تأیید فروش ناوهای میسترال فرانسه به مصر

فرانسه ناوهای میسترال را که قرار بود به روسیه تحویل دهد، به مصر فروخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از اسپوتنیک نیوز، دولت فرانسه امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای از توافق نهایی «فرانسوا اولاند،» رئیس‌جمهور این کشور و «عبدالفتاح السیسی،» همتای مصری اش، بر سر فروش دو ناو حمل بالگرد کلاس «میسترال» به قاهره خبر داد. فرانسه قرار بود طبق قرارداد سال 2011 (1390)، این دو ناو جنگی را به روسیه تحویل دهد. 

هیئتی از مقامات ارشد دولت مصر این‌ روزها به‌منظور انجام مذاکرات تجاری با شرکت‌های فرانسوی، در این کشور به‌سر می‌برند. یکی از روزنامه‌های فرانسه همچنین به نقل از یک منبع آگاه که نامش فاش نشد، خبر داد قاهره قصد دارد طبق قرارداد سال 2014 (1393)، دو کشتی جنگی کلاس «گوویند» نیز از فرانسه خریداری کند.   

فرانسه اواسط تیرماه امسال قرارداد فروش ناوهای حمل بالگرد کلاسِ «میسترال» به روسیه را به طور یک‌جانبه لغو کرد. قرارداد فروش دو ناو هلیکوپتربر میسترال ساخت فرانسه بین شرکت فرانسوی «دی سی ان» و شرکت «روس اوبورون اکسپورت» روسیه در سال 2011 (1390) امضا شد. براساس این قرارداد که روسیه کل مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو مربوط به آن را پرداخته بود، قرار بود نخستین ناو در نوامبر 2014 (آبان 1393) و دومین ناو در سال 2015 (1394) به روسیه تحویل شود، اما طرف فرانسوی به علت ملاحظات سیاسی از عمل به تعهداتش سرباز زد.  کی‌یف و متحدان غربی آن، مسکو را به حمایت از مخالفان دولت اوکراین متهم می‌کنند. این درحالیست که روسیه این اتهامات را به شدت تکذیب می‌کند. 

فرانسه باید 2 میلیارد یورو به عنوان غرامت بابت لغو قرارداد به مسکو بپردازد. از سوی دیگر این کشور طبق قرارداد اولیه سال 2011 (1390)، متعهد شده بود 4 ناو حمل بالگرد کلاسِ «میسترال» به روسیه تحویل دهد. خسارت لغو قرارداد فروش دو ناو دیگرهم 1 میلیارد یورو برآورد شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار