تام کاتن: هنوز پیروزی اوباما درخصوص توافق هسته ای ایران نهایی نشده است

نماینده جمهوری خواه در سنای آمریکا گفت: پیروزی هفته گذشته باراک اوباما هنوز نهایی نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از کی ای تی وی، تام کاتن، نماینده جمهوری خواه در سنای آمریکا گفت: پیروزی هفته گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هنوز نهایی نشده است و مسائلی از جمله انتخابات آتی آمریکا باقیمانده است که می تواند این توافق را تحت تاثیر قرار دهد.

سناتور تام کاتن در گفتگو با این شبکه آمریکایی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعاتی از ایران دریافت خواهد کرد که می تواند توافق هسته ای با ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

کاتن گفت: در ماه اکتبر (مهر-آبان) ایران باید همه فعالیت های گذشته نظامی خود در برنامه هسته ایش را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کند، سپس در ماه دسامبر (آذر-دی) آژانس باید گزارش خود را منتشر کند. 

وی افزود: شرایط را زیر نظر خواهیم داشت تا اطمینان حاصل کنیم آژانس در این گزارش حقایق را لاپوشانی نخواهد کرد. توافق های جانبی همچنین می تواند منجر به تغییر دیدگاه های سیاسی درباره توافق ایران شود.

تام کاتن افزود: آژانس همچنین دو توافق جانبی با ایران درباره فعالیت های گذشته این کشور و برنامه هسته ای ایران دارد که ما همچنین متن این دو توافق جانبی را مشاهده نکرده ایم. بنابراین معتقدم که دولت اوباما به قانون فدرال پایبند نبوده است، براساس این قانون باید همه توافق ها را پیش از آنکه بتواند تحریم ها را لغو کرد به کنگره اعلام کند.

کاتن گفت: متن این توافق ها می تواند لغو تحریم ها علیه ایران را متوقف کند.

وی مدعی شد: برنامه هسته ای ایران زمانی متوقف شد که تهدید واقعی نیروی نظامی در هر دو طرف مرزهای این کشور وجود داشت. متاسفانه با گذشت زمان این تهدید کاهش یافت و در دوران باراک اوباما این تهدید متوقف شد. بنابراین ایران اگر با تهدید باور پذیر اقدام نظامی روبرو باشد احتمال دارد بخشهای بیشتری از برنامه هسته ای خود را کنار بگذارند و احتمالا در اقدامات متعارف خود نیز محدودتر عمل خواهند کرد.

این سناتور آمریکایی همچنین گفت: پیش بینی می کنم که تغییر رئیس جمهور در آمریکا موجب تغییر توافق و مناسبات آمریکا با ایران شود. حتی اگر تحریم ها در اوایل سال آتی میلادی مثلا در فوریه (بهمن-اسفند) یا مارس (اسفند-فروردین) لغو شود. تنها ده الی یازده ماه بعد شاهد روی کار آمدن رئیس جمهور جدید خواهیم بود و فکر می کنم بیشتر شرکت های بین المللی که ایران را یک بازار بالقوه قلمداد می کنند زمانی که مشاهده کنند که دو سوم اکثریت مردم آمریکا و نزدیک به سه پنجم مجلس نمایندگان و سنای آمریکا مخالف این توافق هستند دیگر برای رفتن به ایران عجله نخواهند کرد. این شرایط ژانویه 2017 تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار