لاریجانی در نطق پیش از دستور:

جریان‌های تکفیری باعث وهن اسلام شده‌اند/ نشانه‌های ظهور داعش در کلام امام علی (ع)

رئیس مجلس گفت: متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر در میان پیروان اهل بیت هم مورد غفلت واقع شده است.

امر به معروف و نهی از منکر در جهان اسلام مورد غفلت واقع شده استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه 30 شهریور ماه در نطق پیش از دستور خود گفت: در روزگار ما دو موضوع وجود دارد که بسیار پراهمیت است، یکی از اینها عدم توجه به مسئله امر به معروف و نهی از منکر است که متاسفانه در بین پیروان اهل بیت(ع) هم این فریضه مهم مورد غفلت واقع شده، البته در جهان اسلام نیز به طریق اولا مورد غفلت قرار گرفته است. یکی دیگر از مشکلات امروز امت اسلامی نیز جریان تندرو و تکفیری است که مصیبت بزرگی برای جهان اسلام به وجود آورده است.

وی افزود:  یکی دیگر از مشکلات امروز امت اسلام جریان تندرو و تکفیری است که مصیبت بزرگی برای جهان اسلام به وجود آورده است.

رئیس مجلس تصریح کرد: شهادت امام باقر(ع) را به ملت ایران، نمایندگان و حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

لاریجانی در ادامه گفت: امام باقر(ع) مؤسس فقه شیعه بود و در زمان ایشان مشرب‌های فقهی مختلف ظهور یافت و نقل حدیث در مورد تفسیر آیات قرآن اوج گرفته بود و همینطور احادیث در مورد مسائل اخلاقی و روایات سیره نبوی، لذا زمینه‌های تحریف تفکر اسلامی به همین جهت فراهم شده بود. از این جهت حرکت امام باقر (ع) در صیانت از سنت نبوی میراث گرانقدری را برای پیروان اهل بیت فراهم کرد و ایشان نماینده واقعی مکتب اهل بیت و از اولین بانیان حدیث و فقه و تفسیر سیره نبوی از دیدگاه مکتب تشیع است.

وی گفت: امام باقر (ع) می‌فرمایند به شرق و غرب عالم بروید جز علم ما علم صحیحی نمی‌یابید، امام (ع) از یک سو با مرجئه مبارزه کرد و از طرفی با کسانی که اسرائیلیات را به داخل فکر اسلامی رسوخ می‌دادند و از طرفی با غُلات شیعه که باعث وهم تفکر اهل بیت بودند و همچنین با کسانی که ادعای مهدویت می‌کردند مبارزه می‌کرد لذا مبنای صحت راه را برای شیعیان در همراهی با امامان و تبعیت از آنان معرفی فرمودند و در عمل آن را نشان دهند.

لاریجانی تصریح کرد: در روایتی امام باقر (ع) فرمودند، ای جابر کافی نیست که کسی خود را در میان شیعیان بنمایاند آن هم با این بهانه که دوستدار ما اهل بیت است. به خدا سوگند شیعه ما کسی نیست جز آنکه تقوا ورزد، اطاعت از خدا کند، شیعیان ما جز با تواضع، خشوع، امانت، کثرت یاد خدا، نماز ، نیکی، رعایت حقوق همسایگان و فقیران و ضعیفان به راست گویی، تلاوت قرآن و نگهداشتن زبان از مردم جز به نیکی شناخته نمی‌شود، شیعیان امین مردم در همه چیز هستند. ای جابر مذهب را به این مپندار که کسی صرفا بگوید که من علی را دوست دارم و بر ولایت او هستم، باید اهل عمل باشد.

رئیس مجلس تأکید کرد: "ذهبی" در مورد امام باقر(ع) می‌فرماید از کسانی است که بین علم و عمل و آگاهی و شرف و وثاقت و متانت جمع کرد و اهلیت برای خلافت داشت، مبنایی که امام باقر(ع) برای پیروان اهل بیت مشخص می‌کند این مشخصات را دارد که مهم آن عمل است.

رئیس مجلس به ذکر روایاتی از امام باقر (ع) گفت: در کتاب کافی، شیخ کلینی با سند از امام باقر(ع) روایت کرده که ایشان فرمودند در آخر الزمان مردمی می‌آیند که از ریاکاران پیروی می‌کنند. آنان قرائت قرآن و عبادت می‌کنند، اما امر به معروف و نهی از منکر را جز در جایی که ایمن از ضرر باشد واجب نمی‌شمارند و برای خود بهانه‌ها و عذرها می‌تراشند. همچنین ایشان می‌فرمایند، امر به معروف و نهی از منکر فریضه بزرگ الهی است که با آن واجبات دیگر برپا می‌شود. اینجاست که خشم خدای سبحان بر آنان کامل و کیفرش آنان را فرا می‌گیرد، پس نیکوکاران در سرای تبهکاران و کوچکان نیز در سرای بزرگان به هلاکت می‌رسند.

لاریجانی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر راه پیامبران و مرام صالحان است، فریضه بزرگی است که با آن دیگر واجبات محقق می‌شود، این نکته مهمی در این روایات امام باقر است، که چنین رکنی امر به معروف دارد و فریضه‌ای است که با آن دیگر واجبات محقق می‌شود و راه‌ها نیز ایمن می‌شود و کسب و کارها حلال می‌شود و زمین نیز آباد گشته و از دشمنان خلق و دین انتقام می‌گیرند و امور دین و دنیا سامان می‌پذیرد پس با دل و زبان خود تبهکاران و ستمکاران را انکار کنید و در راه خدا از سرزنش آنان نهراسید.

وی گفت: امام باقر(ع) در جای دیگری می‌فرمایند که خدای سبحان به شعیب پیامبر وحی فرمود که من 100 هزار نفر از قوم تو را کیفر می‌دهم که 40 هزار نفر آنان از تبهکاران و 60 هزار نفر از نیکوکاران آنان هستند. شعیب عرض کرد که پروردگارا کیفر تبهکاران برای گناهشان است اما نیکوکاران چرا، که خداوند فرمود که با گناهکاران سازش کردند و به خاطر خشم من خشمگین نشدند. این خیلی نکته مهمی در بحث امر به معروف و نهی از منکر است که در این روایت امام (ع) امر به معروف و نهی از منکر را رکنی قرار دادند که سایر واجبات به وسیله آن برپا می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر مورد غفلت واقع شود، همه جامعه مورد غضب خداوند قرار می‌گیرند، دلیل آن این است که با گناهکاران سازش کردند و این وظیفه مهمی برای همه مسلمانان است که بدانند غفلت از امر به معروف و نهی از منکر یک مسئله ثانوی فرعی در زندگی و حیات مسلمانان تلقی نشده است. اگر ما می‌خواهیم سیره امام باقر (ع) را بپیماییم باید به این سخن امام تکیه کنیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به جریانات تروریستی و تکفیری در دنیای اسلام اشاره کرد و گفت: متاسفانه این جریانات در افکار عمومی دنیا سیطره پیدا کرده و باعث وهن اسلام شده است. آنها این همه جنایت را با پرچم اسلام را انجام می‌دهند که این تفریط از طرف دیگری است.

وی افزود: از امام باقر(ع) در کتاب کافی نقل شده که هنگامی که پیامبر اکرم (ص) را به آسمان بردند به خداوند عرض کرد که پروردگارا حال مومن و جایگاه او نزد تو چگونه است؟ خداوند فرمود ای محمد کسی که به دوستدار من اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده است. هیچ بنده‌ای از بندگان به چیزی محبوب‌تر نزد من از واجبات به من تقرب پیدا نمی‌کند. انسان به وسیله نافله‌ها به من تقرب می‌جوید و من او را دوست می‌دارم و چون او را دوست دارم، گوش، چشم، زبان، دست او می‌شوم و اگر او مرا بخواند اجابتش می‌کنم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: همچنین در کتاب کافی آمده است که امام باقر(ع) فرموده است؛ در تورات نوشته شده از جمله مناجات خداوند با موسی این است که فرمود ای موسی خشم خود را از زیردستان و کسانی که تو را صاحب اختیار آنها کرده‌اند باز دار تا خشم خود را از تو بازدارند، این کلام امام را با رفتاری که امروز تروریست‌ها دارند مقایسه کنید، آنها به هیچ مسلمانی رحم نمی‌کنند.

این نماینده مجلس نهم گفت: یک نقلی از امام علی (ع) است که بسیار تعجب آور است و نشانه‌های این گروه بدکار در این روایت از امام علی(ع) نقل شده است، ایشان می‌فرمایند که هرگاه پرچم‌های سیاه را دیدید زمینگیر شوید و دست و پای خود را حرکت ندهید و به آنها نپیوندید اینها قوم ضعیفی هستند که ظاهر می‌شوند و اهمیتی ندارند. دل‌هایشان چون آهن سخت است و دولت دارند، امروز دولت اسلامی تشکیل داده‌اند و به هیچ عهد و پیمانی وفا نمی‌کنند، ادعای حق دارند اما اهل حق نیستند، اسمای آنها کنیه است و به روستاها و آبادی‌ها منصوبند و موهایشان همانند موهای زنان آزاد است. سرانجام آنان در میان خود دچار اختلاف می‌شوند، سپس خداوند حق را با هر کس که بخواهد زنده می‌کند، این روایت بسیار تکان‌دهنده‌ای است که نشان دهنده این قوم بدکار و ستمکار که بدترین ستم‌ها را بر مسلمانان روا می‌کنند نشان می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که خداوند معرفت درک راه و رسم امام محمد باقر (ع) را به همه ما عطا کند و ما را از یاوران صدیق ایشان قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
اگر با دشمن اسلام و مسلمانان سازش کنیم مسلمان نیستیم و خدا بر ما غضب می کند
آخرین اخبار