ابلاغ آیین نامه جدید وزارت علوم با محوریت افزایش تحقیقات کاربردی

بعد از اجرای برنامه ششم،ارتقای دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی، قطب قرار دادن آنها و توجه به آموزش علمی کاربردی در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در مراسم آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه دانشگاه‌ها ، مراکز علمی و پژوهشی کشور که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، فرهادی وزیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: با اینکه همه اساتید پرکارترین عضو فعال کشور هستند به نمایندگی از مجموعه هیئت علمی و مراکز پژوهشی 12 نفر قدر دانی خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: این پیام را باید رساند که بیش از هر چیز مساله فرهنگسازی و یا آگاهی رسانی کلیه مسئولین کشور و مراجع در امر توجه به علم و آموزش مهم است . با این رشد دنیای علم که صحبت از اقتصاد دانش بنیان، تبدیل دانش به ثروت و زندگی راحت مردم درآن دیده می‌شود از این مسیر می‌گذرد. صحبت از امر پژوهش و اموزش عرصه جدید و علوم انسانی که همه جا نفوذ دارد، بسیار دیده می‌شود و کاربردی کردن علوم انسانی یکی از دغدغه های ماست. 

وی اضافه کرد: امیدواریم با این جهت‌گیریها و برنامه‌هایی که داریم به مورد نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلان علم و فناوری و سیاست‌های رهبری که در برنامه ششم به بیش از 10 مورد در زمینه علم و فناوری بیان داشتند دست پیدا کنیم. 

فرهادی با اشاره به وضعیت علمی کشور و ارائه مستنداتی افزود: این روزها بحث علم و فناوری داغ و ضد و نقیض است اما با توجه به آمار در سال 2011 ، 31 پارک علم و فناوری را تاسیس کرده بودیم اما هم اکنون 36 پارک علم و فناوری داریم که سه پارک علم و فناوری آن در دو سال اخیر تاسیس شده است، همچنین می‌توان به 23 مرکز رشد که در این دو سال پایه گذاری شده اشاره کرد.لازم است بدانید از نظر رتبه علمی به استناد به پایگاه اسکوپوس رشد دو پله‌ای ایران در دولت یازدهم را از رتبه 16 به 18 مشاهده می‌شود. 
همچنین در رتبه‌بندی ISI نیز رشد سه پله‌ای از رتبه 18 به 15 را شاهد بودیم و رشد تولید علمی کشور نیز به 1.63 درصد رسیده است، همچنین رتبه احتمالی کشور در سال 2014 رتبه بیست و دوم اعلام شده است.
 
وی در خصوص توسعه کیفی مراکز علمی اضافه کرد: به حد کافی توسعه کمی را داشته‌ایم حدود 2880 موسسه آموزش عالی داریم که باید توسعه کیفی آنها را در دستور کار داشته باشیم.فرماندهی آموزش عالی به معنای آموزش و پژوهش ، مراکز تحقیقات علمی و غیره را به جد دنبال می‌کنیم و ممکن است در این رابطه تجمیع،‌ادغام ، جابجایی و انهدام دیده شود. بحث تقاضا محور کردن آموزش و پژوهش نیز در دستور کار است، همچنین بعد از اجرایی کردن برنامه ششم سه برنامه را مد نظر داریم از جمله ارتقا دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی ، دانشگاه‌های ماموریت گرا و توجه به آموزش علمی و کاربردی. 

وی در پایان افزود: حضور و نقش اساسی حائز اهمیت است، آیین نامه جدید هیئت علمی را که چند روز گذشته ابلاغ کردیم، همه موارد از جمله فعالیت‌های علمی،‌آموزشی ، ایده پردازی و رفتن به سوی تحقیقات بنیادی را مد نظر داشت. طبق این آیین نامه باید حداقل 20 درصد تحقیقات بنیادی باشد و حدود 80 درصد کاربردی باشد تا مشکلات جامعه رفع شود. امیدواریم در نقشی که اساتید خواهند داشت وضعیت بهتری را شاهد باشیم آنچه که ما دنبال آن هستیم پیروی از برنامه ریزی و سیاست‌های کلان است، همچنین بخش غیر دولتی نیز باید در امر آموزش، پژوهش، فناوری و تجاری سازی نقش بزرگی را ایفا کنند.
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
تو رو خدا
راجب کنکور سراسری پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
تحقیقات در بخش حمل و نقل ریلی و برقی و توسعه شهری