بروز احساسات به موقع؛ نشانه سلامت روانی

بروز احساسات مثبت و منفی فرد در متناسب با وقایع نشانه سلامت روانی افراد است.

بروز احساسات به موقع؛ نشانه سلامت روانیمتین‌السادات نصری روان‌شناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: حالتهایی مثل غم، شادی، ترس، عصبانیت و غیره همگی احساس نامیده می شوند که برای هر فرد اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: احساسات زمانی در درون ما بوجود می‌آید که حوادثی برای ما یا در اطرافمان به وقوع بپوندد اما شدت آن بستگی به چگونگی پردازش یا تعطیل ذهن از آن رویداد دارد.

نصری افزود: به طور مسلم مثبت و واقع‌بینانه اندیشیدن به مسائل می تواند شدت احساسات را تعدیل کرده و اثرات خوشایند و قابل توجهی به دنبال داشته باشد.

این روانشناس با اشاره به اینکه توجه ، تمرکز و شناسایی احساسات خویش بسیار مهم است، گفت: توانایی درک صحیح و دقیق احساسات در همان لحظه وقوع آن و نیز درک تمایلاتی که در برخورد با موقعیت‌های مختلف در ما حاصل می شود، بخش مهمی از خودآگاهی هیجامی را شامل می شود.

وی افزود: هر چند که گاهی اوقات درک احساسات منفی و ناخوشایند بسیار برای ما زجرآور است اما تجربه احساسات منفی و درگیر شدن با انها واقعیتی گریز ناپذیر است.

نصری خاطر نشان کرد: بروز به موقع احساسات مثبت و منفی از نشانه های سلامت روانی بوده و این تصور غلط است که فرد سالم هرگز احساسات منفی را تجربه نمی کند و باین همیشه شاد باشد.

وی افزود: بعنوان مثال فرد سالم به هنگام سوگواری و از دست دادن عزیزان واکنش‌های مناسبی مانند گریه کردن، فغان، اندوهگین شدن را بروز می دهند و در  هنگام عروسی، جشن، و موفقیت هیجانات مثبتی مانند شادمانی، خندیدن را نشان می دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار