صالحی: در بُعد فنی برجام همه خطوط قرمز رعایت شده است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به مردم ایران اطمینان می‌دهیم که در بُعد فنی برجام همه خطوط قرمز رعایت شده و به اهدافمان دست یافته‌ایم.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان علی اکبر صالحی روز شنبه در نشست خبری، در محل سازمان انرژی اتمی گفت : دولت یازدهم در سخت ترین شرایط واقعاً تلاش های فراوانی کرد تا موضوع هسته ای به بهترین وجه و به صورت عزتمندانه و مقتدرانه حل و فصل شود. خداوند را شاکر هستیم که تلاش های گسترده و خستگی ناپذیر دولت تدبیر امید در رابطه با موضوع مذاکرات هسته ای به ثمر نشست و پرونده ساختگی هسته ای به صورت عزت مندانه حل و فصل شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: برای دولت تدبیر امید اولویت هایی مطرح بود و هنوز هم هست. از جمله، اولویت اقتصادی، اولویت بخش سلامت و بهداشت عمومی و اولویت تعاملات بین المللی سازنده با دیگر کشورها، در عین حال امکاناتی که دولت در اختیار داشت به اندازه ای نبود که بتواند با دستی باز و با فراغ بال به همه امور بپردازد. لذا مجبور به اولویت بندی شد.

صالحی اضافه کرد: امیدوار هستیم با اجرای برجام دولت بتواند به بهترین صورت به بیشتر اولویت ‌های مورد نظر خود بپردازد.

وی تأکید کرد: از دو سه سال قبل، وعده می دادیم که در موضوع مذاکرات هسته ای خبرهای خوشی در راه خواهد بود و الحمدلله که امروز به نتایج موردنظر در مذاکرات هسته ای رسیدیم.

صالحی تأکید کرد: درست است که نسبت به موضوع مذاکرات هسته ای دغدغه هایی وجود دارد و انتقاداتی هم مطرح می شود اما این نشان از چند صدایی مملکت ماست و وظیفه مسئولان این است که نسبت به هم پاسخگو باشند. هم دولت نسبت به مجلس هم مجلس نسبت به دولت و هم همه قوای سه گانه نسبت به حاکمیت. از طرفی دیگر اندیشمندان و نخبگان جامعه هم باید نظرات مخالف یا موافق خود را مطرح کنند و وظیفه مذاکره کنندگان هم اینست که با منطق و استدلال و ارائه اطلاعات و آمار نسبت به واقعیات موجود مخالفان و منتقدین را قانع و مجاب کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در خصوص برجام و ابعاد فنی آن، بارها گفته‌ام: که همه آحاد جامعه به اعتبار علم، تخصص، آگاهی یا جایگاه خودشان باید نظرات خود را مطرح کنند و در مقابل این مذاکره کنندگان و مسئولان هستند که باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشند.

صالحی افزود: در بُعد فنی برجام برای چندمین بار است که می گویم علیرغم پذیرش یکسری محدودیت‌های ظاهری فعالیتهای هسته ای کشورمان نه با کندی روبرو خواهد شد و نه متوقف خواهد شد.

وی افزود: صنعت هسته ای صنعتی است که باید برای ایمنی اش زحمت زیادی کشیده شود. قضیه شوخی نیست و ما باید با یک برنامه سنجیده و حساب شده فعالیتهای هسته‌ایمان را جلو ببریم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با ابراز گلایه از کسانیکه بدون آگاهی نسبت به عملکرد تیم هسته ای قضاوت می کنند گفت: چرا دوستانی که مدعی اند متخصص و آگاه هستند بدون آگاهی افکار عمومی را مشوش می‌کنند. گویی یک اتفاق ناگوار و یک عقب نشینی خائنانه رخ داده است. چرا اینگونه است؟ افتخار ما اینست که فنآوری هسته ای را با اتکا به خود پیش بردیم.

وی تصریح کرد: ما هشت نسل سانتریفیوژ ساخته ایم و آنها را تست کرده ایم و الآن آنهایی که توانشان بیشتر است در حال انتخاب شدن هستند.

صالحی تصریح کرد: ما نه با مردم شوخی داریم و نه ذوق زده هستیم ما محدودیتهای مختصری را پذیرفته ایم اما این محدودیتها باعث کندی یا مانع فعالیتهای هسته ای ما نخواهند شد.

وی خطاب به منتقدان غیر منصف و ناآگاه گفت: اگر نمی دانید بپرسید و اگر می دانید حرف حق را بزنید. چرا افکار عمومی را مشوش می کنید.

صالحی در این نکته تصریح کرد که: غنی سازی ادامه خواهد یافت و ایران وارد فاز جدیدی شده است. فرصت ده ساله مقرر شده در برجام فرصت مناسبی است برای به بلوغ رساندن دستاوردها و محدودیت‌ها و توطئه‌ همکاری‌های بین المللی.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با روس‌ها مذاکرات جدی برای ساخت مجتمع‌های سوخت هسته ای داریم که در طول چند سال آینده عملی خواهد و برنامه هسته ای ما را چند دهه به جلو خواهد انداخت.

وی افزود: هیچ گاه تصور نشد که ایران به عنوان کشوری در حال توسعه با این همه محدودیت و فشار روزی بتواند ولو به مقدار کم عرضه کننده اورانیوم غنی شده و آب سنگین باشد. اما در حال حاضر ما وارد کلوپ چند کشور محدود شده ایم که اورانیوم غنی شده و آب سنگین صادر می کند و اورانیوم طبیعی وارد می کند. این یک دستآورد بزرگ است که در شرایط عادی به آن نمی رسیم.

صالحی به این نکته تصریح کرد که آنچه در بعد فنی در مورد برجام قابل ذکر است اینکه ما هرگز نمی گوییم برجام بی عیب و نقص است یا یک سند آرمانی، بالاخره مذاکره ای در کار بوده و بده بستانهایی انجام شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: البته دولت باید سرمایه گذاریها را به صورت خاص و ویژه پیگیری کند و برای پروژه های تعیین شده تأمین مالی لازم را بنماید. 

وی تصریح کرد: زمانی، دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در بخش سلامت و پزشکی و بهداشت به چشم نمی آمد و دیده نمی شد اما اکنون این گونه نیست و ما در آینده ای نزدیک نخستین بیمارستان هسته ای را در ایران اقفتتاح خواهیم کردو این نشان از آنست که سازمان انرژی اتمی فقط به دنبال چرخش سانتریفیوژها نیست بلکه به قوه سلامت و بهداشت هم نظری ویژه دارد.

وی تصریح کرد: هیچ کشوری در خاورمیانه صادرکننده رادیو دارو نیست اما ایران در حال حاضر رادیو دارو به خارج صادر می کند و اگر پروژه gnp (استانداردسازی در تولید رادیو دارو) تکمیل بشود ایران به تولیدکننده و عرضه کننده عمده رادیو دارو در جهان تبدیل خواهد شد.

وی افزود: صنعت هسته ای در آینده صنعتی رشد یافته و توجیه پذیر است.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: بازرسی‌ها در چارچوب قرارداد پارمانی با آژانس و بعداً در صورت پذیرش در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود و هیچ نگرانی و دغدغه ای در رابطه با بازرسی ها و نظارتهای بین المللی نداریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصادی ، دولت ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار