موتور جست وجوی روسی از گوگل سبقت گرفت!

موتور جست وجوی ملی اینترنتی روسیه با کارآیی گسترده و جذب کاربران، توانست بیشترین سهم را در این کشور و حوزه اتحاد جماهیر شوروی سابق (روس زبان) به خود اختصاص دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روسیه که از زمان فراگیر شدن اینترنت برنامه های مختلفی را برای مدیریت آن تدارک دیده و اجرا کرده است، با طراحی موتور جست وجوی ملی 'یاندکس' به تنهایی سهم خود را در بازار جست وجوهای فضای مجازی به بیش از 50 درصد رسانده است.
بر اساس پژوهش موسسه 'لایو اینترنت' روسیه، یاندکس پرکاربردترین سامانه جستجو با 53 درصد انتخاب کاربران است در حالیکه سهم گوگل فقط 34 درصد است.
پس از گوگل، موتورهای جست وجوی یاهو، میل رو و رامبلر روسیه هم در ردیف های بعدی انتخاب کاربران روس زبان قرار دارند.
براساس آمارهای لایو اینترنت و موسسه های دیگر فعال در فضای مجازی روسیه، یاندکس در زمره چهار سامانه جست وجوگر بزرگ جهان قرار گرفته است که موفقیتی بزرگ در برنامه های ملی مدیریت اینترنت این کشور محسوب می شود.
کارشناسان بر این باورند که سهم یاندکس با 22 سال آغاز فعالیت باز هم در بازار جست وجوی اینترنتی روسیه و کشورهای همسود و اکثرا روس زبان ازجمله بلاروس افزایش خواهد یافت.
هم اکنون یاندکس با 10 میلیارد دلار سرمایه، بزرگترین موتور جستجوگر در اروپا است که در سال 2013 با پاسخ دادن به بیش از 4/84 میلیارد پرسش اینترنتی، چهارمین موتور جستجوگر در سطح جهانی شد.
انتظار می رود با توجه به قابلیت ها و امتیازهای سامانه یاندکس بر گوگل ازجمله پاسخ دادن بهتر به سوالات مربوط به تاریخ روسیه و یافتن تصاویر با کیفیت بهتر برای مقام ها و سیاستمداران روس و غیره ، سهم موتور ملی جست وجوگر روسی در بازار روسیه افزایش یابد.
کارشناسان پیش بینی می کنند که ممکن است در سال های آینده سهم موتور جستجوگر ملی روسیه در بازار جست وجوهای اینترنتی این کشور تا 75 درصد افزایش بیابد و هم اکنون در این عرصه رقابت های شدیدی میان یاندکس و گوگل جریان دارد.
از سوی دیگر، به نظر می رسد موتور جست و جوی آمریکایی بخشی از مواضع و موقعیت خود را در بازار اینترنتی روسیه از دست بدهد و همزمان روحیه ملی گرایی روس ها و تشدید تنش میان مسکو و واشنگتن از عوامل دیگر تقویت این روند است.
روسیه و سپس چین، از پیشگامان نظریه لزوم تشکیل یک سازمان بین المللی برای مدیریت اینترنت و خروج آن از دایره نفوذ و قدرت آمریکا و سازمان های جاسوسی این کشور هستند.

انتهای پیام /* 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.