بایدها و نبایدهای فروش گوشی

رعایت کردن نکاتی در خصوص فروش گوشی تلفن همراه می تواند شرایط امن برای حفظ حریم شخصی افراد بوجود آورد.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خیلی مواقع پیش آمده بسیاری از ما بی محابا اقدام به فروش گوشی های همراه خود کرده ایم اما هیچ گاه به عواقب تلخ آن فکر نکرده ایم.

 

گوشی های هوشمند امروزی دیگر تنها وسیله ای برای برقراری ارتباط با سایرین نیست و کاربرد های فراوان دیگری نیز به آن افزوده شده و گوشی شما تبدیل به دفترچه تلفن، آلبوم عکس های شخصی، دفترچه ای برای ثبت یادداشت های خصوصی و .... شده است، پس حفظ و حراست از این اطلاعات هنگام فروش تلفن های همراه توجه بیشتری را طلب می کند.

رضا شفیعی کارشناس آی تی در گفت و گو با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان به نکاتی درخصوص فروش گوشی های همراه اشاره کرد و گفت: به عنوان نکته نخست تا حد امکان هنگام فروش گوشی های همراه آن را به دست خریداران نسپاریم تا نسبت به امنیت اطلاعات پیشین آن اطمینان بیشتری داشته باشیم.


وی در ادامه افزود: اکثر افراد هنگام واگذاری گوشی همراه خود به بازگرداندن اطلاعات آن به اطلاعات پیش فرض کارخانه اکتفا می کنند و به خیال خود که تمام اطلاعات شخصی آنها از روی گوشی برای همیشه از دسترس خارج شده است اما باید گفت این اقدام تنها خوش خیالی بیش نیست و تمام اطلاعاتی که به ظاهر از حافظه گوشی پاک شده است مجدد قابل بازیابی است به گونه ای که بازیابی دو گیگ اطلاعات تنها 15 دقیقه زمان می برد و زمانی که صرفا اطلاعات را از حافظه به ظاهر پاک می کنید باید توجه داشته باشید تنها آدرس آن اطلاعات از چشم ما پنهان می شود و آدرس آن در جدول اطلاعات گوشی همچنان باقی می ماند.

در ارتباط با روش هایی که می توان با آسودگی خاطر اطلاعات را بطور کامل از حافظه داخلی گوشی پاک کرد گفت: با استفاده از نرم افزارهای مخصوص این امر که برای از بین بردن کامل اطلاعات از روی حافظه برنامه ریزی شده اند برای نابودی اطلاعات استفاده کرد و تا جایی که امکان دارد اطلاعات را بر روی حافظه جانبی گوشی ذخیره کنیم تا هنگام فروش گوشی حافظه جانبی را نزد خود نگهداریم و از حفاظت اطلاعات شخصی خود مطمئن باشیم.

توصیه بعدی که  شفیعی برای فروش گوشی همراه داشت چنین بود: پیش از اینکه اقدام به فروشی تلفن همراه خود کنید از دفترچه تلفن خود بک آپ تهیه کنید تا با مشکل مواجه نشویم و تا پیش از خریدن گوشی جدید از فروش گوشی قدیمی خود خودداری کنیم.

وی عنوان کرد: زمانی که قصد دارید تا اطلاعات را به حالت پیش فرض کارخانه بازگردانید گزینه هایی که از شما در خواست می کند ضمن بازگرداندن اطلاعات به حالت پیش فرض تمام رمزهای عبور و اطلاعات امنیتی که در حافظه قبل از این ثبت شده است را حفظ کند غیر فعال کنید تا رمزهای عبور آن در دسترس قرار نگیرد.

توصیه اکیدی که این کارشناس آی تی به کاربران دارد این است که اطلاعات خود را بر روی حافظه جانبی گوشی همراه خود ذخیره کنید و هنگام فروش گوشی از فروش حافظه جانبی به همراه آن جدا خودداری کنید تا اطلاعات شما در امنیت کامل قرار گیرد.

اما در صورتی که تمایل دارید حافظه جانبی خود را نیز واگذار کنید برای انهدام اطلاعات می توانید از نرم افزار های موجود که باعث جلوگیری از بازیابی مجدد اطلاعات می شود استفاده کنید و یا منطبق بر حجم حافظه فایل ویدئویی بر روی آن کپی کنید تا حافظه به طور کامل پر شود و سپس از روی حافظه پاک کنید تا امکان دسترسی به اطلاعات شخصی شما که سابق بر این بر روی حافظه جانبی ثبت شده بود مسدود شود.

در انتها گوشزد می کنیم که مراقب اطلاعات شخصی بر روی گوشی های همراه خود که اقدام به فروش آن می کنید باشید.

آموزش تصویری ریست فکتوری بر روی گوشی های همراه اندروید و آی او اس را اینجا ببینید.


گزارش: هانیه میرزاهدایتی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار