طغیان شن‌های‌روان در شرق کرمان/ اینجا کویر نخل‌ها را می‌بلعد

این روزها پدیده ریزگرد به مهمترین مشکل روستاییان شرق کشور تبدیل شده است، مردمان محرومی که شن‌های روان به پشت در خانه‌هایشان آمده و کسی سراغی از آنها نمی‌گیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان شرق استان کرمان یکی از بیابانی و خشن‌ترین مناطق مسکونی کشور محسوب می‌شود که مردمانش به‌رغم خباثت طبیعت، با تمام توان در طول تاریخ در راستای رونق مناطق مسکونی کویر کوشیده‌اند و وجود هزاران روستا در شرق استان کرمان بیانگر همین تلاش شبانه‌روزی کویرنشینان است.

ریگان و فهرج آخرین مرز بین استان بزرگ کرمان با دشت‌های سیستان و بلوچستان است؛ دارای مردمانی محروم و کم برخوردار که طی مهروموم‌های اخیر کمی طعم توسعه را چشیده‌اند و حالا پس از مدت‌ها از داشته‌هایی مانند آب آشامیدنی سالم و برق و تلفن و جاده دسترسی به شهرهای دیگر برخوردار شده‌اند ولی هنوز هم بسیاری مشکلاتشان برجا مانده است.

در کنار مشکلات ساختاری این مردمان، که ریشه‌ای تاریخی در منطقه شرق کرمان دارد و به نوع نگاه توسعه‌ای به کرمان بازمی‌گردد، مردمان محروم ریگان و فهرج با مشکلی بزرگ مواجه هستند و آن بیابان‌های گسترده لوت در شرق استان کرمان است.

روستاهایی که در عمق کویر دیده نمی‌شوند

نمی توان به شرق استان کرمان نگاه کرد و اهمیت وجود هزاران روستای کوچک و بزرگ را در اعماق کویر نادیده گرفت. روستاهایی که از ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و امنیتی اهمیتی راهبردی دارند و وجود آنها و استمرار حضور مردم در آنها یکی از محورهای مهم توسعه و امنیت در شرق کشور محسوب می شود.

اما شهرستان ریگان و فهرج حجم قابل توجهی از عرصه های بیابانی و کویری استان را نیز به خود اختصاص داده اند تنها در ریگان ۴۷۳ هزار و ۲۸۴ هکتار بیابان وجود دارد که از این میزان ۱۰۹ هزار و ۸۹۵ هکتار جزو کانون های بحرانی بیابانی در کشور محسوب می شوند.

این در حالی است که دهها روستای ریگان دقیقا در همین کانون های بیابانی قرار گرفته اند و با پدیده بیابانزایی دست به گریبان هستند.

منبع : مهر

انتهای پیام/
برچسب ها: ریزگرد ، شن ، روستا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار