آفرینی تحزب در کشور و جلوگیری از قدرتمند شدن نهادهایی که برخاسته از تفکر حزبی هستند، بکار می‌گیرند که بعضا در این مسیر تقابل مستقیم و یا غیرمستقیمی اتفاق می‌افتد.

عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه این تقابل مستقیم یا غیر مستقیم، ضعیف شدن تفکر تحزب‌گرایانه و نهاد حزبی در کشور را رقم می‌زند، گفت: بخش دیگر آن به فرهنگ عامه نخبگان کشور بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه به لحاظ آشنایی مردم و نخبگان ما با حزب و نهادهای حزبی، کشور ما از نظر تاریخی حدود 200 سال از اروپا عقب است، افزود: حزبی نبودن دولت و مجلس در کشور ریشه تاریخی دارد، زیرا یکی از رویکردهای مهم رضاخان در نگاه استبدادی‌اش به عرصه سیاست، تضعیف امر انتخابات و هر نوع فعالیت حزبی در کشور بود که این روند در دوره پهلوی دوم به نوعی دیگر ادامه داشت.

حق‌شناس اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی عملاً در فضای سالهای نزدیک به 1357 و انقلاب اسلامی موجی از فعالیت‌های حزبی آغاز شد و در سالهای بعد در دوره دولت اصلاحات فعالیت‌های حزبی به اوج رسید البته در این سالها رئیس‌جمهورهایی که روی کار آمدند، رویکردشان را به احزاب فراموش و گاهی انکار کردند که این کار ضربه جدی به نظام حزبی کشور دارد.

عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه هیچ پیوند مناسبی بین تحزب و انتخابات در کشور ما تعریف نشده است، گفت: باید فضایی وجود داشته باشد که توجه مردم و نخبگان را به خصوص در زمان انتخابات به احزاب متمرکز کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی این عوامل باعث شده که هیچ‌گاه حزب جایگاه خودش را در جامعه ایران پیدا نکند در حالیکه کشورهای همسایه مانند پاکستان و ترکیه نظام حزبی قوی دارند، حتی کشورهایی مانند افغانستان و عراق از نظام حزبی فعال‌تری نسبت به ما برخوردار هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: حق شناس ، احزاب ، ایران ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار