حبیب اسماعیلی:

متأسفانه فیلم‌های فاخر را با فیلم‌های گران‌قیمت سنجیده‌اند

می‌توان با هزینه اندک و حساسیت بر پرداختن به موضوع و ساخت یک فیلم بدعت به وجود آورد و در جای خودش نام آن را فاخر گذاشت.

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تعریف و معنی فیلم فاخر گفت: متأسفانه فیلم‌‌های فاخر را با فیلم‌های گران قیمت سنجیده‌‌‌اند یعنی فیلمی که با یک هزینه بالا ساخته شده بلافاصله نام فاخر را برای آنها انتخاب کردند در صورتی که این طور نیست چون می‌تواند فیلمی با هزینه اندک ساخته شود اما اینقدر روی موضوع و ساختش حساسیت به خرج داد تا در آن بدعت و نوآوری شاهد باشیم و در نتیجه این فیلم در جای خودش فاخر است.

وی افزود: متأسفانه برخی مواقع فیلم‌هایی تحت عنوان فاخر با هزینه‌های بالا و بودجه الف ساخته شده اما در اکران عمومی به اندازه یک فیلم معمولی هم از آن استقبال نشده و بر عکس فیلم‌هایی با هزینه پایین‌ تولید شده و تا مرحله اسکار نیز رفته است.

وی در خصوص راهکار جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های دولتی برای ساخت برخی فیلم‌های فاخر بی‌کیفیت و جوابگو بودن مسئولان امر در این زمینه عنوان کرد: من بارها و حتی یک بار در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز این موضوع را مطرح کردیم که الان مشکل بزرگ ما در سینما مسئله اکران است یعنی اینکه این همه صحبت در خصوص مافیای اکران،‌ تک سانس بودن برخی فیلم‌ها، فیلم‌سوزی و ... می‌شود اما انگار کسی یا سازمانی به نداشتن سالن توجه نمی‌کند، با کمی دقت می‌توان فهمید از زمانی که سالن‌هایی مانند کوروش و چهارسو افتتاح شد تا حد زیادی توانست به بدنه سینما کمک کند.

وی در ادامه افزود: من فکر می‌کنم باید برای مدتی حدود یکی دو سال جلوی ساخت این نوع فیلم‌ها گرفته شود یعنی بگویند که در این مدت این گونه فیلم‌ها ساخته نمی‌شود، از طرفی تعدد جشنواره‌های ریز و درشت نیز مشکل‌ساز شده، مملکتی که کل فروش سال گذشته سینماهای آن مثلا 50 میلیارد تومان بوده چه نیازی به برگزاری این همه جشنواره دارد؟!

اسماعیلی ادامه داد: 50 میلیارد تومان قیمت یک مجتمع معمولی و یا یک آپارتمان در شمال شهر تهران نیست، در واقع باید مقداری از بودجه‌هایی که صرف برگزاری این جشنواره‌ها و فیلم‌های بی‌کیفیت می‌شود که به زیرساخت‌ها تعلق دهند، منظورم این نیست که به هیچ وجه فیلم فاخر ساخته نشود چون مخاطبان همه نوع فیلمی نیاز دارند، بلکه به نظر من شوراهایی متشکل از افراد حرفه‌ای و متخصص تشکیل شود تا بعد از خواندن فیلمنامه‌هایی با موضوع فاخر بتوانند از دل آنها دستور ساخت یک یا دو عدد را بگیرند که به نظر کافی است.

وی افزود: زمانی می‌توان تعداد زیادی فیلم‌ فاخر تولید کرد که سالن سینمای مرغوب به حدود هزار عدد برسد تا سینمادار دنبال فیلم برود یعنی سینمادار و در نتیجه جامعه سینمایی ما نیاز به تولید پیدا کنند البته فیلم‌هایی که به معنای واقعی کلمه فاخر باشد نه اینکه به جهت بودجه به آن فاخر بگویند. پس اگر یکی دو سال به ساختن پردیس‌های سینمایی اختصاص دهیم بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

اسماعیلی بیان کرد: مسئله مهم کیفیت فیلم‌های فاخر نیز است که در این زمینه باید شوراهایی در جهت ساخت فیلم‌های صدر اسلام مانند محمد رسول‌الله و رستاخیز و ... تشکیل شود تا از طرفی نیاز جامعه ما را برطرف کنند و از سویی نیز فیلم‌ها اینقدر باکیفیت باشند که در مقابل فیلم‌های مشابه ساخته شده در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند، چون اگر خدای ناکرده از لحاظ تکنیک و استقبال و فیلمنامه محکم نباشند انگار که هیچ کاری انجام نداده‌‌‌ایم و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار