ایران‌زمین/8

جاذبه‌ای بکر و دست‌نخورده در دل خراسان جنوبی+ تصاویر

روستای «چِِنِشت» از جاذبه‌های تاریخی - فرهنگی خراسان جنوبی است که در گذر سال‌ها همچنان ویژگی منحصر به فرد خود را حفظ کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند از استان‌های شرقی کشورمان است که در سال 1383 و پس از تقسیم استان خراسان شکل گرفت.

استان خراسان جنوبی با کمتر از یک میلیون جمعیت، رتبه اول تولید محصولات باغی زرشک و عناب و نیز رتبه دوم تولید زعفران و پنبه کشور را داراست.

«چِنِشت» جاذبه‌ای بکر و دست‌نخورده در دل خراسان جنوبی

شهرستان سربیشه یکی از یازده شهرستان این استان است که به تنهایی آثار تاریخی بسیار را در خود جای داده است.

روستای «چِنِشت» در این شهرستان به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مقصد تعداد زیادی از گردشگران به استان خراسان جنوبی است.

«چِنِشت» جاذبه‌ای بکر و دست‌نخورده در دل خراسان جنوبی

این روستا در شصت کیلومتری شهرستان بیرجند و در میان رشته‌کوه باقران واقع شده است.

در خصوص نامگذاری این روستا، دو نظریه وجود دارد. برخی معتقدند که به دلیل طبیعت زیبای این روستا و وجود رودخانه‌ها در آن، این روستا در گذشته «بهشت» نام داشته و به مرور زمان  به «چنشت» تغییر نام داده است.

برخی دیگر نیز بر این باورند که به دلیل وجود چهار رودخانه فصلی، این روستا «چند‌شط» نام داشته و در گذر زمان تبدیل به «چنشت» شده است. 

وجود چهار رودخانه فصلی ذکر شده و موقعیت کوهستانی منطقه موجب شده تا روستای «چنشت» دارای باغ‌های سرسبز بسیاری باشد.

«چِنِشت» جاذبه‌ای بکر و دست‌نخورده در دل خراسان جنوبی

دو غار به نام‌های غار چهل‌چاه و غار چنشت در این روستا وجود دارند. در غار چنشت که بر اثر زمین‌لرزه‌های رخ داده در منطقه ایجاد شده، بازمانده‌هایی از استخوان‌ها و نیز لوازم هزاره‌های دوم و سوم پیش از میلاد مسیح(ع)، کشف شده است.

«چِنِشت» جاذبه‌ای بکر و دست‌نخورده در دل خراسان جنوبی

آرامگاه سید حامد علوی و فرزندانش از شیعیان که در دوران خلافت عباسی درغار چنشت کشته شده‌اند نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا است.

«چِنِشت» جاذبه‌ای بکر و دست‌نخورده در دل خراسان جنوبی

علاوه بر موارد بالا، آداب و رسوم ویژه مردم این روستا هم به نوعی جاذبه فرهنگی محسوب می‌شود.

پوشش ساکنان این روستا سبکی منحصر به فرد دارد که در دیگر شهرستان‌های استان خراسان جنوبی مشاهده نمی‌شود.

لباس مردان این روستا شامل پالتویی تمام قد و نوعی شال سر و یا کلاه است.

پوشش زنان روستای چنشت از چارقدی گلدار، کلاهی نقره‌دوزی شده و پیراهن زنانه تشکیل شده که همگی تلفیقی از رنگ‌های شاد همچون سبز، آبی و قرمز هستند. لباس‌های رنگارنگ مردم این روستا باعث شده تا برخی آن را سرزمین رنگ‌ها بنامند.

«چِنِشت» جاذبه‌ای بکر و دست‌نخورده در دل خراسان جنوبی

مردم روستای چنشت، خالق صنایع‌دستی زیبایی همچون انواع گلیم و قالیچه‌های کوچک، گیوه دوز، زیلو و جاجیم‌بافی هستند که متاسفانه در حال حاضر تولید این صنایع‌دستی کاهش زیادی پیدا کرده است.


در سفری به روستای «چنشت» می‌توان علاوه بر صنایع‌دستی، زعفران، زرشک و کشک محلی را نیز به سوغات آورد.



پی‌نوشت:
در پاسخ به نظرات بازدیدکنندگان از ایران زمین 7 (جمعه 13 شهریورماه) که اشاره کرده بودند آبشار‌شوی در استان لرستان قرار دارد، خاطرنشان می‌شود که بر اساس تحقیقات صورت گرفته با استفاده از نقشه‌های موجود در منابع گیتاشناسی و تقسیمات کشوری و مختصات جغرافیایی، به رغم نزدیکی این آبشار  به محدوده استان لرستان، آبشار شوی در استان خوزستان و شهرستان دزفول واقع شده است.




گزارش از: زهرا علی‌اکبرلو



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار