آیا انگلیس برای بازگشایی سفارت در ایران خسارت دریافت می‌کند؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: بازگشایی سفارتخانه‌ها تابع رضایت طرفین بوده و اینگونه نیست که الزاما انگلیس برای بازگشایی سفارتش خسارتی دریافت کرده باشد.

"نوذر شفیعی" سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به غرامتی که پیشتر انگلیس برای بازگشایی سفارت خود در ایران مطالبه کرده بود، اظهار کرد: دریافت غرامت انگلیس از جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی سفارت در کشورمان یک مسئله حقوقی است.

وی ادامه داد: برقراری روابط میان دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها تابع رضایت طرفین است و الزاما اینطور نیست که انگلیس از کشورمان خسارت دریافت کرده تا سفارت خود را بازگشایی کند.

نماینده مردم ممسنی در مجلس با اشاره به استقبال کشورهای اروپایی از ایجاد دور جدید روابط دیپلماتیک با ایران پس از برجام گفت: بعید می‌دانم انگلیس برای بازگشایی سفارت خود در تهران بر روی مطالبه خود برای دریافت غرامت اصرار کرده باشد.

شفیعی با تاکید براینکه ایران هم نسبت به رفتار انگلیس در برهه‌های زمانی حساس ادعا، انتظارات و دغدغه‌هایی دارد، بیان داشت: این سوال مطرح است که چرا این اعتراض و به قول آن‌ها حمله دانشجویان به سفارت دیگری انجام نشد، در پاسخ باید گفت که این یک حرکت اعتراضی و نمادین نسبت به سیاست‌های ناشایست سفارتی در کشور انجام شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه امروز تحت عنوان بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در پایتخت دو کشور مطرح شده، نشانه‌ اراده‌ای دوجانبه برای همکاری توام با حسن‌نیت است که قطعا در سایه این روابط برخی مسایل حاشیه‌ای از سوی دو کشور نادیده گرفته می‌شود.

شایان ذکر است؛ حدود 4 سال پیش به دلیل سیاست‌های انگلیس در قبال فتنه 88، جمعی از جوانان در یک حرکت اعتراضی در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند و در نهایت سفارت انگلیس در روز سه‌شنبه هشتم آذر سال 1390 تعطیل شد و کارکنان سفارت انگلیس به این کشور فراخوانده شدند. همزمان وزارت امور خارجه انگلیس هم در یک ضرب‌الاجل 48 ساعته از دیپلمات‌های ایران در لندن خواست خاک این کشور را ترک کنند.

سال گذشته دیلی‌تلگراف در مطلبی نوشت: دولت انگلیس برای نخستین بار لیستی را منتشر کرده که حاوی مشخصات نقاشی‌هایی است که در جریان حمله به سفارت این کشور در تهران نابود شده است، همچنین ادعا کرد تابلوی نقاشی به ارزش یک میلیون پوند، فقط یکی از شش آثار هنری است که انگلیس، سه سال پیش هنگام زیر و رو شدن سفارت خود در تهران، آنها را از دست داده است.

یک سخنگوی دولت انگلیس نیز اعلام کرد: ارزیابی دقیق میزان آسیب وارده به آثار هنری سفارت باید توسط متخصصان صورت بگیرد و ما به ایران اعلام کرده‌ایم که بهبود روابط نیازمند حل مسئله غرامت به منظور جبران آسیب وارده به سفارت است.

اما مجید تخت‌روانچی" بعد از مطالبه غرامت از سوی دولت انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به انگلیسی‌ها غرامتی پرداخت شود اظهار داشت: بحثی تحت عنوان «غرامت» مطرح نیست بلکه بحث «خسارت» است که هنوز در مورد آن با طرف مقابل نه صحبتی صورت گرفته و نه پرداختی انجام شده است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این مطلب البته گفت: اگر موضوع از سرگیری روابط ایران و انگلیس به مرحله عملی برسد، در زمان خودش به این مسئله نیز پرداخته خواهد شد که تاکنون اتفاق و تحول جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

مهدی دواتگری رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس نیز بیان کرده بود که اگر بنا باشد ایران غرامتی به انگلیس پرداخت کند، انگلس نیز غرامت خسارت‌های وارد به ایران در جنگ‌های جهانی اول و دوم را بپردازد.

اما امروز تخت‌روانچی اعلام کرد که خسارت‌ها در دستور کار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۷:۵۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
مجلس محترم نباید اجازه بده
Germany
سجاد
۱۵:۴۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
درود بر دولت
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۵:۳۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
امروز سفارت انگليس، لابد فردام................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
مرگ بر انگلیس و مزدوران انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
مرگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
javad
۱۳:۵۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
همین مونده که به این روباه پیر غرامتم بدیم تا باز دوباره بیاد بساط رو پهن کنه،
Germany
ناشناس
۱۳:۵۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
بععععععله!!!!!!!
آخرین اخبار