آشوراده به عاقبت دریاچه ارومیه دچار نشود

منطقه آشوراده حاشیه‌های خاص خود را داشته، ولی در حال حاضر میراث فرهنگی و محیط زیست در یک همکاری مشترک به بررسی کارشناسانه پیرامون منطقه می‌پردازند و هر دو سازمان معتقدند که قابلیت گردشگری طبیعی را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این نشست خبری که صبح یکشنبه اول شهریور نود و چهار برگزار شد، سعید شیرکوند معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: در مورد منطقه آشوراده که در استان گلستان واقع شده، حدود 20 سال است اقداماتی انجام گرفته است و در سال 93 متوقف و پرونده آن به دادگاه هم کشیده شد و حاشیه‌های خاص خود را داشته، ولی در حال حاضر میراث فرهنگی و محیط زیست در یک همکاری مشترک به بررسی کارشناسانه پیرامون منطقه می‌پردازند و هر دو سازمان متفق‌القول هستند که این منطقه قابلیت گردشگری طبیعی را داشته و باید بر سر نحوه بهره‌برداری و شرایط آن از نظر کارشناسان محیط زیست استفاده کرد.

وی افزود: امکانات مورد استفاده در این منطقه، چارچوب برنامه‌ریزی و ... همه بستگی به نظر کمیته و مشاورین دارد که قرار است تا ماه‌های آینده نتیجه اعلام شود. در جلسه مشترک کارشناسان میراث فرهنگی، محیط زیست و خانم ابتکار قرار بر این شده است که در خصوص این منطقه با نظر کارشناسانه کارشناسان محیط زیست تصمیم‌گیری شود و نتایج تا سه ماه آینده به مرحله اجرا درآید.

شیرکوند اظهار داشت: در برخی اخبار تعداد ساکنین منطقه را هزار نفر عنوان کرده‌اند، ولی به لحاظ منطقی این رقم نمی‌تواند صحیح باشد، کیش که چندین برابر آشوراده وسعت دارد با حجم سرمایه‌گذاری انجام شده تا به حال 25000 نفر ساکن مقطعی دارد لذا برخی اخبار شاید برگرفته از تصورات افراد باشد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در ادامه گفت: پتانسیل‌های فرهنگی و تاریخی و طبیعی کشور نباید به صرف اینکه شاید به نحو مطلوب مدیریت نشود، مورد استفاده قرار نگیرد، متولیان این پروژه حاضر نیستند پیشینه مطلوب خود را به مخاطره بیاندازند و در این خصوص نظر کارشناسان محیط زیست و تصمیم مشترک میان سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست اعمال می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر برآورد کارشناسان محیط زیست بر عدم استفاده ازاین منطقه بود ما نیز اقدام لازم را در همین خصوص انجام می‌دهیم و مقایسه آن با دریاچه ارومیه نیاز به بحث کارشناسی و مسائل محیط زیست دارد.

34 اثر تاریخی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

شیرکوند در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در سیاست‌گذاری‌های جدید در تلاش هستیم که از توانایی‌های بخش خصوصی استفاده کنیم و با نظارت بر عملکرد آن‌ها به ساماندهی مطلوبتر دست یابیم، دولت بنا ندارد که خودش تصدی‌گر باشد و سازمان میراث فرهنگی نیز قصد ندارد که هتل و ... بسازد و خودش مجدد از آن بهره‌برداری کند و قصد دارد که با تخصیص به بخش خصوصی و نظارت از امکانات بخش خصوصی نیز استفاده کند، در این راستا طی هفته‌های گذشته 34 اثر تاریخی به مزایده گذاشته شده است و متقاضیان درخواست‌های خود را ارائه و پس از بررسی و امکان‌سنجی تصمیم گرفته خواهد شد و در روند بررسی پاکت متقاضیان حقوقی و حقیقی با دلایل و مستندات اعمال نظر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مقوله خصوصی‌سازی اگر از همکاری شهرداری استفاده شده است در بیشتر موارد مطلوب عمل کرده‌اند و آن قسمت‌هایی هم که خوب عمل نشده، به سمت بهینه‌کردن قدم برداریم و در کل سازمان نگاه نظارتی خود را در جریان کلیه بخش‌ها اعمال خواهد کرد.

سرویس بهداشتی بزرگترین مشکل گردشگری کشور!

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت:طرح ساماندهی سرویس‌های بهداشتی که در دولت گذشته آغاز شده بود در برخی از استان‌ها با مکان‌یابی خوب و موفق انجام گرفته است، اما برخی دیگر با برنامه‌ریزی نامناسب و در جاهایی نصب شده است که یا امکان دسترسی به آن از جاده به لحاظ نبودن امکان توقف وسایل نقلیه و یا عدم دسترسی به آب، برق و نیروی انسانی جهت نظافت و ... مواجه شده است و عملا بلااستفاده است.

شیرکوند ادامه داد: حدود 150 عدد از این سرویس‌های نصب شده دارای مشکل هستند که برخی از آن‌ها با فاصله سی کیلومتری که از روستاهای اطراف دارند امکان حضور شخصی برای نظافت نداشته و یا با فاصله صد متری از دکل برق جریان برق‌رسانی به آن‌ها هزنیه زیادی دارد و تعداد 350 عدد از این سرویس‌های بهداشتی نیز مورد بهره‌برداری مطلوب قرار گرفته و برای الباقی سرویس‌ها که جمعا هزار واحد بوده است در حال صحبت و برنامه‌ریزی هستیم.

وی گفت: اما مشکلی که سرویس‌های بهداشتی دارند این است که سرمایه‌گذاران حاضر نیستند در این حوزه فعالیت کنند زیرا مردم در حالی که برای یک وعده غذایی حاضر هستند 30 هزار تومان هزینه کنند. برای استفاده از سرویس بهداشتی حاضر نیستند حتی 1000 تومان بپردازند واین مقوله‌ای است که گردشگری را در حوزه امکانات بهداشتی مطلوب با مشکل مواجه می‌کند.

شیرکوند اظهار داشت: اگر فرهنگ‌سازی صحیح صورت گیرد و مانند بسیاری از کشورها برای مردم جا بیفتد که سرویس بهداشتی و خدمات بهداشتی هزینه در بردارد و با مشارکت در این زمینه می‌توانند به حل یکی از بزرگترین مشکلات گردشگری کشور کمک کنند.

زیر ساخت‌های صنعت گردشگری

شیرکوند در ادامه گفت: امر سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری مانند همه قسمت‌ها نیازمند یک سری پیش فرض و زمینه‌سازی است که مهمترین آن‌ها اطمینان و اعتماد سرمایه‌گذار در تخصیص سرمایه است، طی دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم که در فضای بین‌المللی کشور را بهتر بشناسانیم و تصویر مناسبی از ایران در اذهان ایجاد کنیم ولی هنوز تا رسیدن به هدف باید تلاش کنیم تا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در کشور ما علاقه‌مند شوند، به طور مثال یک برند معتبر بین‌المللی باید به اطمینان برسد تا در کشور ما اقدام به ساخت هتل کند و در حال حاضر مشغول مذاکره هستیم و تا حد ممکن در این زمینه تلاش می‌کنیم.

جایگاه خانه‌های تاریخی در گردشگری

در ادامه این نشست معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: مناطق مختلف گردشگری ایران بر اساس مکان و اقلیم نیازمند نوع خاصی از اماکن سکونتی هستند. به طور مثال شاید در کویر خانه‌های تاریخی، کاروانسراها، خانه‌باب و خانه‌های روستایی از دید توریست خارجی جذاب‌تر از هتل پنج ستاره باشد، بنابراین در تلاش هستیم از پتانسیل‌های مناطق در قالب واحد پذیرایی، بازارچه ، خانه و ...استفاده کنیم.

جایگاه تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای

وی گفت: تبلیغات از عناصر مهم در صنعت گردشگری است، تبلیغ اماکن گردشگری ما به جز برخی کانال‌ها و کشورها ممنوعیتی ندارد اما هزنیه بالای تبلیغ باعث می‌شود که این تبلیغات صورت نگیرد، هتلدارها و آژانس‌ها به لحاظ هزنیه بالای تبلیغات امکان تبلیغات گسترده در شبکه‌هایی مثل CNN ، الجزیره و BBC انگلیسی و ... را ندارند و اینگونه تبلیغات برای سازمان میراث فرهنگی نیز بسیار پرهزینه خواهد بود، به یقین برای دستیابی به هدف افزایش 5 برابری توریست طی پنج سال آینده تبلیغات از عناصر بسیار مهم است که به دلیل تخصیص نیافتن بودجه خاص در این حوزه فعلا به صورت جدی اقدامی پیرامون آن انجام نشده است.

گردشگری با سفر متفاوت است

شیرکوند در ادامه این نشست گفت: ما می‌خواهیم گردشگری به صنعت تبدیل شود، مهمترین عنصر در گردشگری سودآور بودن است، بخش خصوصی دغدغه توسعه کشور پس از سود خود را دارد، باید در راه طی مسیر سودآوری باشیم، در این خصوص با اتاق بازرگانی به عنون کانون بخش خصوصی وارد مذاکره شده‌ایم .

وی افزود: عرق ملی تا حدی در سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری ایجاد انگیزه می‌کند اما در نهایت آن چیزی که به ادامه کار منجر می‌شود، سودآور بودن آن است، لذا جامعه را باید به گردشگری تشویق کنیم، و تفاوت بین سفر و گردشگری را درک کنیم، گردشگری درآمد‌زا و اشتغال‌زاست و با سفر متفاوت است.

بیمه مسافران ساماندهی می‌شود

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تبریک هفته دولت گفت: در مواردی با وجود انجام بیمه توریست، کشور مقصد هزینه درمان را از شخص دریافت کرده و عودت مبلغ هزینه‌شده در کشورمبدا و با ارائه فاکتورامکان‌پذیر است و این در حالی است که مسافران وجه مشخص و محدودی برای سفر در نظر می‌گیرند و در کشور مقصد با مشکل مواجه می‌شوند، در این خصوص شیوه‌نامه‌ای تدوین می‌شود و به زودی در اختیار دفاتر مسافرتی قرار می‌گیرد که یکی از بندهای آن لزوم استفاده از بیمه مسافرتی و شرایط بهینه آن برای مسافران است که این بیمه مسافرتی نیز شامل دو بخش اجباری و اختیاری می‌شود و بخشی از آن لازم‌الجرا و بخش دیگر به درخواست مسافر انجام می‌گیرد، امیدوار هستیم که به زودی مقوله بیمه مسافران نیز ساماندهی شود.

دوره پسا تحریم و رونق گردشگری

وی در ادامه اظهار داشت: گردشگری به لحاظ ارتباط همه جانبه با سایر بخش‌ها و حوزه‌ها جامعه بزرگی را دربر می‌گیرد و موقعیت حساسی دارد و اگر خواهان دستیابی به چشم‌اندازهای صنعتی در این مقوله هستیم باید قوانین واضح و کاربردی تدوین کنیم، سه ضلع مهم صنعت گردشگری عبارت است از: اقتصاد، فرهنگ و اجتماع، بنابراین تمرکز روی این بخش‌ها دارای اهمیت بسیاری است.

موحد افزود: امید است در دوره پسا تحریم با تغییر سیاست‌گذاری‌ها و کارهایی که در حوزه بانک‌ها انجام می‌گیرد با سرعت بیشتری در حوزه گردشگری گام و قصد داریم با نظارت بر چارچوب‌ها گام‌های مطلوبتری برداریم.

طرح گردشگری سلامت

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: شورایی مسئول رسیدگی به امور گردشگری سلامت است که ماهانه تشکیل جلسه می‌دهد و بحث مربوط به شیوه‌نامه و گواهی سلامت که مطرح شده بود اخیرا طی نامه‌ای به استان‌ها ابلاغ و از آن‌ها خواسته شده است که طی دو ماه آتی اقدام به تایید سلامت حرفه‌ای کنند و در آینده صرفا مراکز بیمارستانی با ارائه این گواهی اقدام به ارائه خدمات می‌کنند.

استاندارد‌سازی یکپارچه در حوزه گردشگری

رحمانی موحد در ادامه گفت: در راستای استاندارد‌سازی طی تفاهم‌نامه‌ای با 250 هتل قرارداد بسته و حدود 48 هتل گواهی استاندارد دریافت کرده‌اند، اما مساله‌ای که وجود دارد این است که استاندارد در مناطق مختلف ایران مفهوم متفاوتی دارد و در اعمال نظارت، کیفیت و ... یکپارچه عمل نمی‌شود، اما در اکثر جاهای دنیا استاندارد از ضابطه مشخصی پیروی می‌کند، وقتی توریست به استاندارد گواهی سردر هتل وارد آن شده و خدمات داخلی آن در تناقض با استانداردهای گواهی سردر باشد، به سازمان میراث فرهنگی مبنی بر عدم رعایت اصول استاندارد شکایت می‌کند، لذا باید در این زمینه به یکپارچکی سراسری دست یابیم.

چادرهای مسافرتی در اماکن عمومی ساماندهی می‌شود

وی افزود: در هیچ جای جهان بحث استفاده از چادر در فضاهایی که باید حقوق شهروندی رعایت شود و جزو مکان‌های عمومی است، مطرح نیست. استفاده از چادر مسافرتی برای سکنای مسافرین در پارک و اماکن تفریحی نه به لحاظ منظر شهری مطلوب است و نه در راستای توسعه گردشگری است، برای این منظور مسافرین باید از کمپ‌های گردشکری استفاده کنند تا علاوه بر امنیت به منظر شهری و حقوق انسانی آسیب نرسانند. در سال‌های اخیر در راستای ساماندهی مطلوب گام برداشته و رفته رفته شرایط را به نحو اصولی مدیریت می‌کنیم.

گردشگری پایدار را نهادینه کنیم

رحمانی موحد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: گردشکری پایدار به این معناست که توریست با ورود به کشور و استفاده از جاذبه‌های گردشگری تبلیغی برای سایر هموطنان خود باشد و به این صورت گردشگری توسعه می‌یابد، در این خصوص راهنمایان تور می‌توانند مهمترین حلقه از اجزای سفر باشند، از آنجایی که کشور ما کشوری میهماندوست است، لذا آموزش از سطوح پایین در مدارس و ... می‌تواند در آینده بستر مناسبی به وجود آورد، بنابراین نقش رسانه‌ها و آموزش و پرورش در حوزه فرهنگ‌سازی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ویزای الکترونیکی تا سال آینده به مرحله اجرا در می‌آید

وی افزود: ویزای الکترونیک هم در حوزه ساماندهی روادید و هم در دولت مقوله‌ای است که ظرف یک سال آینده به مرحله اجرا در می‌آید و موجب می‌شود که نیازی به حضور مسافر برای اخذ ویزا در سفارت نباشد.

جایگاه حمل و نقل در گردشگری کشور

موحد ادامه داد: حمل و نقل از اجزای مهم سفر است، دفتر مسافرتی در قبال هزینه دریافتی موظف است نظارت مطلوب بر نحوه عملکرد تمام عوامل سفر داشته باشد، عوامل سفر شامل وسیله نقلیه، راننده، راهنمایان، اماکن اقامتی و مسافران و ... می‌شود و از جانب سازمان میراث فرهنگی نیز نظارت می‌شود.

اتوبوس‌های دو طبقه درصنعت گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استفاده از پتانسیل‌های کشور می‌تواند در حوزه توریست تاثیرگذار باشد، به طور مثال اتوبوس‌های دو طبقه‌ای که دیگر استفاده نمی‌شوند، می‌تواند با کمک شرکت واحد و شهرداری و حتی بخش خصوصی با طراحی خلاقانه برای مقاصد گردشگری حتی با طراحی بدون سقف در نظر گرفته شود. همانطور که در برخی کشورها از اتوبوس‌های مشابه بدون سقف استفاده می‌کنند و در قبال گشت با آن‌ها مبالغ زیادی دریافت می‌کنند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار