آتشی: ویلیام جونز عیار تیم ملی بسکتبال را مشخص می‌کند

سرمربی پیشین تیم ملی بسکتبال معتقد است حضور تیم ملی ایران در جام ویلیام جونز عیار این تیم را برای حضور در جام ملت‌های آسیا مشخص می‌کند.

عنایت‌الله آتشی در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: هدف تیم ملی بسکتبال از حضور در دیدارهای دوستانه، آماده‌سازی بازیکنان برای حضور در جام ملت‌های آسیاست. رقابت‌هایی که می‌تواند با قهرمانی تیم ملی، پل بسکتبال ایران به المپیک ریو باشد و اگر در این مسابقات نتیجه نگیریم شرایط بسکتبال ما دشوار می‌شود.

آتشی با تاکید بر اینکه ناکامی در جام ملت‌های آسیا ممکن است هزینه‌های زیادی برای بسکتبال ما داشته باشد و انگیزه بازیکنان را پایین بیاورد، افزود: یکی از راه‌های حضور مقتدرانه در جام ملت‌های آسیا برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های هم‌سطح است. همانطور که دیدید ایران در نخستین دیدار تدارکاتی‌اش در بامبرگ آلمان برابر تیم گیسن شکست خورد اما این شکست‌ها برای ملی‌پوشان و بائرمن نکات مثبتی زیادی در بر دارد. سرمربی آلمانی تیم ملی در آن دیدارها از به شناخت 80 درصدی از بازیکنان رسید و شرایط حاکم بر بازی‌ها را هم لمس کرد.

سرمربی پیشین تیم ملی بسکتبال اضافه کرد: جام ویلیام جونز محک دیگری برای تیم ملی بسکتبال ایران است و عیار تیم ملی برای حضور در جام ملت‌ها در این تورنمنت مشخص می‌شود. البته به شرط این‌که حریفان ما با تیم‌های اصلی خود در این رقابت‌ها حاضر شوند. معقدم بهتر از این تورنمنت برای تیم ایران وجود ندارد. البته بهتر بود بازیکنان ما دیدارهای تدارکاتی در ایران هم برگزار می‌کردند تا بازی مقابل تماشاگران خودی را هم تجربه کنند. به هرحال تیم ملی مجبور است دیدارهای تدراکاتی خود را خارج از کشور برگزار کند و شور و شوق به گونه دیگری به بازیکنان منتقل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که حضور بازیکنان خارجی در ترکیب تیم‌های رقیب ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ توضیح داد: بسکتبال ایران از اوایل دهه 80 شمسی به قدرت برتر قاره کهن بدل شد و کشورهای دیگر آسیایی همواره مترصد فرصتی برای گرفتن ابتکار عمل از تیم ملی کشورمان بودند. با توجه به قوانین جدید فیبا که برای  کمک به رشد بسکتبال در جهان تصویب شده، تیم بسکتبال هر کشور می‌تواند از وجود یک بازیکن خارجی در ترکیب خود سود ببرد. برای نمونه لورن وودز بازیکن آمریکایی که سابقه حضور در لیگ ایران و تیم‌های مهرام و ذوب‌آهن را دارد، به لبنان رفته تا تیم این کشور را همراهی کند یا فیلیپینی‌ها سنتر سرشناسی مانند آندره بلیچ را به ترکیب خود اضافه کرده‌اند. البته قانون فیبا نکته‌ای در بر دارد. بازیکن خارجی دست‌کم باید 3 سال در بسکتبال یک کشور حضور داشته باشد و بعد از آن می‌تواند برای آن کشور بازی کند. به نظر می‌رسد بلیچ از این نظر مشکلی نداشته باشد، چون در چام جهانی هم برای فیلیپین بازی کرد.

آتشی با تاکید براینکه نباید حضور بازیکنان خارجی را در تیم‌های بسکتبال  آسیایی بزرگ کرد، افزود: متاسفانه گاهی اوقات می‌بینم که روی یک بازیکن خارجی زوم می‌شود و با تبلیغ زیاد روی آن بازیکن، روحیه ملی‌پوشان ایران پایین می‌آید. این در حالی است که رسانه می‌تواند از ارکان موفقیت تیم ملی بسکتبال باشد. همکاران خوب رسانه‌ای، همانطور که همیشه یار تیم ملی بوده‌اند، از این پس هم می‌توانند با اطلاع‌رسانی صحیح خود به کادر فنی تیم ملی کمک زیادی بکنند. به هرحال امیدوارم تیم ملی بسکتبال با حضور قدرتمندانه در جام ملت‌های آسیا و کسب جواز حضور در المپیک ریو، آرزوی جامعه بسکتبال را محقق کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار