جای خالی طب سنتی در نظام آموزش پزشکی

معاون طب سنتی وزارت بهداشت از خلا وجود واحدهای درس طب سنتی در آموزش پزشکی و فعالیت بدون مجوز پزشکان عمومی در زمینه طب سنتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود خدا‌دوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته‌ی دولت با اشاره به قدمت چندین ساله طب سنتی در ایران گفت: طب سنتی در کشور ما یک مکتب طبی است با منابع غنی و معتبر همانند کتاب قانون که بیش از 500 سال است در دانشگاه‌های پزشکی اروپا به عنوان مرجع اصلی پزشکی تدریس می‌شود. 
 
وی افزود: از سال 1978 سازمان بهداشت جهانی استفاده از ظرفیت طب سنتی را مورد توجه قرارداده و معتقد است این طب به دلیل این که ریشه در فرهنگ و باور مردم دارد و انسان را به صورت کلی می‌نگرد و همچنین قابل دسترس بودن و ارزانتر بودن این طب کمک زیادی به توسعه اقتصاد سلامت کشور می‌کند. 
 
خدا‌دوست با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی 150 سال پیش استفاده از طب سنتی را در نظام آموزش پزشکی کشور ممنوع کرد، افزود: متاسفانه در حال حاضر طب سنتی در دوره‌های آموزش پزشکی ما جایی ندارد و پزشکان ما فکر می‌کنند طب سنتی یعنی بازگشت به عقب. 
 
معاون طب سنتی وزارت بهداشت در ادامه افزود: یکی از کارهای مهم در سال گذشته تشکیل شورای سیاست گذاری طب سنتی به دستور وزیر بهداشت با حضور چهره‌های سرشناس حوزه پزشکی بود که در این شورا هر چه برای توسعه طب سنتی به تصویب برسد توسط وزیر ابلاغ و همه‌ی معاونت‌ها موظفند آن را اجرا کنند. 
 
خدا دوست در مورد بخشی از مصوبه‌ها گفت: یکی از این مصوبه‌ها تاسیس 10 دانشگاه کلان منطقه‌ای و دانشکده طب سنتی است همچنین دو واحد درسی آشنایی با طب سنتی به همه گروهای پزشکی اضافه می‌شود و مصوبه بعدی ادغام طب سنتی با نظام سلامت است که به این منظور کارهای زیادی انجام شده که از جمله آن این است که در کمیته راهبردی وزارت بهداشت برنامه آموزشی طب سنتی جز برنامه‌های مصوب کارکنان و کادر آموزشی وزارت بهداشت است همچنین پزشکانی که در همایش‌های با امتیاز باز آموزی شرکت می‌کنند اگر پنل طب سنتی را در همایش بگذرانند به آنها امتیاز ویژه‌ داده می‌شود همچنین نشست‌هایی را با کارشناسان معاونت بهداشتی برای تدوین بسته‌ی آموزشی به بهورزان و پزشکان خانواده داریم که در فاز اول قرار شده است این بسته‌های آموزشی در 10 شهرستان کشور اجرایی شود. 
 
خدادوست در ادامه با اشاره به لزوم تاسیس سلامت‌کده طب سنتی در کشور، افزود: در حال حاضر احداث 20 سلامت‌کده طب سنتی با معماری طب سنتی اسلامی ایرانی در حال طراحی است. 
 
معاون طب سنتی وزیر بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 6 هزار پزشک عمومی خدمات طب سنتی ارائه می‌دهند در حالی که مجوزی برای این کار ندارند. 
 
وی با بیان این مطلب تصریح کرد: بنا داریم دوره‌های آموزشی را به همراه آزمون برای پزشکان عمومی که علاقه‌مند به طب سنتی هستند برگزار کنیم و بعد از آزمون گواهینامه‌ای به این پزشکان ارائه دهیم. 
 
وی در خاتمه در مورد اقدام عطاری‌ها برای معاینه و تجویز دارو گفت: عطاری‌ها با مجوز صنف عطاری و زیر نظر وزارت صنعت معدن و تجارت فعالیت می‌کنند و مجاز به معاینه و ویزیت بیماران نیستند و فقط عرضه‌کننده گیاهان دارویی هستند. 
 
وی افزود: وزارت بهداشت در جایی که مشاهده کند عطاری‌ها داروی ترکیبی می‌فروشند باید سازمان غذا و دارو را موظف به نظارت کند و اگر عطاری اقدام به معاینه و تجویز کند معاونت درمان را باید موظف به نظارت و برخورد بکند. 
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار