حفظ باروری در بیماران سرطانی در پژوهشگاه رویان پیگیری می‌شود

حفظ باروری در بیماران سرطان از جمله برنامه های پژوهشگاه رویان است که در حال حاضر برای پسر بچه ها شروع شده است.

دکتر محمد علی صدیقی گیلانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه وقتی بیمار مبتلا به سرطان متوجه بیماری خود می شود فاجعه است که همه به فکر درمان سخت بیماری هستند گفت : خوشبختانه امروزه درمانهای سرطان اعم از جراحی ، رادیوتراپی و شیمی درمانی پیشرفت خیلی خوبی داشته و احتمال زنده ماندن فرد مبتلا به سرطان بسیار پیشرفت کرده است .

وی با اشاره به اینکه سرطانها به ویژه سرطانهایی که در جوانها رخ می دهد مانند سرطان بیضه ، سرطان خون و... درمانهای نسبتا موفق و خوبی داشته و موجب طول عمر بیماران می شوند تصریح کرد : متاسفانه این درمانها و نیز بیماری ، روی باروری تاثیر دارد که توصیه می شود بیماران قبل از شروع درمان اطلاعات کافی از اثر بیماری ، تاثیرات درمان و ... کسب نمایند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد : در مواردی بیمار بعد از درمان بیماری خود ، به مدت کوتاهی دچار ناباروری شده و سپس باروری خود را به دست می آورد ولی پیش بینی این موضوع کاری سخت است .

وی با اشاره به برخی از بیماران که در هنگام مراجعه اسپرم ها از دست رفته اند گفت : این افراد باید قبل از شروع درمان نسبت به فریز اسپرم اقدام نمایند که در این عرصه کودکان نابالغ مبتلا به سرطان نیز که تحت تاثیر عوارض ناشی از بیماری و درمان آن قرار می گیرند که ممکن است موجب ناباروری دائمی شود .

دکتر صدیقی گیلانی با تاکید به اینکه خوشبختانه سرطانهای کودکان خیلی خوب درمان می شود تصریح کرد : در سال 2010 در انگلیس از حدود 200 تا 700 انسانی یک نفر از افرادی که در کودکی سرطان داشته و درمان شده ، می باشد که راههای این عرصه پیچیده تر از بالغین بوده و هنوز توسعه زیادی نیافته است که رویان و محل صحبتهایی مقدماتی را پیگیر شده اند که این کار را برای پسر بچه ها شروع نماییم .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار