نقش حاکمیتی پژوهشگاه‌های وابسته به دولت باید حفظ شود

معاون پژوهشی وزارت علوم از واگذاری مراکز پژوهشی که رسالت خود را دنبال نمی‌کنند به بخش خصوصی خبر داد.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پژوهشکده‌ها نقش موثری در تولید علم دارند و وظیفه دارند حلقه‌ ارتباطی با دانشگاه‌ها ایجاد کنند و طرح‌های تحقیقاتی قوی‌تری با مراکز صنعتی و کاربردی داشته باشند. 

وی در خصوص برنامه‌های وزارت علوم برای پژوهشکده‌ها بیان کرد: یکی از اقدامات اساسی وزارت علوم ایجاد ارتباط قوی بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است تا پژوهشکده‌ها تا حدی از حالت آموزش محوری خارج شده و وارد حوزه‌ی پژوهشی شوند، همچنین بتوانند کمبود دانشگاه‌ها را در این زمینه برطرف کنند.
 
احمدی مراکز پژوهشی را با سه زیر شاخه‌ی مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی، خصوصی و وابسته به دانشگاه‌ها و وزارت‌ علوم معرفی کرد و اظهار داشت: هر کدام از این مراکز رسالت مشخصی دارند که البته برخی از آنان وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند. اصلی‌ترین برنامه در وزارت علوم در مورد پژوهشکده‌ها که هم دولت برای پیاده‌سازی آن تاکید دارد و هم در ماده‌ی چهارم قانون شرکت‌های دانش‌بنیان به آن اشاره شده است، ساماندهی پژوهشگاه‌ها و گوشزد کردن وظایف آنهاست. 

وی اظهار داشت: نقش حاکمیتی پژوهشگاه‌های وابسته به دستگاه دولتی باید حفظ شود د‌ر غیر اینصورت این مراکز به بخش‌ خصوصی واگذار می‌شود. همچنین پژوهشگاه‌های کشور از تکراری و موازی کاری دست بکشند تا بتوانند بهره‌وری بالاتری داشته باشند. 

احمدی در پایان افزود: آمایش یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم است تا موضع مراکز و افراد مشخص شود و دولت تمهیدات لازم را انجام دهد از طرفی ساماندهی مدیریت پژوهشی مراکز آموزشی و پژوهشی، هدف‌گرا و کاربردی کردن پروژه‌ها و تقویت کردن پایان‌نامه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار