آیا اوباما به استفاده از حق وتو برای تأیید برجام نیاز پیدا می‌کند؟

واشینگتن پست نوشت: آیا دموکرات‌ها می‌توانند با جلب حمایت کافی از توافق ایران مانع از رسیدن قطعنامه جمهوری خواهان به میز رئیس‌جمهور شوند یا نه.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه واشینگتن پست امروز در گزارشی به قلم مایک دوبونیس نوشت: با حمایت گروهی از دموکرات‌های مردد سنا از توافق هسته‌ای ایران باراک اوباما، رئیس‌جمهور در آستانه یکی از مهمترین پیروزهای دوره ریاست جمهوری اش قرار گرفت.

اکنون چهل و دو سناتور علناً از توافق ایران حمایت کرده‌اند که همگی آنها دموکرات یا نمایندگان مستقل متحد با دموکرات‌ها بوده‌اند. این تعداد برای خنثی کردن تلاش‌های جمهوری خواهان در رد توافق و عدم نیاز اوباما به اقدام ناخوشایند توسل به قانون وتو کافی خواهد بود.

اما این رویداد واکنش محتاطانه کاخ سفید و دیگر طرفداران توافق را در روز سه شنبه در پی داشت که منعکس کننده نااطمینانی درباره امکان توسل به فیلیباستر (مباحثات طولانی) در سنا با توجه حملات جمهوری خواهان، نبود اشتیاق در میان بسیاری از طرفداران توافق به چنین اقدامی و متحد بودن حزب جمهوری خواه بر ضد این توافق است. 

اعلام حمایت چهار سناتور دیگر از توافق ایران جمهوری خواهان را از شصت رای لازم برای خاتمه دادن به مباحثات در خصوص قانونی در رد توافق و انتقال آن به میز کار اوباما محروم می سازد.

روز سه شنبه همچنین سوزان کولینز آخرین سناتور جمهوری خواه مردد با اعلام مخالفت با این توافق هرگونه امید کاخ سفید به حمایت دو حزبی از این توافق را از بین برد. همچنین سناتور دموکرات جو مَنشِن گفت به رد توافق رای می دهد. وی پس از چارلز شومر، رابرت منندز و بنجامین کاردین، چهارمین دموکرات سنا است که با توافق مخالفت کرده است. 

موج اعلام نظرها در حالی صورت می گیرد که قانون گذاران پس از وقفه یک ماهه به واشینگتن بازگشتند و توافق ایران در صدر فهرستی از مهمترین موضوعات مورد بحث در ماه سپتامبر قرار دارد.

با توجه به اینکه  سی و هشت سناتور -که برای امکان توسل رئیس جمهور به قانون وتو کافی است- قبلا علناً از توافق اعلام حمایت کرده‌اند، تصمیم بقیه اعضای مردد کنگره تاثیر چندانی بر اجرای نهایی توافق ندارد. اما مسئله این است که آیا دموکرات‌ها می توانند با جلب حمایت کافی از توافق مانع از رسیدن قطعنامه جمهوری خواهان به میز رئیس جمهور شوند یا نه. حامیان توافق برای شتاب در روند حمایت از آن تلاش کرده اند و احتمال توسل به فیلیباستر سه شنبه بعد از ظهر موجب جر و بحث در میان رهبران حزبی در کنگره شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلطانعلی
۰۹:۴۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
سلام
خواهشاً عکس این جنایت کاران (اوباما،نتانیاهو)را در صفحات مجازی کمتر درج کنید چون من از دیدن این افراد قاتل و فاسق که به یقین می توان گفت سگهای جهنم هستند تنفر و انزجار دارم.
Iran (Islamic Republic of)
قناری
۰۰:۴۱ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
ها اینی که گفتی الان این یعنی چه
Iran (Islamic Republic of)
yaghobi
۲۳:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
خداوکیلی ببین چه اداها وبازیهایی درمیارن میخابگن یعنی ما مخالفیم ولی اینا همش بازیشونه خودشونم خوب میدونن رد توافق اونا رو منزوی میکنه ولی دارن ادا درمیارن که یعنی ما سناتورا مخالفیم برن بابا کشکتون بسابن
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۵:۲۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
کارگردان ظاهری
آخرین اخبار