ربیعی در صحن علنی:

سرمایه گذاری در کشور روان‌تر شده است/ تشکیل کارگروهی در وزارت کار برای حمایت از تولید

وزیر کار گفت: آئین‌نامه کمیسیون‌ها را رای بهبود فضای کسب و کار دنبال کرده و برای حمایت از تولید، کارگروه‌هایی را تشکیل داده‌ایم.

سرمایه گذاری در کشور روان‌تر شده است/ تشکیل کارگروهی در وزارت کار برای حمایت از تولیدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که به منظور پاسخگویی به سوال ابراهیم کارخانه در مورد معضل اشتغال در جلسه علنی امروز (سه شنبه 3 شهریورماه) حضور یافته بود، گفت: برای تحلیل شرایط امروز نیازمند تحلیل دقیق از یک دهه بازار کار، سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران در دوره‌های گذشته، سیاست‌ها و بیکاری‌های تاخیری هستیم.

وی افزود: در سالهای اخیری که ما به دولت آمده‌ایم 4 میلیون و 600 هزار نیروی تحصیلکرده‌ای که تناسبی با شغل‌های موجود ندارند، وارد بازار کار می‌شوند تا کسری تجمعی رشد 56 درصدی و رشد منفی در سال‌های 90 و بعد از آن عوارض خود را نشان ندهد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اشتغال موضوعی است که اگر امسال در مورد آن حرف می‌زنیم نتیجه سیاست‌های رشد و مسائل آن در گذشته است، برای حل معضل اشتغال کارهای طولانی، پیچیده و پرمخاطره‌ای را در پیش داریم.

ربیعی افزود: جمعیت شاغل ما حدود 22 میلیون نفر است، با فرض نرخ بیکاری 10 درصد موجود در سال 1400 برای پاسخگویی به بحران بیکاری، نیازمند نرخ رشد تولید ملی 7 درصد در سال هستیم، دسترسی به این ویژگی‌ها نیازمند برنامه‌ریزی‌ها، هماهنگی‌های دولت و مجلس و سایر کنشگران است تا بتوان تحول اساسی را در این زمینه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد اقتصاد ایران در خط رونده خود نرخ رشد 4 الی 5 درصد را تجربه کرده، گفت: ما برای 1 درصد رشد حدودا به 120 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم که برای حالت مطلوب اعلام شده ما نیازمند رشد حداقل 20 درصد سرمایه‌گذاری هستیم، این در حالیست که این رقم در سال 92 منفی بوده و در سال 93 به 3.5 درصد رسیده است، سوال اصلی اینجاست که در حال حاضر ظرفیت ایجاد اشتغال در کشور چقدر است و ما چقدر اشتغال می‌توانیم ایجاد کنیم؟

این وزیر کابینه دولت یازدهم گفت: ما در عملکردمان از این ظرفیت استفاده کرده‌‌ایم، اشتغال، محصول یک سیستم است، سیستمی که باید عوامل مختلف آموزش، مهارت، تخصص، رشد و تولید، محیط مناسب کسب و کار و سرمایه‌گذاری و ....در کنار هم کار کنند. اما سوال اساسی اینجاست که کدامیک از این مسائل در حال عادی قرار داشته که باید پاسخ داد؛ هیچ کدام.

ربیعی تاکید کرد: دولت یازدهم برای همه این موارد اقدام انجام داده، اما تامل در شاخص‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که عملکرد مثبت در این عرصه به وجود آمده، برای بهبود فضای کسب و کار، رتبه فضای کسب و کار ایران از 152 به 130 بهبود پیدا کرده است، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری به ترتیب از 1.9 و 6.9- در سال 92 به ترتیب به 3 درصد و 3.5 درصد در سال 93 بهبود پیدا کرده است. همچنین نرخ بیکاری از 12.2 درصد در سال 91 به 10.6 درصد در سال 93 رسیده است.

وی ادامه داد: با تحریم‌های ظالمانه مقابله شده، امنیت سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری نیز روان‌تر شده است، اما انتظار نداریم که این دستاوردها شرایط ناخوشایند را بهبود ببخشد، فضای بی‌ثباتی ، سفته‌بازی با سیاست‌های اشتغال در بازار دارایی‌ها به شدت قفل کرده و یا از بین رفته است، از تزلزل ارزش پول ملی کشور جلوگیری شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: هر اقتصاددان منصفی می‌داند اثرات اقدامی که تاکنون صورت گرفته امروز بر وضعیت اشتغال ما سنگینی می‌کند و چندین سال طول کشیده که وضعیت موجود را حادث شود، باید گفت که اقدامات صورت گرفته به سرعت نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

این وزیر کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه ما با پدیده رشد بدون اشتغال مواجه هستیم، گفت: در دوره دولت یازدهم شاید هر روز یک آئین‌نامه را در کمیسیون‌ها برای بهبود فضای کسب و کار دنبال کردیم و برای حمایت از تولید، کارگروه‌هایی را تشکیل داده‌ایم، الان در شورای عالی اشتغال بخش کشاورزی را در جلسه پیش تمام کردیم و در جلسات آتی نیز گردشگری، توریسم ، صنایع دستی و ... را در جلسات آینده در نظر داریم.

وزیر تعاون تصریح کرد: وزارت تعاون دو مسیر را برای حل مشکل اشتغال در نظر گرفته که یک مسیر سرمایه‌گذاری رشد، تولید و ایجاد اشتغال است و معتقدیم که اینجا پاسخگوی ما نخواهد بود و با رشد 7 یا 8 درصدی هم نمی‌توانیم به سرعت دست پیدا کنیم، اما ما خودمان را برای رشد 5 درصدی آماده کرده‌ایم که این کافی نیست.

ربیعی  ادامه داد: راه دوم برای ایجاد انگیزه برای بنگاه‌های خرد و کوچک سیاستگذاری شده که ظرفیت‌های خارجی را پرکنیم، هدفگذاری کرده‌ایم که جاهایی که 80 درصد رو به تکامل بوده‌اند را احیا کنیم، رویکرد ما در وزارت تعاون تحرک در جهت تقاضای بازار کار بوده و شعار "اشتغال بزرگ، بنگاه‌های کوچک" را در پیش گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: ما در دو جهت، ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری مردم و بخش خصوصی، پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد، رفع موانع تولید، فعالیت‌های قابل توجهی داشته‌ایم که به اندازه یک کتابچه است. ما نسبتا به اندازه پیشرفتی که داشته‌ایم در این شرایط اقتصادی به اعتقاد من قابل قبول است.

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: ما باید بپذیریم که ایجاد شغل در کارهای کوچک، متوسط و خرد راه‌حل برون رفت ما از این شرایط است که وزارت تعاون نیز برای آن تمهید دیده است، اما در آنجا نیز ما نیازمند سرمایه‌گذاری‌ها هستیم و جهت‌گیری‌های مناسبی که باید در این زمینه صورت گیرد.

ربیعی با بیان اینکه ما خالص نزدیک به 400 هزار دفترچه بیمه شده اجباری داریم، تاکید کرد: بنده معتقدم که شغل‌های رسمی که با دفترچه‌های بیمه قابل اندازه‌گیری است با نسبت 2 به 1 ما توانسته‌ایم شغل‌های غیررسمی هم ایجاد کنیم، بنابراین فکر می‌کنم که کارنامه ما با این شرایط پیش گفته اقتصادی می‌تواند کارنامه قابل قبول‌تری باشد.

وی ادامه داد: بحث اشتغال مسئله مهم همه ماست و همه ما دلشوره آن را داریم، اما به اعتقاد من باید سیاست‌هایمان را اصلاح کنیم، باید کمیسیون‌های اشتغال بین دولت و مجلس را تقویت کنیم و در این راستا وزارتخانه من آمادگی این مهم را دارد.

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: درست است که من هیچ‌گاه از زیربار مسئولیت شانه خالی نکرده‌ام، صندوقهای بحران را پذیرفتم، اما تمام ابزار اشتغال و ملزومات آن به طور کامل در وزارتخانه من نیست.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: بارها خودم را وزیر بیکاران نامیده‌ام اما از آقای کارخانه و سایر نمایندگان درخواست می‌کنم که به این مهم توجه کنند، هرچند بنده کارنامه دولت را قابل دفاع می‌دانم اما نقش بنده به عنوان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز باید در این زمینه مورد توجه قرار داده شود.

انتهای پیام/




این خبر در حال تکمیل است... 


برچسب ها: مجلس ، وزیر ، کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار