اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب در مورد پیمان تجارت آزاد بین دو سوی اقیانوس آرام تردید دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، کنگره آمریکا در خصوص آینده پیمان تجاری میان 12 کشور حاشیه اقیانوس آرام ابراز تردید کرد.

بر این اساس هدف از پیمان تجاری «مشارکت دو سوی اقیانوس آرام»، آزادسازی بازرگانی در کشورهایی است که صاحب 40 درصد اقتصاد جهان هستند. این توافق تجاری روز دوشنبه در آتلانتای آمریکا و پس از گفتگوهای متمادی به امضا رسید.

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که این پیمان می تواند هزینه تولید بسیاری از محصولات را در کشورهای عضو این توافق کاهش دهد و پیامدهای مثبت بسیاری را برای تولید کنندگان دارو، خودرو و بسیاری دیگر از صنایع در پی داشته باشد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، در خصوص این پیمان تجاری ابراز تردید کردند.

«برنی ساندرز» سناتور دموکرات ایالت ورمونت که از نامزدهای بالقوه دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز شمرده می شود، در این باره هشدار داد این پیمان باعث از دست رفتن بسیاری از فرصت های شغلی در آمریکا می شود و به مصرف کنندگان در این کشور آسیب خواهد رساند.

وی در ادامه گفت: «در سنای آمریکا، من هر آنچه بتوانم انجام خواهم داد تا این پیمان به تصویب نرسد.»

بسیاری از دموکرات ها در آمریکا و همچنین گروه های حامی حقوق کارگران از این موضوع نگران هستند که این پیمان تاثیری منفی بر بازار کار آمریکا بگذارد و قوانین زیست محیطی این کشور را تضعیف کند. شماری از جمهوریخواهان نیز با برخی از مفاد این موافقتنامه با موضوع جلوگیری از پیگرد قانونی دولت ها علیه شرکت های دخانیات مخالف هستند.

«اورین هچ» سناتور جمهوریخواه و رئیس «کمیته مالی سنا» نیز با اعلام نگرانی درباره این پیمان گفت: «به نظر می رسد این توافق بسیار ناکافی است و من از این موضوع نگران هستم.» وی همچنین از مقامات دولت آمریکا درخواست کرد موضوع حمایت از مالکیت معنوی را در این پیمان بیشتر مد نظر قرار دهند.

قانونگذاران آمریکا می توانند این پیمان را تصویب یا رد کنند، اما قادر نیستند به آن الحاقیه ای بیافزایند.

امضای این پیمان تجاری همچنین یک پیروزی بزرگ برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شمرده می شود. مقامات دولت آمریکا امیدوار هستند این پیمان بتواند به این کشور کمک کند نفوذ خود را در شرق آسیا افزایش دهد و با قدرت گرفتن بیشتر چین مقابله کند. چین از اعضای این توافق نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار