هری رید: توافق هسته ای ایران بهترین فرصت آخر آمریکاست

سناتور دموکرات ایالت نوادای آمریکا خطاب به مخالفان برجام گفت: توافق با ایران بهترین فرصت آخر برای آمریکاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هری رید، سناتور دموکرات ایالت نوادای آمریکا خطاب به مخالفان برجام گفت: توافق با ایران بهترین فرصت آخر برای آمریکاست و اینکه ممانعت از بمب هسته ای و ممانعت از توافقنامه دو انتخاب متمایز است.

سناتور هری رید در ادامه اظهارات خود در موسسه کارنگی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: امروز من خشنودم که به مردم آمریکا و به شرکای مذاکراتی ما و همپیمانان ما در سراسر دنیا بگویم که این توافقنامه دوام خواهد آورد و آمریکا به تعهدات خود عمل خواهد کرد و از این فرصت برای متوقف کردن ایران در دستیابی به سلاح هسته ای، استفاده خواهد کرد.

سناتور هری رید افزود: درحالیکه بحث رسمی درباره توافقنامه، بعد از ظهر امروز آغاز خواهد شد، مذاکرات خصوصی که ما را به این نقطه رساند سالها است که در جریان بوده است. بازنگری علنی این توافقنامه نیز ماهها است در جریان است.

وی گفت: طی این مدت زمان طولانی، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در هدف شان روشن و واضح بوده اند: آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

سناتور دموکرات آمریکایی گفت: آمریکا همچنین هیچ توافقنامه ای را امضا نخواهد کرد که طی آن حرف ایران را قبول داشته باشد و به ایران اعتماد کند، درحالی که ایران اعتماد را بدست نیاورده باشد.

باراک اوباما و جان کری در دشوار ترین گذرگاه در این مقطع زمانی، از طریق مذاکرات فنی، به روشنی بیان کردند که انتخاب های سخت به ما تعلق نداشت بلکه متعلق به تهران بود، اما اکنون نوبت ما است. اکنون این آمریکا است که باید انتخاب کند.

ما می توانیم توافقنامه ای را اجرایی کنیم که ایران را وادار می کند تا از هرگونه برنامه تسلیحات هسته ای فاصله بگیرد یا اینکه می توانیم خودمان از توافقنامه فاصله بگیریم و مسئولیت پیامدهای آن را بپذیریم.

وی افزود: ما می توانیم قویترین گام را برای همیشه برداریم و به سمت ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته ای حرکت کنیم یا اینکه می توانیم مانع از توافقنامه شویم و اطمینان داشته باشیم که ایران مواد شکافت پذیر مورد نیاز برای تولید بمب را دارد.

آنها طی چند ماه قادر خواهند بود که این کار را بکنند. ما نمی توانیم در هر دو مسیر گام برداریم. اشتباه نکنید! ممانعت از بمب و ممانعت از توافقنامه، دو انتخاب متمایز است که به آینده های متفاوتی ختم خواهند شد.

من وقت زیادی صرف صحبت کردن، گوش کردن و تفکر درباره عناصر مختلف این توافقنامه کرده ام، همکاران من نیز همین کار را کرده اند. من از دانشمندان هسته ای مطالبی شنیده ام، از جامعه اطلاعاتی آمریکا مطالبی شنیده ام، از فرماندهان نظامی مطالبی شنیده ام. من به حرف دیپلمات ها و کارشناسان گوش کرده ام.

هری رید در ادامه گفت: در جریان گزارشی قرار گرفته ام که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ارائه کرد. من گزارش وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا را گوش کرده ام. من گزارش جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا را گوش کرده ام.

سناتور دموکرات در ادامه گفت: ارنست مونیز یک دانشمند هسته ای بسیار باهوش است که تقریبا بیش از هر کس دیگری درباره واقعیت های این تهدید اطلاع دارد. وی از علمی که در پشت این توافقنامه وجود دارد، مطلع است و از خود توافقنامه نیز اطلاع دارد. من از حامیان سرسخت توافقنامه و از مخالفان احساسی توافقنامه مطالبی شنیده ام. با همه طبقات جامعه در ایالت نوادا صحبت کردم. من با سران اسرائیل صحبت کردم. با نخست وزیر نتانیاهو و سفیر اسرائیل در آمریکا یعنی درمن صحبت کردم. من متن این توافقنامه طولانی را مطالعه کرده ام و در تمام سال هایی که سناتور بوده ام نمی توانم فکر کنم که بحثی دیگر وجود داشته باشد که تا این حد تخصصی، پراحساسی و با حسن نیت در دو طرف باشد.

وی مدعی شد: برای من روشن است که اکثریت حزب دموکرات معتقدند این توافقنامه بهترین فرصت برای اجتناب از بدترین تهدیدات در دنیای امروز، یعنی یک ایران مسلح به سلاح هسته ای است!

وی افزود: در واقع من معتقدم که این توافقنامه نه تنها بهترین فرصت ما برای جلوگیری از آن چیزی است که بیش از همه از آن می هراسیم، بلکه می ترسم که این توافقنامه بهترین فرصت آخر ما برای انجام دادن این کار باشد.

من باید از کسانی تشکر کنم که باعث شدند تا ما به این لحظه تاریخی برسیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار