ببر سیبری کاملا سالم است و نشانه بیماری ندارد!

دامپزشک باغ وحش تهران گفت: ببر سیبری 5 سال است کوچکترین علائم بالینی مبتنی بر هیچ بیماری عفونی یا غیر عفونی از خود نشان نداده است!

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، بعد از طرح ابهاماتی درباره امکان ابتلای میهمان چندساله باغ وحش تهران به بیماری های خطرناک و استناد به این ابهامات برای ممناعت از ارسال ببر سیبری به جایگاه های احداث شده در مازندران، ایمان معماریان، دامپزشکی که 3 سال است نظارت بر سلامت این ببر را عهده دار است، با بیان اینکه ببر سیبری طی 5 سال گذشته هیچ یک از علائم بیماری مشمشه را نشان نداده، گفت: احتمال آلوده بودن ببر سیبری به مشمشه بسیار بعید است.

معماریان افزود: سال گذشته تصاویری از این ببر به همراه گزارشی از وضعیت بالینی آن برای اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN) و همچنین اتحادیه باغ وحش های اروپا (EAZA) فرستاده شد که در آن کلیه شرایط ببر سیبری توضیح داده شده بود. رئیس این اتحادیه باغ وحش های اروپا طی نامه ای با اشاره به این موضوع که این حیوان از نظر ژنتیکی بسیار با اهمیت است و در اساد بوک ( کتابچه ای که در آن مشخصات هر یک از افراد گونه های در معرض انقراض ثبت می‌شوند) ثبت شده درخواست کرد تا بار دیگر از ببر سیبری نمونه خون گرفته و به آلمان ارسال شود تا حیوان در صورت پاک بودن از این شرایط رهایی یابد و جایگاه استاندارد گربه سانان در باغ وحش تهران انتقال یابد و حتی جفت نر حیوان نیز توسط این اتحادیه تامین شود و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، آزمایش مجددی بعد از مدت زمانی مشخص انجام گیرد تا بتوان آلودگی حیوان به باکتری را تایید نمود.

ببر سیبری کاملا سالم است و نشانه بیماری ندارد!

این دامپزشک حیات واحش در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون از ببر سیبری برای آزمایش مشمشه، خونگیری به عمل آمده یا نه؟، گفت: در سال 89 پس از بروز علائم مشمشه در ببر نر و یک شیر نر باغ وحش، بنا بر تصمیم سازمان دامپزشکی، از تمامی گوشتخواران باغ وحش تهران از جمله ببر ها و شیرها خونگیری بعمل آمده و نمونه ها برای آزمایش مشمشه به آلمان ارسال شد.

معماریان با اشاره به اینکه در آزمایش اول تمام 18 نمونه خون، تحت عنوان ببر به آلمان ارسال شده در حالی که در آن زمان تنها ۲ ببر در باغ وحش تهران وجود داشت تاکید کرد: تعدادی از نتیجه ها مثبت اعلام شد. به همین دلیل تمامی شیرهای باغ وحش معدوم شدند و اعلام کردند ببر سیبری ماده هم آلوده است ولی به دلیل ارزش ژنتیکی زیاد، این حیوان به جای معدوم سازی به قرنطینه منتقل شد.

معماریان درباره مثبت بودن نتیجه آزمایش مشمشه در گربه سانی چون ببر سیبری گفت: از دید سازمان جهانی دامپزشکی، پروتکلی که به معدوم سازی حیوان مبتلا به مشمشه منجر می‌شود، برای تک سمی ها (مثل اسب و الاغ و...) و در مناطقی که بیماری در آنجا بصورت اندمیک وجود ندارد، قابل استناد است و این پروتکل قابل تعمیم به دیگر گونه ها نیست و تا به امروز چنین گونه با ارزشی بدون بروز هیچ گونه علائمی از مشمشه معدوم نشده است. حتی در کشورهایی که بیماری را به صورت اندمیک دارا هستند هم اجازه درمان و نگهداری برای تک سمی‌های با ارزش مانند اسب های گران قیمت وجود دارد.

وی با اشاره به تمامی شرایط بد جسمی و نگهداری که ببر سیبری طی این 5 سال با آن دست به گریبان بوده تاکید کرد: ببر سیبری نه تنها علائمی از بیماری نشان نداده بلکه در حال حاضر از نظر بالینی کاملا سالم و سر حال است.

دامپزشک ناظر ببر سیبری درباره امکان نهفته بودن بیماری مشمشه در ببر سیبری گفت: سازمان دامپزشکی جهانی اسب را به عنوان حیوانی که می تواند بدون بروز علائم ناقل این بیماری باشد می شناسد تابحال هیچ گربه سانی در سراسر دنیا به عنوان ناقل و بدون کوچکترین علائم بالینی به مدت 5 سال برای باکتری "بورخوردریا مائی" و بیماری مشمشه شناخته نشده است. بنابراین سازمان جهانی دامپزشکی در آخرین گزارش خود در ماه نوامبر سال 2013 اسب را بعنوان گونه جانوری که بیماری مشمشه می‌تواند در آن بصورت نهفته و بدون بروز هیچگونه علائمی وجود داشته باشد معرفی کرده است.

وی افزود: بر اساس این شواهد علمی و همچنین استعلام نظر از ارگانهای بین‌المللی مانند اتحادیه باغ وحش های اروپا، وزارت دامپزشکی استرالیا و انگلستان که با توجه به نوع گونه هیچ‌کدام نظر بر معدوم سازی ببر سیبری نداده‌اند، طی آخرین جلسه ای که برای تعیین تکلیف ببر سیبری با حضور مسئولین وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و موسسه رازی برگزار شد، گزینه معدوم سازی ببر سیبری حذف شد.

معماریان در پایان پیشنهاد کرد: حتی اگر با وجود تمامی شواهد علمی و اظهار نظرهای مجامع بین المللی، مسئولین همچنان به ناقل بود ببر سیبری مشکوک هستند با توجه به اینکه باکتری بورخوردریا مالئی عامل بیماری مشمشه،Airborne نمی‌باشد (از طریق هوا منتقل نمی‌شود) و تنها از طریق تماس مستقیم انتقال می‌یابد، طبق پیشنهاد سازمان دامپزشکی استرالیا می‌توان این حیوان را با اطمینان به جایگاهی استاندارد در باغ وحش با حفاظ های شیشه‌ای و شرایط مخصوص انتقال داد.


 منبع: تابناک


انتهای پیام/ 
برچسب ها: ببرسیبری ، سلامت ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار