تبریز؛

لزوم تقویت تعاونیهای مرزنشینان و تعامل سازنده اداره کل تعاون کار و منطقه آزاد ارس

تقویت تعاونیهای مرزنشینان راهکاری مناسب برای جلوگیری از قاچاق کالا و توسعه صادرات غیر نفتی است .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با تشریح مزایای تقویت تعاونیهای مرز نشینان و ظرفیت های اقتصادی آنان بر این نکته تاکید کرد: در صورت قدرتمند شدن و نظارت بر عملکرد تعاونیها می توان بر ایجاد درآمدی پایدار امیدوار شد.

میراحد حسینی افزود : مرزنشینان می توانند در زمینه صادرات و واردات به عنوان بازوی اقتصادی عمل کنند اما نبود یک استراتژی مناسب می تواند آنان را به سمت فعالیتهای اقتصادی غیرقانونی سوق دهد.

وی با بیان اینکه طبق اعلام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سهم تعاون در اقتصاد ملی باید 25 درصد باشد. افزود : تعاون مصداق عینی سپردن کار به مردم است که قانونمند کردن تعاونیهای مرزنشینان می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی آنان را حل کند .

مدیر کل تعاون کاو رفاه اجتماعی اعلام کرد: تلاش می شود با همکاری سازمان منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا زمینه سالم ومناسب فعالیت اقتصادی را برای تعاونیهای مرزنشینان فراهم کنیم ودرصورت حمایت ازتعاونیهای مرزنشینان انها می توانند به بازوی قدرتمند اقتصادی وصادراتی در اذربایجان شرقی تبدیل شوند و ازسوی دیگر توجه جدی به مسائل مرزنشنینان و تقویت بنیه اقتصادی انان علاوه بر کمک به ارتقای امنیت مرزها زمینه افزایش مبادلات اقتصادی تجاری ومرزی و ارتقا رفاه مرزنشینان را فراهم می کند.

به گفته وی،13 تعاونی مرزنشین در شهرستانهای کلیبر ، جلفا ، خداافرین ، ورزقان استان آذربایجان شرقی که با جمهوری های نخجوان ارمنستان ، اذربایجان مرزمشترک دارد ثبت شده و جمعیتی ببیش از 125 هزار نفر در آنها عضویت دارند که در سابقه فعالیت آنها صادرات انواع کالا، مصالح ساختمانی کالاهای بسته بندی شده میوه و مواد غذایی دیده می شود .

به اعتقاد حسینی، تعاونیهای مرزنشینان آذربایجان شرقی از موفق ترین تعاونیهای کشور هستند اما در چند سال اخیر به رکود کشیده شده اند که در صورت احیا آنان می توان به نتایج مثبتی در بحث اشتغال و صادرات در استان و منطقه دست یافت. 

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت های این منطقه به ویژه منابع آب زیر ساخت های اقتصادی و تجاری راه آهن گمرک انبارهای عمومی ،گردشگردی،کشاورزی و خدماتی هدایت تعاونی های به سرمایه گذاری در این بخش ها را یک موفقیت بزرگ در راستای صادرات غیر نفتی کشور و ایجاد هزاران شغل برشمرد که هم اکنون کارشناسان منطقه آزاد ارس مطالعات آن را به پایان رسانده اند.

به گفته محسن خادم عرب باغی، پیش نویس تفاهم نامه همکاری با اداره کل کارتعاون ورفاه اجتماعی آماده شده ودر قالب این تفاهم نامه تعاونی های مرز نشینان به فعالیت در بخش های مسکن گردشگری کشاورزی وخدماتی ورود پیدا خواهند کرد .

رونق فعالیت تعاونیها ورود تعاونگران به بخشهای خدمات کشاورزی صنعت گردشگری تجارت و اعزام نیروی کار ماهر به کشورهای همسایه از جمله اهداف امضای تفاهم نامه همکاری بین اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان منطقه آزاد ارس است .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.