شیراز؛

سفری تابستانی به مهد گیوه جهان

شهرستان آباده از شهرهای فرهنگی و سیاحتی شمال استان فارس است و به مهد هنر منبت و گیوه جهان شهرت دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید: شهرستان آباده با وسعت 7500 کیلومتر مربع و با مرکزیت شهر آباده ، از شهرهای فرهنگی و سیاحتی شمال استان فارس است. از نظر آب و هوایی ، جزء شهرستان های سردسیر و معتدل استان محسوب می شود و این موضوع نیز در ساختار معماری و سنتی و لباس های محلی این منطقه نیز نقش مؤثری داشته است .

امیری ادامه می دهد:به استناد کاوش های باستان شناسی ، سکونت در محدوده فعلی آباده به هزاره اول قبل از میلاد باز می شود اما توسعه و ترقی آن تقریبا از زمانی که کریم خان زند، شیراز را پایتخت ایران کرد شروع شد. بزرگترین معدن خاک نسوز خاورمیانه در این شهر قرار دارد.

وی بیان می کند: این شهرستان از شرق به شهرستان یزد، از جنوب به شهرستان خرم بید، از غرب به شهرستان اقلید و شهر سمیرم و از شمال به استان اصفهان متصل است. فاصله مرکز شهرستان تا شیراز 275 کیلومتر است .

این مقام مسئول می افزاید: از جمله جاذبه های تاریخی و باستانی شهرستان آباده قلعه ایزدخواست نخستین بنای طبقاتی جهان، کاروانسرای ایزدخواست، عمارت کلاه فرنگی، تیمچه صرافیان، قصر بهرام گور، سد ساسانی ایزدخواست نخستین سد قوسی جهان و کاروانسرای خانخوره است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار می کند: دشت لاله های واژگون واقع در منطقه خسرو شیرین ( اثر طبیعی ثبت ملی ) ، باغات فیروزی ، شور چشمه و شیرین چشمه ، پارک جنگلی شهید فرهمندو تفرجگاه روستای بیدک از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان آباده است .

امیری ادامه می دهد: یکی از صنایع دستی منحصر به فرد در این شهرستان، منبت کاری است که شهرت جهانی دارد و جزء آثار ثبتی معنوی منطقه ای میراث فرهنگی است.

وی تصریح می کند: گیوه های آباده نیز در نهایت ظرافت و استحکام و دقت تهیه و در نوع خود بی نظیر است.

این مقام مسئول می گوید: خاتم ، خراطی و قالی نیز از دیگر صنایع دستی آباده است .

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه می افزاید: سوغات معروف آباده ، سفید آب یا روشور است که نوعی لایه بردار طبیعی پوست بدن بر پایه چربی حیوانی است که به طور سنّتی در ایران معمولاً به شکل قرص های سفیدرنگ است و هنگام استحمام به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام/س



برچسب ها: سفری ، تابستانی ، مهد ، گیوه ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
اگر آباده مرکز گیوه در ایران است چرا ما تا بحال هیچ سند ،مدرک یا جایی که گیوه رو درست میکنند در این شهر ندیدیم؟؟؟؟ به نظر من منطقه اورامانات در استان کردستان و کرمانشاه مرکز گیوه ایران است چون هر جایش که میری کارگاه گیوه سازی میبینی