وجود 13 هزار نخبه در داخل کشور/ آمار نامشخص از خروج نخبگان

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفت: هنوز آمار مشخصی از خروج نخبگان وجود ندارد و هم‌اکنون 13 هزار نخبه در داخل کشور به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آریا الستی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز  در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: برای اینکه یک استعداد برتر در داخل کشور شناسایی شود، باید در زمینه نخبگی حمایت‌های مالی و معنوی برای او فراهم کنیم و در این کار یکسری برنامه‌ها و طرح‌ها انجام می‌شود. البته در این مسیر محدودیت‌های سازمانی و بودجه‌ای وجود دارد، بسیاری از نخبگان برای دریافت تسهیلات مراجعه نمی‌کنند. ما یک بانک اطلاعاتی بر مبنای کسانی که برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند ایجاد کرده‌ایم که بر مبنای بودجه‌ای که وجود دارد، 13 هزار نخبه در داخل کشور به چشم می‌خورد.

وی در ادامه در خصوص سند راهبردی کشور افزود: وضعیت این سند ابتدا در بنیاد ملی نخبگان بررسی می‌شود و سپس در مرحله بعدی آئین‌نامه اجرایی این سند در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و در مرحله بعدی این شورا برای هر اقدام این سند یک سیاست اجرایی تعیین می‌کند. مهمترین اثر این سند تغییر نگاه به سند راهبردی کشور است، در نتیجه رویکردهای این سند باید در مواردی تعویض شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در پیوست‌های دوم این سند چالش‌هایی بیان شده که برمبنای این چالش‌ها رویکردهایی در پیوست اول آمده است که بر مبنای آن اقداماتی انجام می‌شود. از جمله اینکه استعدادهای درخشان و برتر دارای توانمندی‌های ویژه‌ای هستند، دوم توانمندسازی همراه با رویکرد باغچه‌ای به رویکرد گلخانه‌ای. بعد از شناسایی استعدادها مهمترین وظیفه اجرای این رویکردها است.

الستی خاطرنشان کرد: برای اجرایی سازی این سند بنیاد ملی نخبگان با سایر دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه همکاری می‌کند، بنیاد ملی نخبگان برنامه‌های راهبردی خود را بر مبنای این سند نوشته و مهمترین وظیفه آن هدایت نخبگان بر مبنای این سند راهبردی است.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در خصوص جایگاه قرآن در این سند راهبردی تصریح کرد: یک اقدام ویژه در مباحث قرآنی وجود دارد که ترویج انس با قرآن در میان نخبگان است. بر این مبنا آئین‌نامه قرآنی نخبگان عوض شده و در آئین‌نامه جدید بر مبنای تصویب هیئت امنا علاوه بر حفظ قرآن فعالیت‌های قرآنی نیز انجام می‌شود. این آئین‌نامه که اخیرا تجدیدنظر در آن به پایان رسیده است، در حال شناسایی در کارگروه مربوطه است و در معاونت فرهنگی بنیاد ملی نخبگان به تصویب می‌رسد.

وی با اشاره به اولویت‌سنجی اقدامات این سند راهبردی بر مبنای اهمیت پذیری عنوان کرد: اقدامات در این سند را خوشه‌ای کرده‌ایم که در این اقدامات خوشه‌ای 40 ستاد درگیر هستند، علاوه بر این تقسیم کار ملی برای هر اقدام انجام شده است، پیش‌نویس آن آماده است و نسخه نهایی آن نیز بزودی تصویب می‌شود. علاوه بر این یکسری اقدامات با همکاری و همفکری نخبگان و مدیران بر مبنای اولویت‌سنجی اجرا می‌شود.

الستی در خصوص طرح شهاب که یک طرح علمی است، بیان کرد: طرح شهاب به عنوان یک طرح علمی است. در دورانی که آئین‌نامه‌های طرح شهاب آماده می‌شد، همکاری بسیار خوبی داشتیم و هم در دوران فعلی که در حال آزمایش است. در این طرح 7 استان درگیر بودند ولی در سال گذشته این تعداد افزایش یافت و هم‌اکنون این طرح در 31 استان کشور انجام می‌شود. طرح شهاب یک طرح معلم محور است و یک دوران خوبی را برای آموزش معلمان و دانش‌آموزان فراهم می‌کند، آموزش و پرورش نیز در این امر همکاری لازم را به عمل آورده ولی مسئله اساسی که وجود دارد تامین بودجه مورد نظر در این امر است، زیرا طرح شهاب به بودجه بسیاری نیاز دارد، اما در دوران اولیه آموزش و پرورش نتوانسته بودجه مورد نظر را تامین کند و به دلیل کمبود مالی از بودجه بنیاد فرهنگی نخبگان تامین شده است که در سال اول 9 میلیارد را برآورد داشته‌ایم، در سال دوم بنیاد ملی 2 میلیارد بودجه تامین کرده است و در سال سوم یعنی در سال تحصیلی 94_93، 3 میلیارد بودجه تامین شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار