دستاورد یک مخترع یزدی در ساخت دستگاه بازیافت آب در صنعت کاشی

یک دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک دانشگاه یزد موفق به ساخت دستگاه آزمایشی بازیافت آب اسپری درایر کارخانجات کاشی شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل بلور مخترع این دستگاه، با اشاره به این که استان یزد با وجود تقریبا 70 واحد کاشی و سرامیک بیش از 60 درصد تولید کاشی کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: هر کارخانه کاشی به طور میانگین حدود 300 هزار لیتر آب در روز مصرف می‌کند و این بدان معناست که هر روز صنعت کاشی استان یزد آبی معادل سرانه مصرف 70 هزار نفر از هم استانی را هدر می‌دهد و این در شرایطی است که هم اکنون در بحران کم آبی زندگی می‌کنیم و این بحران نیز هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا موفق به ساخت دستگاهی به صورت آزمایشی شدم که با نصب آن در یکی از واحدهای تولید کاشی، بیش از 55 درصد از آب مصرفی این واحد را بازیافت و به چرخه تولید کاشی باز می‌گرداند.

بلور افزود: این دستگاه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که یکی از آنها هزینه جاری پایین دستگاه است.

این مخترع یزدی خاطرنشان کرد: این دستگاه دارای گواهی ثبت اختراع بوده و توسط استادان با تجربه دانشگاه نیز مورد تایید قرار گرفته است لذا امیدوارم در آینده‌ نزدیک، دستگاهی چندین برابر بزرگتر از این دستگاه ساخته و مورد آزمایش قرار دهم تا از این طریق بتوانم مشکل بزرگی از بحران کم آبی را رفع کرده باشم.

وی در ادامه تاکید کرد: نمی‌توان صنعت کاشی استان را به دلیل بحران کم‌آبی حذف کنیم چرا که یکی از صنایع پردرآمد استان است و حدود یک پنجم مردم استان به گونه‌ای از آن کسب درآمد می‌کنند لذا حذف آن مشکلی به مراتب بزرگ‌تر است و بهترین راه در این رابطه بهینه‌سازی مصرف آب در آن است.

بلور در پایان نیز عنوان کرد: اگر این دستگاه با قیمت تقریبی 200 میلیون تومان به دست مصرف‌کننده برسد، علاوه بر بازگشت پول خرید در مدت یک سال، بازدهی بیشتری نیز برای کارخانه‌ها به دنبال خواهد داشت و کمک شایانی به اقتصاد و مصرف آب استان نیز خواهد کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
برچسب ها: یزد ، مخترع ، بازیافت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار