آیت‌الله یزدی در اجلاس خبرگان رهبری مطرح کرد

نظارت شورای نگهبان در انتخابات استصوابی است نه تماشایی

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: نظارت شورای نگهبان در انتخابات استصوابی است نه تماشایی و این شورا حق نظارت دارد.

آیت‌الله یزدی: از نظر قانون اساسی وقتی تعهدی وجود داشته باشد، مجلس حق بررسی دارد
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری که صبح امروز(سه شنبه 10 شهریور) در مجلس قدیم برگزار شد، اظهارداشت: قضاوت، شاخه‌ای از ولایت و حکومت است.

وی ادامه داد: تنها انسان است که در بین همه موجودات در بخشی از اعمالش قدرت انتخاب دارد، این اختیار در درجه اول یک امتیاز برای انسان است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان چون مختار است عاقل نیز هست، گفت: به دلیل اختیار به انسان عقل داده شده است.

آیت‌الله یزدی افزود: انسانی که از تولد تا بینهایت است، با قدرت تشخیص فردی و یا حتی کمک فردی نمی‌تواند پایان کار را ببیند و ناچار وحی به کمکش آمده است.

وی با بیان اینکه وحی، خرد جسم بیرونی و عقل پیامبر درونی انسان است، خاطرنشان کرد: انسان مختار در بخشی از اعمال آزاد است و کسی حق حاکمیت بر او را ندارد و خودش باید سرنوشتش را در دست بگیرد.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه حضور مردم، بیشترین امکان استیفای حق و قدرت است، گفت: در زمان غیبت، این حق به فقها تفویض شده است و آنها برای بدست گرفتن حکومت منصوب شده‌اند.

رئیس مجلس خبرگان ادامه داد: کلمه"فقها" کلمه عامی است و حکومت ایجاب می‌کند که تصمیم حاکمیتی را یک نفر بگیرد.

آیت‌الله یزدی اظهار داشت: در زمان حاکمیت فقها هرکدام در حد توان و قدرت خودشان ضروریات این ولایت الهی را انجام می‌دهند، فقیه جامع‌الشرایطی هم که در روایات ذکر شده است از طرف خداوند برای تصدی مقام حکومتی منصوب شده است.

رئیس مجلس خبرگان با بیان اینکه حضور در خیابان‌ها در زمان حکومت نظامی یک دستور حکومتی از سوی امام(ره) بود، افزود: در جریان انقلاب هنوز خانم‌ها به میدان‌ها نیامده بودند که امام(ره) رسما دستور فرمودند که به خیابان‌ها بیایند و نیازی به دستور همسر و پدر ندارند.

وی با بیان اینکه ولی‌فقیه ما فقیهی است که جامع‌الشرایط  و زمان‌شناس است، گفت: پس از رحلت امام خمینی(ره) و زمانی که مقام معظم رهبری اداره کشور را در دست گرفتند، دیدید که کشور چه فراز و نشیب‌هایی داشت و ایشان کشتی طوفان‌زده را در دست گرفتند و آن راهدایت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آیت الله یزدی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک اظهار داشت: ما در جریان گذراندن یکی از مقاطع حساس تاریخی کشور هستیم.

وی در ادامه افزود: آنچه که در حال حاضر می‌گذرد، آیندگان در مورد آن و تلاشهای ما قضاوت خواهند کرد البته برنامه جامع اقدام مشترک مراحل قانونی خود را طی می‌کند و در تاریخ مذاکرات دیپلماتیک، نمونه نداشته است که مذاکره کنندگان بتوانند با این دقت و حوصله مذاکره کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از نظر قانون اساسی هنگامی که تعهدی وجود دارد مجلس حق بررسی دارد، افزود: کلمه برجام یعنی برنامه جامع اقدام مشترک که کم کم زمان اجرای آن می‌رسد.

آیت‌الله یزدی با تأکید بر اینکه باید مراقب باشیم تا برنامه سیاست خارجی کشور از طریق این برنامه تغییر نکند، گفت: جنایت‌هایی که آمریکا مرتکب شده است را نباید فراموش کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: فتنه‌هایی که در حال حاضر در سوریه و لبنان در حال وقوع است، برای ایجاد اختلاف بین مسلمین و پراکنده کردن آنان است.

آیت‌الله یزدی تأکید کرد: باید به آمریکا بگوییم اگر به کشور ما به عنوان منبع درآمد خود حساب کرده‌اید، این آرزو را به گور خواهید برد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه روابط دوجانبه و سه‌جانبه ربطی به مسائل هسته‌ای ندارد، ادامه داد: با توجه به رفت و آمد هیئت‌های گوناگون به ایران، دولتمردان نباید فراموش کنند که ما در درجه اول مأمور هستیم که اقتصاد مقاومتی را عملی کنیم.

آیت‌الله یزدی بااشاره به وقایع و ناآرامی‌های منطقه گفت: آمریکا در سوریه به دنبال تغییر حکومت است،در مورد اخبار یمن روح انسان آزرده می‌شود و مردم سوریه قطعا حق تصمیم‌گیری دارند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه تماشایی، افزود: یعنی شورای نگهبان در جریان انتخابات حق نظارت دارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: وزارت کشور اعلام کرده که می‌ خواهد انتخابات الکترونیکی برگزار کند، ما اعتقاد به این دستگاه‌ها نداریم و البته برخی از اعضای شورای نگهبان متخصص هستند و تا زمانی که آنها اجازه ندهند انتخابات الکترونیکی انجام نخواهد شد.

آیت‌الله یزدی گفت: باید به نرم افزار و سخت‌افزار این دستگاه‌ها اطمینان پیدا کنیم، البته من طرفدار انتخابات الکترونیکی هستم .

وی تصریح کرد: طبق قانون اساسی اجرای انتخابات بر عهده وزارت کشور است و نظارت برعهده شورای نگهبان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: یزدی ، خبرگان ، برجام ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۲:۱۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
فهمیدن این مطلب خیلی آسان است حتی عوام می فهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
به نام خدا
با آرزوی اقتدار روز افزون جمهوری اسلامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
شوراي نگهبان ، نگهبان انقلاب است
آخرین اخبار