یزد؛

کاهش سن مصرف موادمخدر به ۱۵ سال

مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاددانشگاه علوم پزشکی یزدگفت: طبق گزارش ستادمبارزه بامواد مخدرکشور یک درصد از دانش آموزان مصرف کننده موادهستند و از این قابل توجه تر اینکه شروع مصرف مواد به سن ۱۵سال رسیده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ دکتر محمدهادی فرح زادی مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در آستانه بازگشایی مدارس درخصوص راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در کودکی و نوجوانی گفت: تجربه مصرف موادمخدر در سنین نوجوانی و جوانی دلایل متفاوتی دارد، بعضی از این علل مربوط به دوران رشد این گروه می‌باشد.

وی افزود: نوجوانان در این دوران در پی کنجکاوی و یافتن هویت شخصی، با مسائل متعددی در زندگی مواجه شده و با انواع مختلف مواد اعتیادآور روبرو شده و توجه‌شان به اینگونه مواد جلب می‌شود. 

فرحزادی ادامه داد: از طرفی نقش گروه همسالان نیز در این دوران بی‌تأثیر نبوده و ممکن است با تقویت رفتارهای مخاطره‌آمیز، نوجوانان به سمت مصرف دخانیات یا انواع مواد مختلف روی ‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده است که نوجوانان در برابر مصرف مواد مقاومت کمی داشته ولی درباره خطرات ناشی از مواد توان درک و پذیرش بالایی دارند. از طرف دیگر کودکان ونوجوانان مهارت های لازم جهت پیشگیری از مصرف مواد را ندارند، این مهارت ها شامل؛ مهارت جرات مندی(مهارت نه گفتن)، مهارت ابراز وجود(تا مجبور نشوند برای اینکه در جامعه خودی نشان دهند روی به مصرف سیگار وقلیان و سایر مواد بیاورند)، مهارت حل مسئله(تا با کوچک ترین مسئله ای روی به کارهای خطرناک نیاورند) می باشد. لذا در این راستا اجرای برنامه‌های پیشگیرانه می‌تواند سبب مهار یا کاهش رفتارهای پرخطر شود. 

مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: والدین با انجام برنامه‌هایی می‌توانند از به خطر افتادن فرزندانشان در دام اعتیاد جلوگیری کنند.

وی خطاب به والدین افزود: چهار علت اول شروع مصرف مواد در بین نوجوانان و جوانان شامل؛ کنجکاوی، کسب لذّت، رفع مشکلات روحی و تفریح می شود.  

انتهای پیام/گ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.