احتمال مرگ و میر افراد معتاد به تریاک دو برابر افراد غیر تریاکی است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مطالعات نشان می‌دهد که مصرف تریاک احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا؛ صبح امروز نهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد که با همکاری مرکز تحقیقات سلولی ملوکولی دانشگاه ایران و مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد وابسته به دانشگاه توانبخشی علوم بهزیستی تهران برگزار می‌شود، آغاز شد.

در مراسم آغازین این کنگره دکتر ملک زاده، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به عنوان سخنران علمی این کنگره سخنرانی نمود.

وی در ابتدا با اشاره به مطالعاتی که در گذشته و پیش از انقلاب در زمینه تاثیر مصرف مواد مخدر در شکل گیری سرطان‌ها گفت: در سال 2001 مطالعات در این زمینه به شکل گسترده‌ای افزایش پیدا کرد و در طول 15 سال گذشته ادامه داشته است.

دکتر ملک‌زاده به تحقیقی اشاره کرد که 15 سال است در مناطقی از استان گلستان در حال انجام است و گفت: در این تحقیق بیش از 50000 نفر از افراد بالای 40 سال مورد مطالعه قرار دارند که تا کنون 5000 نفز از آنها فوت شده‌اند. در این مطالعه 17 درصد افراد آن تریاک مصرف می کنند و به طور متوسط 11 سال مصرف مواد دارند. وی افزود مطالعات نشان داد که 20 درصد مرگ و میر بر اثر سرطان‌ها بوده است و شایع‌ترین سرطان هم سرطان مری و بعد از آن معده بوده است.

دکتر ملک‌زاده گفت: در این تحقیق مشاهده شد که احتمال مرگ و میر افراد معتاد به تریاک دو برابر افراد غیر تریاکی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به نقش غیرقابل انکار اعتیاد به تریاک بر افزایش احتمال مرگ و میر گفت: در استان گلستان 15 درصد مرگ و میر به علت مصرف تریاک است.

وی با اشاره به بالا بودن سرطان مری در خانم‌ها در این استان گفت: یکی از علل این پدیده این است که مصرف مواد در خانم‌ها هم در استان گلستان بالا است.

دکتر ملک‌زاده افزود: این مطالعه نشان داد شانس اینکه افراد تریاکی بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی فوت کنند 1.8 و شانس مرگ بر اثر سرطان 1.6 است، یعنی دو عامل اصلی مرگ و میر در افراد تریاکی بیشتر است. وی افزود حتی مرگ و میر بر اثر سایر بیماری‌ها هم در افراد تریاکی بیشتر مشاهده شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار