کلینتون: هدف از توافق هسته‌ای جلوگیری از ساخت بمب اتم در ایران است

" هیلاری کلینتون" در سخنرانی خود در موسسه تحقیقاتی بروکینگز گفت: باید مانع از حرکت ایران در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای شویم.

کلینتون: هدف از توافق جلوگیری از ساخت بمب اتم در ایران است
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره؛ هیلاری کلینتون برای تشریح دیدگاه‌های خود درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در موسسه تحقیقاتی بروکینگز حاضر شده است. کلینتون در این سخنرانی تاکید کرد هدف از توافق هسته‌ای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است.

وی گفت:« سواالهای زیادی درباره توافق هسته‌ای وین مطرح است از جمله اینکه چگونه می‌توانیم از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کنیم و اینکه چگونه می توانیم از خودمان و متحدانمان درمقابل  طیف وسیعی از تحریم‌ها محافظت کنیم که از جانب ایران مطرح است. مخاطرات مطرح زیاد است. هیچ راه حل کامل و رضایت بخشی برای این مسئله وجود دارد. این پرسش‌ها و بویژه نکات مثبت توافق هسته ای که اخیراً با ایران حاصل شده سبب شده است افراد دارای حسن نیت دچار اختلاف شوند و سخنان سختی از جانب دو طرف مطرح شود. نظر من به صورت  ذیل است. ما یا در مسیر دیپلماسی پیش می رویم و از این فرصت استفاده می کنیم تا مانع از حرکت ایران در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته ای شویم یا اینکه ما در مسیر خطرناک تر حرکت می کنیم که به آینده ای با امنیت کمتر و خطر بیشتر منجر می شود. به همین علت است که من از این توافق حمایت می‌کنم. من از این توافق به صورت بخشی از راهبرد بزرگتر درباره ایران حمایت می‌کنم.»

وی در ادامه اعلام کرد: حالا دیگر تردید چندانی درباره نتیجه بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا وجود ندارد. بنابراین حالا باید به آینده نگاه کنیم و اینکه بعداً در مسیر اجرایی شدن توافق هسته‌ای و بازداشتن ایران و اعمالش و تقویت متحدانمان چه وضعی پیش می‌آید. اگر من رئیس جمهور شوم این اهداف را دنبال خواهم کرد. امروز می خواهم از این مسئله صحبت کنم که اگر رئیس جمهور شوم چگونه تلاش خواهم کرد به این اهداف دست پیدا کنم. در ابتدا می خواهم بگویم بدبینی‌های بسیاری را درک می‌کنم که افراد بسیار زیادی درباره ایران مدنظر دارند. خود من نیز، نگران تجاوزهای ایران هستم و معتقدم لازم است با این مسئله مقابله شود.

وی در توهینی آشکار به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: رژیم ایران، رژیمی بی‌رحم و ظالم است که دستش به خون بسیاری از آمریکایی‌ها و مردمان دیگر و از جمله مردم خود ایران آغشته است. در راهپیمایی‌های سیاسی ایران با شور و هیجان شعار "مرگ بر آمریکا" سر داده می‌شود. سران ایران از محوکردن اسرائیل از صفحه روزگار سخن می‌گویند. مورد اخیر آن روز گذشته بود. سران ایران، به تروریسم علیه اسرائیل دامن می‌زنند. بی‌تردید، هیچ دلیلی برای اعتماد به ایران وجود ندارد.»

کلینتون گفت:« شاید دیک چینی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا امیدوار باشد که مردم آمریکا به راحتی فراموش کنند اما واقعیت این است که وقتی باراک اوباما قدرت را در دست گرفت و بنده وزیر امورخارجه آمریکا شدم، ایران با سرعت به سمت دستیابی به توانمندی هسته‌ای حرکت می‌کرد. ایران در آن زمان دانش چرخه سوخت هسته‌ای را به دست آورده بود به معنای اینکه ایران دانشمندان و دانش فنی لازم را برای تولید مواد هسته‌ای به منظور تولید مواد لازم برای ساخت تسلیحات هسته ای در اختیار داشت. ایران هزاران سانتریفیوژ را تولید و نصب کرده بود، تاسیسات مخفی‌اش را توسعه داده بود، برنامه قوی غنی‌سازی اورانیوم را بوجود آورده بود و از تعهدات بین المللی اش درقبال معاهده منع اشاعه هسته ای (ان پی تی) عدول کرده بود و پیامدهای چندان زیادی را متحمل نشده بود. من وقتی سناتور ایالت نیویورک بودم بارها و بارها به تحریمهای ایران رأی دادم اما این تحریم‌ها تأثیرچندانی نداشت. در آن زمان اکثر کشورهای جهان هنوز هم با ایران روابط تجاری داشتند و لازم بود ما فشارهای خود را افزایش بدهیم. به همین علت بود که رئیس جمهور اوباما و بنده، راهبردی دوسویه را دنبال کردیم که عبارت بود از فشار و تعامل. ما به صراحت اعلام کردیم که در دیپلماسی باز است البته اگر به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی به صورتی جدی و معتبر پاسخ بدهد. در عین حال، ما تلاش‌های جامعی را شروع کردیم تا هزینه‌های سرپیچی ایران را به صورت چشمگیری افزایش بدهیم. ما به صورتی نظام‌مند توانمندی‌های نظامی خود را در منطقه افزایش دادیم.»

هیلاری کلینتون در ادامه افزود:« ما همکاری‌های خود را با شرکایمان عمیق‌تر کردیم و قدرت نظامی بیشتری را به منطقه فرستادیم به این معنا که یک ناو هواپیمابر دیگر، کشتی های جنگی و هواپیماهای جنگی و پیشرفته‌ترین سامانه های راداری و موشکی را به منطقه فرستادیم. درعین حال من سفرهایی به سراسر جهان داشتم و با سران کشورهای مختلف یکی پس از دیگری دیدار کردم و تلاش کردم تا ائتلافی بین‌المللی بوجود بیاورم.

 وی در ادامه گزافه‌گویی‌های خود اعلام کرد: تلاش‌هایمان سبب شد شماری از نتیجه بخش‌ترین تحریم‌ها در تاریخ بوجود بیاید. ما تحت رهبری رئیس جمهور اوباما با کنگره و اتحادیه اروپا همکاری کردیم تا ارتباط ایران را با شبکه مالی و بانکی بین‌المللی قطع کنیم. ما مصرف کنندگان تشنه انرژی از قبیل هند و کره جنوبی را که خریدار نفت ایران بودند، یکی پس از دیگری ترغیب کردیم که خرید نفتی خود را از ایران کاهش بدهند. به سرعت، نفتکش‌های ایران در بندرها ماندند و زنگ زدند و اقتصاد ایران در مسیر سقوط قرار گرفت. این اقدامات نتیجه بخش بود زیرا ما این کارها را به صورت جهانی انجام دادیم. تحریم‌های آمریکا، پایه و اساس را بوجود آورد اما تازمانیکه این تحریم‌ها، تحریم‌هایی بین‌المللی نشده بودند ایران متحمل فشار نشده بود. اما این تحریم‌های بین‌المللی به اندازه ضربه زننده بود که ایران چاره‌ای به غیر از مذاکره نداشت. ایران دیگر نمی توانست یک کشور را در مقابل کشور دیگری به بازی بگیرد. ایران هیچ جایی برای مخفی شدن نداشت. به همین علت بود که ایران به دنبال یافتن راهی برای رهایی از این وضع بود.»

وی در ادامه افزود:« من سفری به عمان داشتم تا با سلطان عمان صحبت کنم. این سفر در ژانویه دو هزار و یازده انجام شد. من اواخر همان سال بار دیگر به عمان رفتم. سلطان عمان کمک کرد تا کانال محرمانه‌ای برای گفتگوها بوجود بیاید. من شماری از نزدیکترین دستیارانم را درقابل گروه کوچکی به عمان فرستادم تا به صورت محرمانه با ایرانی‌ها گفتگو کنند. پس از انتخابات ایران در سال دو هزار و سیزده، مذاکرات با جدیت شروع شد. ابتدا این مذاکرات دوجانبه بود و از طرف ما، هدایت این گفتگوها را بیل برنز معاون وزیر امورخارجه وقت آمریکا و بیل سالیوان برعهده داشتند. این گفتگوها به توافق موقت (ژنو) منجر شد. بعداً گفتگوهای چندجانبه انجام شد که هدایت آن را جان کری وزیر امورخارجه، ارنست مونیز وزیر انرژی و وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا برعهده داشتند. حالا هم که توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران به دست آمده است. آیا این توافق، کامل و بی عیب است؟ بی تردید، اینطور نیست. هیچ توافقی از این نوع، اینطور نیست. اما آیا این توافق قوی است؟ بله همینطور است. ما به هیچ وجه نباید این توافق را رد کنیم.»

کلینتون در تشریح دیدگاههای خود درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)در موسسه تحقیقاتی بروکینگز گفت:« درباره مزایای توافق هسته‌ای ایران مطالب زیادی مطرح شده است و من  نمی‌خواهم در اینجا به صورت مفصل به این مسائل بپردازم. درمجموع باید بگویم این توافق به اهدافی کلی دست می‌یابد که ما مشخص کرده بودیم. این توافق سبب مسدود شدن همه مسیرهای حرکت ایران به سمت بمب می‌شود. این توافق درعین حال، ابزارهای بهتری از راستی آزمایی و بازرسی را در اختیار ما قرار می دهیم و اینکه بتوانیم ایران را مجبور کنیم از دستوراتمان تبعیت داشته باشد. بدون توافق هسته ای، زمان فرار هسته ای ایران یعنی زمان لازم برای تولید مواد شکافت پذیر مورداستفاده برای ساخت تسلیحات هسته ای به چند ماه کاهش می یابد اما با توافق هسته ای، این زمان به یک سال افزایش می یابد. این سخن به معنای آن است که اگر ایران فریبکاری کند، ما از این مسئله مطلع خواهیم شد و زمان خواهیم داشت تا با قاطعیت پاسخ بدهیم. بدون توافق هسته ای، ما هیچ بازرسی مورداعتمادی درباره مراکز هسته ای ایران نخواهیم داشت. اما با توافق، ما دسترسی بی سابقه ای به این مراکز خواهیم داشت. ما قادر خواهیم بود همه ابعاد برنامه هسته ای ایران را زیر نظر داشته باشیم.»

هیلاری کلینتون در ادامه افزود: «برخی ابراز نگرانی کرده‌اند که برخی از محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از پانزده سال پایان می‌یابد. درباره این مسئله نیز باید محتاط بود. تا لحظاتی دیگر در این خصوص صحبت خواهم کرد. اما باید توجه داشت که محدودیت‌های دیگر دائمی هستند ازجمله تعهد ایران براساس معاهده منع اشاعه (ان پی تی) و تعهد این کشور برای تقویت بازرسی‌ها براساس پروتکل الحاقی. برخی دیگر ابراز نگرانی کرده اند که ممکن است بیست و چهار روز طول بکشد تا بتوان به برخی از مراکز ایران دسترسی پیدا کنیم که درباره آنها شک و تردید داشته باشیم. من اولین فردی بودم که گفتم این بخش از توافق، کامل و بی عیب نیست. البته این توافق امکان دسترسی روزانه به مراکز غنی سازی را فراهم می‌کند و امکان پایش کامل چرخه سوخت هسته‌ای را فراهم می‌کند. تمرکز بر این مسئله مهم است که داشتن توانایی پایش چرخه تامین برای پی بردن مسائل و نوع پاسخ ما بسیار مهم است. کارشناسان ما می‌گویند حتی با دسترسی با تاخیر به برخی از مکان ها، این توافق کار خودش را انجام می دهد. ذرات هسته‌ای میکروسکپی سال های طولانی باقی می مانند و مخفی کردن آنها ناممکن است. به همین علت است که ارنست مونیز وزیر انرژی که خودش فیزیکدان هسته ای است به این طرح اعتماد دارد.»

وی در ادامه افزود:« برخی دیگر می‌گویند که باید بار دیگر به میز مذاکرات بازگشت و به توافق بهتری دست یافت که مشخص نیست چیست. من نیز درک می کنم که این سخن ظاهراً خوشایند است اما در مقام کسی که این روند را در ابتدای کار شروع کرد و روند ایجاد ائتلاف را بخش بخش خودش  انجام داد به شما اطمینان خاطر می دهم که این سخن آنها، واقع بینانه نیست. درعین حال، اگر ما حالا از توافق هسته‌ای خارج شویم، ظرفیت ما برای حفظ و اجرایی کردن تحریم‌ها به شدت کاهش خواهد یافت و ما مقصر قلمداد خواهیم شد و نه ایران.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
آخه پیرزن چه به غلط کاریها ننه برو خونت برای نوه هات قصه بگو نه که برای ما مزخرف بگی
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۰۱:۵۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
آره این خانم ناظم قرار در گام بعدی ما رو یک دانش آموز بی انضباط و بی تربیت و گستاخ معرفی کنه به همه و ما هم باید مواظب رفتارمون باشیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۱۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
بابا اینا انقدر دروغ گفتن که خودشونم باورش کردن....اخه اخرش چاه کن خودش ته چاهه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
خانم کلینتون ف شانسی برای رئیس جمهور شدن نداری ، مردم آمریکا باید هوشمند تر از این باشند که شما را به ریاست جمهوری انتخاب کنند .
بدیهی است جمهوری خواهان جنگ طلب و آدم کش و قاتل مردم افغانستان ، عراق و یمن و اوکراین هم مثل شما شانسی در این زمینه نخواهند داشت .
اما در باره فعالیت های هسته ای ایران پاکت دروغ های شما پاره شده و ته اش درآمده است .
ایران با شرکت در مذاکره عملا دست حکومت پلید شما و رژیم جعلی و تحمیلی شما در منطقه را در دروغ گوئی و ایران هراسی در جهان رو کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
ا مگه هنوز زندست این عخی
Iran (Islamic Republic of)
امیر ع
۰۰:۰۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
من هم قبولش ندارم ولی اکثر کشورای دنیا رو با شیطنت و زور با تحریمها موافق کرده بودن....درسته که شیطان بزرگن ،ولی تو دنیا خیلی شیطنت و زور گویی کردن و باز هم میکنن!! خدا الهی خوارشون کنه!!! تو حرفاش که گفت ایران رو مجبور به مذاکره کردیم ،راست گفته بود ،نمیشه که همش بگیم طرف داره دروغ میگه!!!
United States of America
رقیه
۲۳:۰۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
قاتل تویی و همکارای صهیونیستت بدبخت خدا لعنتتون کنه
ما همچنان محکم و استوار فریاد میزنیم مرگ بر آمریکا مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
وطنی
۲۲:۵۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
اگه بهانه ای به اسم بمب اتم نبود این امرییکاییها میخواستن چطوری توهم به خطر افتادن امنیت ملیشونو بدست بیارن/من چند راه کار واسه بعد برجام دارم که بیام براشون/مثلا :ایران< هسته ای هلو را نصف کرد تا بتواند هسته ای زمین را نصف کند/ایران میخواهد یک ترقه بندازد کره ای مریخ تا فضاییها به زمین حمله کنن/ایران میخواهد زمین را سوراخ کند تا از آنور به امریکا برسد/...
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۱:۵۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
هاهاها .خندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۲۱:۱۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
سر دلش پره یه زری برای خودش میزنه
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۲۱:۱۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
دختر جون ایران بدون بمب اتم هم شما ها رو میفرسته هــــــــــــــــــــــــــــــــــــوا!!!!!!!!!!!!!
گاز بده
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۲۰:۰۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
اولا اون جامعه بین المللی که دارن ازش حرف میزنن فقط سه چهارتا کشورن!
دوما اینکه هی میگن مردم آمریکا ..به جان خودم60.70درصد مردم آمریکا نمیدونن ایران اصلا کجاست..!
آخرین اخبار