شایعات و حقایق اینترنت رایگان فیسبوک

پروژه اینترنت رایگان فیسبوک به نام Internet.org در حال گسترش است اما نا گفته های زیادی دارد.

به گزارش درچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی است که "فیسبوک" در حال کار بر روی پروژه ای به نام "Internet.org" است که مردم مناطق محروم در دنیا می توانند با استفاده از این پروژه به شبکه اینترنت متصل شوند.

طبق آمارها، حدود دو سوم از مردم جهان به اینترنت دسترسی ندارد. بر اساس گزارش هایی که در مورد دلایل نبود ارتباط مردم با اینترنت منتشر شده، دلایلی مانند: گرانی تجهیزات، قیمت بالای تعرفه ها، ضعف در شبکه های موبایل و… بیان شده است. این پروژه فیسبوک با شایعات فراوانی همراه بود که در این گزارش قصد داریم به برخی از آنها بپردازیم.

> شایعه:  این پروژه مردم را به اینترنت متصل نمی کند.
حقیقت: این پروژه افراد و کاربران جدید را با سرعت 50% بیشتر به شبکه های ارتباطی متصل می کند. برای مثال اگر ماهانه 1000 نفر به عنوان کاربر جدید به شبکه اینترنت متصل می شوند، بعد از اجرای این پروژه، تعداد این افراد به 1500 نفر افزایش خواهد یافت. به وسیله تلاش هایی که برای انجام این پروژه شده است، بیش از 9 میلیون نفر در دنیا به اینترنت متصل خواهند شد که در غیر این صورت این افراد همچنان خارج از دنیای اینترنت باقی می مانند. در حال حاضر مردم با استفاده از این پروژه به ابزارها و منابع اولیه برای ارتباطات، سلامت، تحصیلات و اخبار محلی دسترسی دارند.

درحال کار

شایعه: این پروژه یک اینترنت دولایه است.
حقیقت: این پروژه اینترنت را به صورت دولایه ارائه نمی دهد. "internet.org" به مشترکان یک سرویس پایه ارائه می دهد تا ارزش این شبکه قدرتمند را درک کنند و پس از آن خارج از فضای این پروژه به اینترنت دسترسی پیدا کنند. 50 درصد افرادی که به پروژه "Internet.org" ملحق می شوند، بابت اطلاعات پول پرداخت می کنند و بعد از آن تصمیم می گیرند که خارج از این پروژه به اینترنت دسترسی داشته باشند.

شایعه: "Internet.org" برنامه منحصر به فردی است که فقط بر روی یک اپراتور در هر کشور کار می کند.
حقیقت:  این پروژه یک برنامه غیر انحصاری است که هر اپراتور ارتباطی در هر کشور می تواند به آن دسترسی داشته باشد. در کشور های مالی و فیلیپین، این پروژه با اپراتور های متعددی اجرا شده است.

شایعه:فیسبوک به اپراتور ها برای ارائه رایگان خدمات پول پرداخت می کند
حقیقت: فیسبوک هیچ پولی به اپراتور ها در ازای مصرف کاربران از اینترنت پرداخت نمی کند. شرکای فیسبوک و اپراتور ها در بخش فنی، برای مردمی که از برنامه دور افتاده اند خدمات آماده می کنند. در صورت موفقیت مردمی که برای اولین بار از اینترنت استفاده می کنند، تجربه کار با آن را کسب می کنند و شروع به استفاده بیشتر می کنند که منجر به پرداخت حق اشتراک می شود.

درحال کار

گفتنی است؛ پروژه های دیگری شبیه به این پروژه توسط شرکت های دیگر، مانند گوگل در حال اجراست که اینترنت را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می دهند. در ظاهر این یک امر انسان دوستانه است که می خواهند به صورت رایگان مردم را به این شبکه جهانی متصل کنند. اما بعضی از کارشناسان می گویند این شرکت ها با استفاده از چنین پروژه هایی، قصد دستیابی به اطلاعات مشترکان خود را دارند که این موضوع جای تامل و بررسی بیشتر دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اینترنت ، رایگان ، فیسبوک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۳۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
بابا بیان هرچی اطلاعات دارم از گوشیم ور دارن
اخه مگه تو گوشیا جوان های امروزی به غیر از جک چی پیدا میشه؟
آخرین اخبار