احمد توسرکانی در جمع خبرنگاران گفت:

حمایت از حق مالکیت نقش موثری در رشد اقتصادی کشور دارد

معاون قوه قضاییه گفت: همکاری با اعضا اکو در زمینه حق مالکیت کمک شایانی در جهت گسترش فناوری در سطح ملی خواهد داشت.

حمایت از حق مالکیت نقش موثری در رشد اقتصادی کشور داردبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد توسرکانی معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جمع خبرنگاران در نشست با اعضای کمیته هماهنگی حقوق مالکیت صنعتی اکو اظهار کرد: برگزاری چنین اجلاس‌هایی با هدف گسترش همکاری‌ها برای اعتلای مقام فکر و اندیشه و خلاقیت‌ها و فناوری‌ها و حمایت از بلاشک دستاوردهای ارزند‌ه‌ای برای توسعه در سطح ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه داشته و سبب افزایش رفاه مردم و رشد بیشتر اقتصادی کشورها که از اهداف اکو می‌باشد خواهد شد.

معاون قوه قضاییه افزود: حمایت از حقوق مالکیت معنوی به طور عام و حقوق مالکیت صنعتی به  نحو اخص با توسعه و رشد اقتصادی رابطه مستقیم دارد و رشد و توسعه اقتصادی نیز در گسترش این نوع مالکیت‌ها نقش مهم و اساسی را ایفا می‌نماید.

توسرکانی بیان داشت: بدیهی است فناوری و دانش در کنار تجارت نیروی محرک رشد و توسعه اقتصادی را فراهم می‌سازد و توسعه اقتصادی نیز سبب خلق بیشتر دانش و نو آوری‌های بشر می‌شود.

فناوری و دانش به عنوان یک سرمایه مهم در توسعه اقتصادی دارای ویژگی‌های ملموس است که به راحتی می‌توان از آنها حمایت نمود و به محض اشاعه می‌توان با هزینه اندک به راحتی تولید و مهندسی معکوس شده و از اختیار مالک واقعی آن خارج شود.

وی افزود: نظام مالکیت فکری و حقوق صنعتی در پی رفع این نقیصه بزرگ بوده و سبب می‌شود این مالکیت‌ها نیز دارای ویژگی‌هایی شبیه دارایی‌های مادی گردد و از آن حمایت به عمل آید.

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: این نظام با اعطای حق بهره برداری انحصاری در مدتی محدود پدید آمده و سبب می‌شود دارنده آن بتواند از مزایای ابتکار و خلاقیت خود استفاده نموده و انگیزه بیشتری برای او و سایرین در ایجاد خلاقیت‌های جدید فراهم آید اما این حقوق فی نفسه نیستند بلکه وسیله‌ای هستند برای خلق دانش و فناوری و توسعه اقتصادی و اعتلای رفاه بشریت است.

وی افزود: حمایت از  حقوق مالکیت معنوی از چند طریق به  خلق دانش جدید و رشد و توسعه اقتصادی کمک می‌نماید اولین روش نظام موثر و کار آمد حمایت از مالکیت معنوی به جریان ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی کمک می‌نماید.

توسرکانی گفت: زیرا به صاحب حق این اطمینان داده می‌شود که محصول فکری او از حمایت قانونی برخوردار بوده و مورد تجاوز قرار نخواهد گرفت پر واضح است که در غیاب چنین نظامی جذب سرمایه خارجی در دنیای که رقابت برای آن بسیار زیاد است با مشکلات جدی مواجه خواهد بود.


وی گفت: حمایت از حقوق مالکیت فکری سبب انتقال فناوری که عامل مهمی در توسعه اقتصادی است و کشورهای در حال توسعه به آن نیاز وافر دارند می‌گردد.

معاون قوه قضاییه افزود: اعتلای حق بهره برداری انحصاری به پدید آورنده دارای فکری به او اجازه می‌دهد که از طریق فرآیند تجاری سازی از دارایی ناملموس و فکری خود درست شبیه اموال مادی بهره برداری اقتصادی نماید این بهره برداری اقتصادی سبب تشویق ابتکارات جدید می‌شود و زمانی که صاحبان فکر و اندیشه متقاعد شوند که از ابتکارات آنان حمایت می‌شود به فعالیت‌های بیشتر تحقیق و توسعه روی می‌آورند.

توسرکانی گفت: اعتلای حقوق مالکیت صنعتی مستلزم مساعی کشورها در سطح ملی و منطقه‌ای است و  جای خوشبختی است که اکو به عنوان یک سازمان منطقه‌ای با ایجاد این کمیته و اتخاذ برنامه اقدام و سایر ابتکارات گام‌های ارزنده‌ای را در این زمینه بر داشته است.


وی افزود: ما از این اقدامات پشتیبانی نموده و به عنوان کشوری  که دارای سابقه طولانی در حمایت از مالکیت صنعتی است تجربیات فراوانی را در این زمینه اندوخته و دارای یک نظام داخلی موثر و غنی حمایت بوده و در کنوانسیون‌های متعدد بین‌المللی عضو هستیم و نهایت همکاری را در اجرای موفقیت آمیز تصمیمات آن به عمل آورده و خواهیم آورد.

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی امر مالکیت صنعتی و مرجع مالکیت معنوی و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی در سالهای اخیر اقدامات اساسی برای پایه ریزی و استقرار نظام مالکیت فکری در کشور انجام داده است.


تویسرکانی با اشاره به اقدامات سازمان اسناد و املاک در تدوین و تکمیل قوانین بیان داشت: از جمله این اقدامات می‌توان به تدوین و تکمیل قوانین داخلی بخصوص تصویب قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی و قانون ثبت اختراعات، طراحی‌های صنعتی و علائم تجاری، الحاق به سازمان مالکیت جهانی مالکیت معنوی، عضویت در توافق نامه و پروتکل مادرید در مورد ثبت بین‌المللی علائم تجاری و موافقت نامه دیگری در مورد حمایت از نشانه‌های منبع، پیوستن به توافق نامه لیسبون در حمایت از اسامی مبدا جغرافیایی و ثبت بین‌المللی آنها، تشکیل کمیته ملی کارشناسی در زمینه دانش سنتی و فلکلور و منابع ژنتیک و طراحی برنامه‌ای جامع در حمایت از دانش سنتی و منابع ژنتیک است.

وی گفت: همچنین توسعه و پرورش توانمند سازی سرمایه‌های انسانی و اقدامات انجام شده در زمینه نو سازی و مکانیزه نمودن اداره کل مالکیت صنعتی و فراهم نمودن زیر ساخت‌ها جهت ارائه خدمات غیر حضوری از جمله اقدامات همسو با توسعه مدیریت نظام مالکیت فکری و صنعتی کشور است.

آگاهی روز افزون جهانی از مزایای مرتبط بر حمایت از  حقوق مالکیت معنوی بر زندگی بشر و نیز فعالیت‌های ملی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بالاخص انعقاد موافقت نامه‌های چند جانبه سبب شده است تا بر سرعت و تعداد نو  آوری ‌های روز به روز افزوده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار