روابطی که با شبکه های اجتماعی به باد می رود

فقدان آگاهی لازم در جهت استفاده از شبکه های اجتماعی بلای جان زندگی آرام زوج های جوان شده است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ظهور پدیده نوپا همچون  شبکه های اجتماعی پایه ی بسیاری از شک و بددلی ها و خیانت ها را بین زوج های جوان بنیان نهاده است و همان اندازه که استفاده از تکنولوژی روز دنیا می تواند در پیشرفت سطح آگاهی و زندگی افراد مفید باشد، عدم شناخت و استفاده نا صحیح از این تکنولوژی عامل فروپاشی روابط و زندگی های آرام می شود.

مسئله خیانت و عدم اعتماد با گسترش ارتباطات کاری و دوستانه به ویژه ارتباطاتی که در فضای مجازی شکل می گیرد پر رنگ تر می شود چرا که عده ای در همین ارتباطات به سوی خیانت کشیده می شوند و عده ای دیگر دچار "سوء تفاهم" خیانت همسرشان شده و با رشد و پرورش این سوءظن به سمت جدایی گام بر می دارند؛ مسئله ای که به گفته کارشناسان خانواده ریشه در عدم تفاهم و درک متقابل و شناخت از یکدیگر دارد.


 رسانه های مجازی، اینترنتی و شبکه های جدید به شدت هنجار شکنی اخلاقی کرده و ذهنیت جامعه را برای ایجاد روابط جنسی خارج از چارچوب آماده می کنند و در نتیجه پرده حیا از بین می رود و رابطه ها به شدت آزاد می شود امری که در حال حاضر به شدت گسترش یافته است.

افسانه نیک راد مشاور خانواده در گفت و گو با خبرنگار اخبار داغ باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دسترسی به شبکه های اجتماعی را می توان به دو دید خوش بینانه و بد بینانه نگاه کرد، دید خوشبینانه آن این است که می تواند سطح آگاهی مردم را بالا ببرد و دسترسی مردم به یکدیگر راحت تر و بیشتر می شود و همچنین با استفاده از این وسایل ارتباطی سطح اطلاعات عمومی مردم به خصوص جوانان را بالا رفته است.

وی افزود: اما اگر بخواهیم از دید بدبینانه نگاه کنیم متاسفانه جوانان هنوز به نحوه استفاده از این شبکه های اجتماعی آگاه نیستند و شبکه های اجتماعی موجود راهی را درست کرده که در حال تضعیف بنیان خانواده ها می باشد  و ارتباطات فرا زناشویی ایجاد کرده است.

نیک راد اظهار داشت: ارتباط گرفتن تمام اقشار جامعه از جمله افراد متاهل در فضای مجازی به سهولت صورت می گیرد و باعث شکل گرفتن رابطه عاطفی می گردد و زمان هایی که باید صرف خانواده گردد را برای وقت گذرانی و یا به خاطر وابستگی به این روابط عاطفی زمان خود را با شخصی غیر از خانواده سپری می کنند و پیشروی در این روابط عاطفی مجازی خارج از چارچوب خانواده پایه های زندگی را متزلزل می کند.

وی عنوان کرد: برای بهبود آسیب های ایجاد شده از ناحیه دنیای مجازی، هر چقدر ارتباطات عاطفی بین زن و شوهر را تحکیم ببخشیم خود به خود تمام تمرکز افراد به خانواده معطوف می گردد و مانع از ایجاد اثرات مخرب شبکه های اجتماعی می شود.


این روانشناس بیان کرد: هرگاه مشاهده کردیم که طرف مقابلمان در رابطه عاطفی کم می گذارد به رابطه خود برگردید و کمبودهایی که در روابط خود گذاشته اید جبران کنید.

وی خاطر نشان کرد: تنها راه چاره مصون ماندن از آسیب های شبکه های اجتماعی شناسایی این شبکه ها و معرفی خطرات آن برای جوانان  و فرهنگ سازی استفاده از این شبکه های اجتماعی توسط رسانه های جمعی است و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که از بیان خطرها نترسیم تا جوانانمان آگاهانه از این محیط های مجازی استفاده کنند.

نیک راد در پایان عنوان کرد: آگاهی دادن پیش از استفاده از این وسایل شرط اصلی سلامت استفاده از امکاناتی  است که در دنیای مجازی برای ارتباطات سریعتر و راحت تر فراهم گشته است.

گزارش از: هانیه میرزاهدایتی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۴:۱۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
بدانیم ازهروسیله ای میتوان به شکل صحیح یاغلط استفاده کرد
آخرین اخبار