جشنواره آیینی سنتی میزبان رسوم ترکمنی شد

کارگردان نمایش «آی» از رسم و رسوم ترکمنی و ایرانی‌بودن کامل آن گفت.

عبدالرضا شیبانی، کارگردان نمایش «آی» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون این اثر بیان کرد: «آی» به زبان ترکی و ترکمنی به معنای «ماه» و روایتگر عشق، خونخواهی و جنون است که همه‌ اهالی قوم ترکمن عاشق دختری زیبا می‌شوند و عشاق به خاطر او در صدد از بین بردن یکدیگر هستند که در نهایت شخصی وارد داستان می‌شود و با آمدنش اتفاقاتی را رقم می‌زند.

وی در خصوص انتخاب این اثر گفت: در گلستان سال‌ها زندگی کرده‌ام و همیشه علاقه‌مند بودم، این فضا را با توجه به افسانه‌هایی که شنیده بودم به تصویر بکشم و پروژه‌ پایان نامه‌ام بهانه‌ای برای انتخاب و اجرای این اثر نمایشی شد.

شیبانی در رابطه با شیوه اجرا عنوان کرد: ساختار نمایش به طور کل ایرانی است و در زمینه‌ اجرا با بهره‌مندی از رفتارهای بومی و نمایشی قوم ترکمن (رقص‌ها، سوگواری‌ها، لاله‌خوانی، مراسم و مناسک) و اشکال نمایش ایرانی (تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی) و‌ آمیختگی آن‌ها با رویکرد نوین اجرایی و مینیمالیستی، سعی کردم که به خلاقیت‌هایی نوین در بازسازی آیین‌های نمایشی دست پیدا کنم.

وی در این راستا افزود: معتقدم برای نگهداری و استمرار ارتباط مخاطب امروزی با نمایش‌های آیینی و سنتی باید شجاعت، پویایی و حتی دگردیسی از اندیشه (متن) تا اجرا داشته باشیم.

کارگردان نمایش «آی» در رابطه با نوع موسیقی به کار رفته در این نمایش، مطرح کرد: ساز اصلی استفاده شده در نمایش دو تار است که با بهره‌مندی از موسیقی ترکمن اجرا می‌شود. در واقع می‌توان گفت ترکیبی از موسیقی ترکمن با یک سری ریتم‌های خلاقانه آهنگساز است.

شیبانی با بیان اینکه متأسفانه نمایش ما در اداره تئاتر روی صحنه می‌رود، گفت: سالن خانه نمایش مناسب با «آی» نیست و برای اجرا فضای این اثر بسیار کوچک است، اما خب جشنواره بضاعتش به همین مقدار است و راهی جز پذیرش این موضوع نیست.

وی درباره کمبود سالن‌های مناسب بیان کرد: اثرهای نمایشی ما فرصتی برای دیده‌شدن ندارد و کمبود امکانات منجر شده تا هنرمندان به گونه‌ای به جان یکدیگر بیفتند که با شرایط موجود این اتفاقات یک امر طبیعی است و امیدوارم این مشکلات رفع شود.

شیبانی درباره طراحی لباس این اثر گفت: رنگ لباس‌ همه بازیگرها مشکلی است که با توجه به موقعیت شخصیت‌ها عوض می‌شود و نشانه‌هایی از سوزن‌دوزی ترکمن روی سرآستین و یقه‌های بازیگران با توجه به نقش و کاراکتری که در نمایش دارند، وجود دارد و طراحی لباس خلاقانه و بهره گرفته از فرهنگ ترکمن بوده است.

گفتنی است؛ نمایش «آی» به کارگردانی عبدالرضا شیبانی و نویسندگی سید محمد مساوات از برگزیده‌های جشنواره آیینی سنتی این دوره است که در روز جمعه 6 شهریور ماه در خانه نمایش اداره تئاتر در ساعت‌های 17:30 و 19:30 روی صحنه می‌رود.

از عوامل این اثر می‌توان به بازیگران: مهتاب باجلان، محسن قزل سوفلو، پیام علوی، مسعود رحمانی، کوروش محمدی، مهیار قزل‌سوفلو اشاره کرد. همچنین آهنگساز: حامد حبیب‌زاده است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار