در نشست خبری پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای بینالود:

فرید فرخنده‌کیش: مسئولان فرهنگی سلایق شخصی را کنار بگذارند

مدیر عامل انجمن سینمای جوان از تمرکز امکانات در پایتخت اعمال سلیقه شخصی مسئولان فرهنگی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پنجاه و سومین جشنواره منطقه بینالود (نیشابور) ساعت 11 صبح امروز در دفتر انجمن سینمای جوان تهران برگزار شد در این مراسم فرید فرخنده‌کیش مدیر عامل انجمن سینمای جوان و رئیس هیات مدیره، سید عباس حسینی شهرداری نیشابور، غلامحسین مظفری معاون استاندار و فرماندار نیشابور، عباس کرخی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد نیشابور حضور داشتند که از جزئیات این جشنواره برای اهالی رسانه صحبت کردند.

فرید فرخنده کیش مدیر عامل انجمن سینمای جوان بیان کرد: جشنواره منطقه‌ای فرصتی برای بروز استعدادهای جوان در مناطق مختلف است که از طریق برگزاری جشنواره‌ها شرایط خوبی برای معرفی آن‌ها فراهم می‌شود جریان باید به سمت توجه بیشتر به مناطق مختلف کشور برود و از تمرکزگرایی پرهیز شود.

وی افزود: متأسفانه در ارتباط با حمایت‌های فرهنگی در کشور محوریت مسئولان فرهنگی بر روابط فردی است و رفتارها و ارتباطات فردی مسئولان و متولیان فرهنگی و سلایق شخصی آنها باید کنار گذاشته شود.

غلامحسین مظفری فرماندار نیشابور و معاون استاندار پس از سخنان فرخنده کیش بیان کرد: از انجمن سینمای جوان به خاطر ایجاد این فرصت تشکر می‌کنم. برگزاری این جشنواره‌ها در مناطق مختلف کشور پیامدهای مثبت خوبی خواهد داشت  کسانی  که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند می‌توانند از این جشنواره به‌عنوان تور فرهنگی استفاده کنند.

مظفری اظهار داشت: در بسیاری از فعالیت‌های حوزه فرهنگی تمرکزگرایی آفت بزرگی بوده و همه امکانات را در پایتخت جمع‌آوری کرده است اما این اقدام انجمن سینمای جوان باعث می‌شود در تمام کشور امکان دسترسی به امکانات فرهنگی وجود داشته باشد. نیشابور ابعاد زیادی دارد که ما هم ساکن آن هستیم از آن‌ها مطلع نیستیم نیشابور قبل از ظهور اسلام‌شهر فرهنگی خاص بوده که نقطه تلاقی فرهنگ اسلامی ایرانی بوده است.

مظفری عنوان کرد: این شهربه‌عنوان پایگاه عقیدتی و فرهنگی دارای 27 مرکز فرهنگی است و شخصیت‌های بزرگ فرهنگی در آن زیسته‌اند شفیعی کدکنی، ادیب معاصر، نیشابور را فشرده ایران می‌دانند ما برای شناساندن این شهر به مردم کشور پیشنهاد دادیم که جشنواره در نیشابور برگزار شود و آقای فرخنده کیش از این پیشنهاد استقبال کرد و امیدواریم بتوانیم که در شهری که به شهر فرهنگی معروف است و شخصیت‌های فرهنگی دارد این جشنواره به بهترین نحو برگزار شود.

سید عباس حسینی شهردار نیشابور با بیان مقدمه‌ای از پیشینه فرهنگی و تاریخی نیشابور گفت: اقدامات فرهنگی و هنری در نیشابور انجام شده مثل دو کنسرت موسیقی شهرام ناظری و سالار عقیلی که بسیار باشکوه برگزار شد ضمن اینکه ده شب دهه کرامت نیز با مشارکت سپاه در این شهر به‌صورت جشن برگزار شد.

وی با اشاره به فرهنگسرای سیمرغ و سینما شهر فیروزه که به‌عنوان پردیس سینمایی است و یکی از 5 پردیس برتر کشور لقب گرفته گفت: امیدواریم بتوانیم از فرصت این جشنواره به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

عباس کرخی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور بیان کرد: از 5 روز ملی که به متعلق به خراسان است دو روز به نیشابور تعلق دارد پس از انتصاب آقای مظفری به‌عنوان فرماندار نیشابور خانه‌تکانی فرهنگی و هنری به نحو احسنت در این شهر انجام شد.

وی اظهار داشت: در کل استان خراسان 20 سینما وجود دارد که 15 سینما در مشهد مقدس است و نیشابور هم یک پردیس سینمایی دارد که سه سالن سینمایی در آن تجهیز شده است ضمن اینکه از فیلم فاخر محمد  رسول الله در این شهر استقبال بی‌نظیر شد و سالن اصلی پردیس به اکران این فیلم اختصاص یافت.

کرخی در ادامه عنوان کرد: از 11 تیرماه فراخوان پنجاه و سومین جشنواره منطقه بینالود داده‌شده که در بخش عکس 341 قطعه عکس در دو شکل مجموعه و تکی ارسال‌شده که 71 قطعه عکس به بخش نهایی راه یافت. 361 فیلم کوتاه، تجربی، مستند و انیمیشن به دبیرخانه رسیده که 54 فیلم درنهایت به مرحله نهایی راه یافت و 265 فیلم‌نامه ارسالی به دستمان رسید که 12 فیلم‌نامه نهایی شد. 

این جشنواره 25 تا 27 شهریور در اردوگاه بین‌المللی باغرود نیشابور که از زیباترین اردوگاه‌های کشور است برگزار می‌شود.

فرخنده کیش پس از سخنان کرخی عنوان کرد: از 24 تا 27 با احتساب افتتاحیه و اختتامیه از 9 استان کشور میهمان خواهیم داشت استان‌های گلستان،‌ سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، همدان، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و استان تهران در این جشنواره حضور دارد.

فرخنده کیش اظهار داشت:‌در داوری آثار در سه بخش عکس فیلم‌ و فیلم‌نامه از داوران جوان و مجرب و متخصص استفاده کردیم.

وی با ابراز تأسف از غلبه استان تهران در سایر استان‌ها در جشنواره‌های منطقه‌ای گفت: وقتی استان تهران در جشنواره‌ها حضور می‌یابد و حضور آن‌ها غالب بر استان‌های دیگر می‌شود اما انجمن سینمای جوان رقابتی سالم و برابر در نظر دارد و از مسئولان فرهنگی انتظار دارد نگاه خارج از مرکزی و غیرمتمرکز را لحاظ کند.

وی در خصوص جوایز این‌گونه توضیح داد : در این جشنواره نیز مثل جشنواره منطقه‌ای دیگر رفتار خواهیم کرد و علاوه بر جوایز برگزیدگان هیات داوران می‌توانند جایزه خودشان را داشته باشند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در پایان گفت: امسال در جشنواره فجر سیمرغ به آشیانه‌اش برگشت و ابوالحسن داودی که اصالت نیشابوری دارد موفق به دریافت سیمرغ فجر شد. عبدالرضا کاهانی نیز متعلق به این استان است که در نظر داشتیم در این جشنواره از وی تقدیر کنیم که ایشان در خارج از کشور به سر می‌برند ضمن اینکه کنگره فضل بن شاذان نیز از 26 تا 27 شهریور در نیشابور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.