مدیرعامل بانک مسکن:

لیزینگ مسکن هنوز مجوز رسمی نگرفته است/ پیشنهاد افزایش وام خرید و ساخت مسکن

مدیرعامل بانک مسکن کفت‌: لیزینگ مسکن هنوز مجوز رسمی از بانک مرکزی نگرفته است و ما در حال انجام مذاکره برای این امر هستیم.

لیزینگ مسکن هنوز مجوز رسمی نگرفته استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدهاشم بت‌شکن در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص حجم مطالبات معوق بانک مسکن اظهار داشت: میزان مطالبات معوق 33 هزار میلیارد ریال است و نسبت مطالبات غیرجاری 3 درصد است.

وی افزود: همچنین وصول مطالبات در سال 92، 97 هزار میلیارد ریال و در سال 93، 110 هزار میلیارد ریال و در 4 ماهه ابتدایی سال 94، 37 هزار میلیارد ریال بوده است که مجموع وصول مطالبات به 245 میلیارد ریال می‌رسد.

وی در خصوص بانک توسعه‌ای نیز گفت: بانک توسعه‌ای یعنی ساختار مالی بانک به قدری تقویت شود که برای اعمال سیاست‌های توسعه‌ای استفاده شود.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: عموم بانک‌های دولتی طی سال‌های گذشته افزایش سرمایه موثر نداشتند که آن میزان سرمایه موثر نیز از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است.

بت‌شکن با بیان اینکه برای تبدیل شدن به بانک توسعه‌ای شرایطی نیاز است،‌ تصریح کرد: دولت باید سرمایه خود را در بانک‌های توسعه‌ای افزایش دهد و همچنین امکان دسترسی به منابع بلندمدت به ویژه از طریق اوراق مشارکت تأمین شود از طرفی روابط ناظر در بانک توسعه‌ای از بانک تجاری متفاوت باشد.

بت شکن در خصوص لیزینگ مسکن گفت: لیزینگ مسکن هنوز محوز از بانک مرکزی ندارد و ما در حال انجام مذاکره جهت آغاز فعالیت لیزینگ مسکن حداقل برای بانک مسکن هستیم.

وی در خصوص تسهیلات خرید مسکن با اشاره به افزایش سقف وام خرید برای زوج‌های جوان به 50 میلیون تومان و تسهیلات ممتاز از 20 تا 35 میلیون و تأمین مسکن از 5 به 10 میلیون تومان، گفت: یکی از اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن بود که در 2 ماه اخیر 12 هزار و 600 نفر افتتاح حساب کرده‌ و بالغ بر 2300 میلیارد ریال در بانک پس‌انداز کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: بانک موفق شد با مجوز شورای عالی بورس و سازمان بورس اوراق بهادار تأمین سرمایه بخش مسکن را با سرمایه 2 هزار میلیارد ریال تأسیس کند و این یکی از نهادسازی‌های بانک مسکن برای توسعه تأمین مالی است.

بت‌شکن اقدام دیگر بانک مسکن را راه‌اندازی نهاد جدید صندوق زمین و ساختمان دانست و در خصوص تغییر ساختار شرکت‌های زیرمجموعه بانک، گفت: در راستای سیاست‌های دولت، تغییر ساختار گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن به گروه مالی بانک مسکن برای تکمیل زنجیره تأمین مالی انجام شد. صندوق پس‌انداز یکم برای پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی خرید مسکن هم از دیگر اقدامات بانک در سال گذشته بوده است.

وی همچنین در خصوص افزایش وام خرید و ساخت مسکن گفت: در حال پیگیری این موضوع هستیم که در صورت نهایی شدن در بانک مرکزی شورای پول و اعتبار آن را مصوب می‌کند.

بت‌شکن همچنین به ابزراهای خروج از رکود اشاره کرد و افزود: شرایطی را فراهم می‌کنیم که جهت‌دهی تسهیلات برای تکمیل واحدهای نیمه ساخت و تسهیلات برای پیش خرید باشد که این موضوع خود بخود به تسهیلات ساخت کمک می‌کند.

وی همچنین در خصوص مسکن مهر نیز گفت: بالغ بر 491 هزار میلیار ریال برای تأمین مالی 2 میلیون و 370 هزار واحد مسکن مهر قرارداد منعقد کردیم که از این مبلغ تاکنون 450 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: از 2 میلیون و 370 هزار واحد مسکن مهر یک میلیون و 504 هزار فروش اقساطی به مبلغ 313 هزار میلیارد ریال بوده است.

بت شکن ادامه داد: 55 درصد کل فروش اقساطی و تحویل واحدهای مسکونی در دولت یازدهم انجام شده است.

مدیرعامل بانک مسکن به جذب منابع بانک نیز اشاره کرد و گفت: مانده منابع در سال 92، 312 هزار میلیارد ریال و در سال 93، 404 هزار میلیارد ریال بوده است که مجموع جذب منابع بانک در دو سال گذشته 188 میلیارد ریال بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار