تحقیق سازمان‌ ملل درباره حملات شیمیایی داعش در سوریه

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از تصمیم خود برای تحقیق درخصوص استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی در سوریه خبر داد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از تصمیم خود برای تشکیل یک تیم سه نفره با هدف تحقیق درخصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه خبر داد.

این تصمیم روز پنجشنبه در شورای امنیت سازمان ملل و در پی انتشار گزارش‌های جدید مبنی بر استفاده از گاز خردل در سوریه که به گفته فعالان محلی  تروریست‌های داعش عامل آن بوده‌اند، اعلان شد.

این کمیته تحقیق در راستای یک قطعنامه سازمان ملل درباره این که چه افرادی عامل این حمله بوده‌اند، به بررسی خواهد پرداخت. شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه گذشته قطعنامه تحقیق برای شناسایی عاملان حملات شیمیایی مرگبار در سوریه را تصویب کرد.

بان کی مون در نامه‌ای 7 صفحه ‌ای ماموریت این کمیته را تشریح کرده است و اعضای تیم وی برای شروع این ماموریت پس از موافقت شورای امنیت تعیین خواهند شد.

پزشکان بدون مرز، اوایل هفته جاری از مداوای بیمارانی با علائم آلودگی با مواد شیمیایی در شهر مارع در حومۀ حلب در شمال سوریه، خبر دادند. به گفته این سازمان در بدن این افراد علائم استنشاق مواد شیمیایی مشاهده شده است. انجمن پزشکی سوریه- آمریکا گاز خردل را به عنوان ماده شیمیایی به کاررفته در حملات گروه تروریستی داعش معرفی کرد.

حدود دو هفته قبل نیز گزارش ‌هایی مبنی بر استفاده از گاز خردل علیه مبارزان کرد عراقی از سوی تروریست‌های داعش منتشر شد.

بان کی مون پنجشنبه در بیانیه جداگانه ‌ای اعلام کرد: انتشار گزارش‌ های متعدد درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی و همچنین استفاده از مواد شیمیایی سمی به عنوان یک سلاح در مناطق سوریه به شدت نگران کننده است.

وی افزود: جامعه بین‌المللی باید عاملان این حمله را مجازات کند و تضمین دهد که تسلیحات شیمیایی هرگز به عنوان یک ابزار جنگی مورد استفاده قرار نگیرد.

در نامه بان کی مون، هدف از این تحقیقات، شناسایی عوامل، نهادها، گروه‌ها و یا دولت‌های حمایت کننده از عاملان، سازماندهندگان و دیگر عواملی که در استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه دخالت داشته‌اند، عنوان شده است.

براساس این گزارش، این تیم تحقیق به تمامی مکان‌ها دسترسی کامل خواهد داشت و احتمالا با تمامی طرف‌ها در تماس بوده و اطلاعاتی دریافت خواهد کرد.

دولت سوریه پیشتر درباره ی موارد متعدد استفاده گروه‌های تروریستی داعش از سلاح‌های شیمیایی مانند گاز کلر در عملیات علیه نیروهای دولتی هشدار داده بود.

وزارت خارجه سوریه اخیرا در دو نامه مشابه به دبیر کل سازمان ملل و رئيس شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: کشورهای قطر، عربستان سعودی، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه‌ ای و غربی مواد سمی را برای تروریست تامین کرده‌اند تا این حملات را به دولت دمشق نسبت دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار