حسینی نیک:

اجرای طرح رتبه‌‌بندی ناشران برون سپاری شود

برون سپاری اجرای طرح رتبه‌بندی ناشران هم اکنون در قالب یک پیشنهاد روی میز کار کمیته‌ی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلمی قرار گرفت.

سید عباس حسینی نیک، بازرس اتحادیه‌ی ناشران و کتابفروشان در خصوص چگونگی اوضاع و احوال صنعت نشر به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هم اکنون طرح مسکوت مانده‌ی رتبه‌بندی ناشران بار دیگر در کمیته‌ راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جریان افتاده و من هم پیشنهاد کردم که اصول و چهارچوبی برای آن تعیین شود.

وی افزود: به نظر من بهتر است که اجرای طرح رتبه‌بندی ناشران برون سپاری شود  و برعهده‌ی تعاونی ناشران و کتابفروشان و سایر نهادهای خصوصی گذاشته شود.

این بازرس اتحادیه‌ ناشران و کتابفروشان هدف از طرح و اجرای طرح رتبه‌بندی ناشران را ساماندهی نشر حرفه‌ای کشور دانست و اظهار داشت: این طرح باید تحت نظارت کمیته‌ای متشکل از نمایندگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای صنفی اجرا شود تا گام مهمی در راستای افزایش کیفیت کار ناشران برداشته شود.

حسین‌نیک در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام این خبر که آیین‌نامه‌ی صدور پروانه‌ی نشر اصلاح شده ادامه داد: این آیین‌نامه اصلاح شد تا تمدید پروانه‌ی نشر اشخاص منوط به اخذ مجوز پروانه‌ کسب باشد.

وی تصریح کرد: درخواست‌کنندگان پروانه‌ی نشر از این به بعد پس از اخذ پروانه‌ کسب 3 سال مهلت دارند تا اثبات کنند که می‌خواهند در عرصه‌ی نشر فعالیت کنند.

این بازرس اتحادیه‌ی ناشران و کتابفروشان افزود: به نظر با تدابیر اندیشیده شده تعداد زیادی از ناشران که صوری هستند یا می‌مانند و یا مجوز نشرشان ابطال می‌شود.

حسین نیک در بخش دیگری از سخنان خود در قالب مقایسه‌ای میان وضعیت نشر در کشور ما و در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا گفت: در حالی که بنا بر آمار اعلام شده 13000 تا 18000 مجوز نشر در سطح کشورمان صادر شده، در هیچ جای دنیا این تعداد مجوز نشر وجود ندارد.

وی ادامه داد: صدور بیش از اندازه‌ مجوز نشر از ابتدا اشتباه بوده و مدیران ما فکر می‌کردند که ارائه‌ی آمار بالای صدور مجوز نشر افتخار است و این باور درست نیست.

این بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان اظهار داشت: آما نادرست ارائه شده درباره‌ی میزان اشتغال هم از افزایش بدون چهارچوب صدور مجوز نشر آغاز می‌شود زیرا هر ناشری  2الی 3 کارمند را در مرکز انتشاراتی خود استخدام کرده و با این کار برنامه‌ریزان اقتصادی را هم دچار اشتباه می‌کند.

حسینی نیک در ادامه با طرح این سؤال که آیا مدیران برنامه‌ریز فرهنگی ما با افزایش میزان صدور مجوز نشر به اشتباه نمی‌افتند که حتماً وضعیت نشر چنان خوب است که به این میزان خواهان مجوز نشر داریم، گفت: آمار ناشران در کشورهای دیگر کمتر از ناشران ما است.

وی اختصاص یارانه کتاب به کاغذ را یکی از دلایل سوء استفاده برخی از ناشران از مجوز نشر دانست و افزود: البته این مشکل یا حذف یارانه اختصاص داده شده به کاغذ حل شد.

این بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان اظهار داشت: از دلایل دیگر درخواست‌های متعدد مطرح برای اخذ مجوز نشر می‌توان به مسائل مرتبط با وام و کمک‌های دولتی درنظر گرفته شده برای ناشران اشاره کرد.

حسینی نیک ادامه داد: برخی از ناشران که هم‌اکنون مرکز انتشاراتی خود را تعطیل کرده‌اند از این وام‌ها استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: از دلایل دیگر سوء استفاده از اخذ مجوز نشر می‌توان به این امر اشاره کرد که افراد دارند این مجوز مجاز به شروع فعالیت فرهنگی خود در فضای مسکونی هستند و برخی از افراد نیز با آگاهی از این امر دست به دلالی زده و با عنوان ناشر اقدام به فعالیت‌های اقتصادی دیگر می‌کنند.

این بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان با بیان امر که مجوز نشر برای برخی از افراد اعتبارات اجتماعی ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: شرکت در مناقصه‌های دولتی برای انتشار کتاب‌های سازمانی و اقدام برخی از افراد به اجازه دادن مجوز نشر به دیگران از دلایل و مصادیق دیگر سوء استفاده از اخذ نشر به حساب می‌آید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار