بستر حیات در آتش سهل انگاری

مراتع یکی از با ارزشمندترین سرمایه های ملی و بستر حیات محسوب می شوند که درآتش سهل انگاری می سوزند و سرخی آتش، رنگ سبز و شاداب این عرصه ها را تیره و سیاه می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان در شرایط کنونی که منابع آبی رو به کاهش است و پدیده خشکسالی گسترش می یابد، عرصه های طبیعی به عنوان سرمایه با ارزش مظهرآرامش، حیات و عامل مهم جلوگیری از فرسایش خاک و غنی کردن آن محسوب می شوند.

استفاده های غیراصولی، تبدیل و تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی برای عمران و مسکن، آفات و بیماری ها، تصرفات غیرمجاز و زمین خواری، افزایش جمعیت و آتش سوزی در مراتع موجب می شود درختان و بوته هایی که به سختی پا گرفته اند و باعث استمرار و تداوم زندگی هستند و فواید بی شماری برای بشریت دارند، به راحتی به تلی از خاکستر و زمین های لخت و بی حاصل تبدیل شوند. 

آتش سوزی عمدی و غیر عمدی مراتع یکی از مهمترین عوامل نابودی این سرمایه ملی است و در حال حاضر مهم ترین تهدید در زمینه حفاظت از منابع طبیعی، بروز آتش سوزی در مراتع به ویژه در فصول گرم سال است. 

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری خمین وسعت عرصه های طبیعی این شهرستان را 169 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: 17درصد از مراتع شهرستان خمین به وسعت 24هزار و 500هکتار مراتع غنی و 50 هزار هکتار مراتع متوسط و بقیه مراتع فقیر هستند. 

احمدرضا اسدی افزود: از نیمه خرداد امسال تا کنون 20 مورد آتش سوزی در مراتع متوسط شهرستان خمین روی داده است. 

وی اظهارکرد: مراتع این شهرستان به دلیل سهل انگاری دامداران، بهره برداران منابع طبیعی، کشاورزان و باغداران در سوزاندن علف های هرز و گاه بی احتیاطی افراد گردشگر در آتش سوخته است. 

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری خمین اضافه کرد: علل اصلی بروز آتش سوزی درعرصه های طبیعی شهرستان عوامل انسانی گزارش شده که خسارت آن افزون بر شش میلیارد و 213 میلیون ریال برآورد شده است.

اسدی توضیح داد : درآمد و اقتصاد سه هزار و 107 خانوار در شهرستان خمین وابسته به منابع طبیعی است و روی دادن این آتـش سوزی ها اقتصاد این خانوارها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد . 

بخشدار مرکزی خمین نیز گفت: علت اصلی آتش سوزی های مراتع و مزارع کشاورزی این شهرستان غیر عمدی و از روی سهل انگاری گزارش شده است .

صادق نجاری افزود: بیشتر آتش سوزی در بخش مرکزی در مکانهای تفریحی و تفرجگاههای این بخش روی می دهد که دلیل آن بی احتیاطی مسافران، رهگذران و ساکنان محلی در افروختن آتش است. 

وی بیان کرد: چوپانان و بهره برداران گیاه مرتعی کتیرا نیز از روی بی احتیاطی در مراتع آتش روشن می کنند وبدون اینکه از خاموش شدن آن اطمینان داشته باشند آن محل را ترک می کنند و با وزش باد و گرما مراتع طعمه آتش می شود.

نجاری آتش سوزی مراتع را خسارت به ثروت ملی دانست و ادامه داد: فرهنگ حفاظت از مراتع باید نهادینه شود و مردم توجیه شوند که این ثروت ملی متعلق به آنها است و در صورت آسیب، خودشان متضرر خواهند شد.

مسوول ایستگاه آتش نشانی خمین نیز گفت: هشت مورد آتش سوزی گسترده در مراتع این شهرستان در تابستان امسال توسط تیم عملیاتی و امداد و نجات این ایستگاه مهار شد.

مهدی کمانی افزود: 83 مورد آتش سوزی نیز در مزارع کشاورزی و باغ های این شهرستان روی داد که با سرعت عمل نیروهای عملیاتی مهار و از سرایت به مزارع ، باغ ها و مراتع دیگر جلوگیری شد.

وی، علت بروز بیشتر آتش سوزی ها را عامل انسانی و بر اثر سهل انگاری اعلام کرد و گفت: عامل انسانی می­تواند در حفاظت و جلوگیری از آتش سوزی مراتع و جنگلها نقش مهمی ایفا کند.

کمانی افزود: فرهنگ سازی از طریق رسانه های جمعی و نیز برگزاری کارگاه­های آموزشی با هدف اطفاء حریق می­تواند در این راستا بسیار کارساز باشد.

شهرستان خمین، جنوبی ترین شهرستان استان مرکزی محسوب می شود و از شمال به اراک و سربند، از شرق به محلات، از جنوب به گلپایگان واقع در استان اصفهان و از غرب به الیگودرز لرستان محدود می شود و دارای دو هزار و 267 کیلومتر مربع وسعت است. 

شهرستان خمین با 110 هزار نفر جمعیت دارای یک شهر دو بخش و هفت دهستان به مرکزیت شهر خمین است و فاصله آن تا اراک - مرکز استان مرکزی- 65 کیلومتر است.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/
برچسب ها: آتش سوزی ، خمین ، بستر حیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.