شیراز؛

توسعه طرح آبزی پروری تلفیقی با استفاده از آب کشاورزی در فارس

بررسی اثرات زیست محیطی در آبزی پروری تلفیقی در استان فارس با استفاده از آب کشاورزی است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ بر اساس تحقیقات انجام شده، بررسی اثرات زیست محیطی در آبزی پروری تلفیقی با استفاده از آب کشاورز ی بخش حیاتی از کشاورزی پایدار بوده و برای رشد بهینه گیاه باید با مقدار مناسب و درحد متعادل در دسترس گیاه قرار گیرد.

مدیر شیلات استان فارس با بیان اینکه ذخیره طبیعی این عناصر در خاک، استفاده از کودهای تلفیقی ( آلی – شیمیایی ) به همراه باکتریهای افزایش دهنده رشد، یک پیشرفت مهم در جهت کاهش مصرف کودهای شیمیایی و آلودگی زیست محیطی در کشاورزی مدرن محسوب می شود ، افزود: ترویج فرهنگ استفاده از پساب مزارع پرورش ماهی در آبیاری مزارع کشاورزی ضروری است. زیرا در افزایش تولید موثر بوده و یکی از راههای تولید محصول سالم و ارگانیک است.

سید محمد رضا سعادت توسعه صنعت آبزی پروری را مستلزم شناخت پتانسیل و قابلیت استعداد اراضی و استفاده بهینه از تامین سایر نهاده های مهم تولید ، از قبیل : لارو ،غذای اختصاصی ، تجهیزات و مکانیزاسیون دانست و گفت: در سیستم های پرورشی مواد زائد علاوه بر فضولات آبزی شامل پسماند غذایی است و معمولا در طول مسیر خود پالایی و جذب گیاهان آبزی می شود .

وی ادامه داد: در مرحله اساسی تصفیه آب که عبارتند از : گذراندن از فیلتر مکانیکی ( تصفیه اولیه )، فیلتر زیستی ( تصفیه ثانویه)، هوادهی ، اکسیژن دهی و ضد عفونی است که به دلیل بحران های خشکسالی اخیر و کاهش جریان پایه آب به مزارع استفاده از تجهیزات و مکانیزاسیون در آبزی پروری و تصفیه آب حائز اهمیت می باشد ، و شامل مراحل زیر است .

-هوادهی: افرایش اکسیژن محلول در آب در حفظ خصوصیات فیزیک و شیمیایی آب وحفظ تراکم در محیط پرورش آبزیان را مهیا می سازد که سیستم های هوادهی در مزارع شامل دستگاههای هواده اسپلش ، ایرجت ، ایربلوور ، راکتورهای تولید اکسیژن خالص است.

- دستگاه ازونایزر

- استفاده از اشعه UV

- سیستم درام فیلتر و دیسک فیلتر برای تصفیه فیزیکی آب کاربرد دارد و در حذف پسماند غذایی و فضولات آب درحد 100 -5 میکرون استفاده می شود و به طور معمول با ظرفیت 5 تا 1000 لیتر در ثانیه ارائه می شود.

- حوضچه ته نشین : حوضچه های مستطیل و یا استخر های دایره ای است که این حوضچه ها قبل از تصفیه بیولوژیکی مواد معلق نسبتا در شت 40 تا70 درصد مواد معلق را می گیرد.

- فیلتر بیولوزیک: آغاز چرخه نیتروژنی است که گونه هایی از باکتریهای هتروتروف است که مواد نیتروژنی را به آمونیوم تبدیل می کند سپس باکتری هوازی نیتروزوموناس در حضور اکسیژن آمونیوم را به نیتریت تبدیل می کند و در پی آن باکتری هوازی نیتروباکتر، نیتریت را به نیترات مبدل می کند . نیترات در بعضی سیستم ها به گاز نیتروژن تبدیل می شود.

وی اضافه کرد: میزان آبزی پروری به تفکیک گونه در استان فارس به ترتیب شامل :8هزارو دویست و سی و هفت گونه ماهی سردابی، 9وصدو پنجاه و چهار ماهی گرمابی، 50تن ماهی خاویاری ، 39میلیون و سیصدهزار قطعه تکثیر ماهیان سردابی ، 8میلیون قطعه تکثیر ماهیان زینتی است ، و در حال حاضر تعداد پرورش دهندگان وصیادان شاغل190 نفر در 12 منبع آبی درسال 1393 ومیزان اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در زیر بخش شیلات 1488 نفر می باشد.

این مقام مسئول انواع ماهیان پرورشی در استان فارس را

سردابی :قزل آلای رنگین کمان

گرمابی : کپور معمولی ، فیتوفاک ، بیگ هد ، آمور

میگو: وانامی

خاویاری : فیل ماهی – ماهی شیپ – ازون برون – استرلیاد – سیبری

انواع ماهیان زینتی بر شمرد و بیان کرد: مصرف سرانه آبزیان در استان به طور متوسط 1/9 کیلو گرم است.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.