اولاند: مبارزه با فقر و نابرابری در جهان باید در اولویت قرار بگیرد

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل هدف از توسعه پایدار را مبارزه با فقر و نابرابری در جهان دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل درباره توسعه پایدار سخنرانی کرد.

وی تاکید کرد که ما (سران کشورهای جهان) در برابر نسل آینده به مبارزه علیه فقر، توسعه بشری و حفظ سیاره زمین متعهد شده ایم. برای نیل به این هدف راهی بسیار طولانی در پیش است. 

بیست و هشت سال پیش کمیسیون محیط زیست سازمان ملل گزارشی به خانم گرو هارلم برونتلاند (رئیس کمیسیون) تحویل داد و برای اولین بار مسئله توسعه پایدار مطرح شد.

پنج سال بعد، این مسئله در کنفرانس ریو مطرح شد و این گردهمایی با تعهداتی که جهانیان بر عهده گرفتند شاخص شد، اما توسعه پایدار برای مدت های طولانی دنبال نشد.

وی افزود: بیست و هشت سال زمان لازم بود تا ما بتوانیم اینجا و با هم اهداف توسعه پایدار را تصویب کنیم. بیست و هشت سال گذشت تا مسئله توسعه پایدار بتواند به یک نقشه راه ملموس و جهانی با اهدافی مشخص مبدل شود. 

اولاند هدف از توسعه پایدار را مبارزه با نابرابری در جهان عنوان کرد و افزود: در سال دو هزار و پانزده یک میلیارد انسان به زندگی با درآمدی کمتر از یک دلار در روز ادامه می دهند. از هر ده نفر در جهان یک نفر از گرسنگی رنج می برد. دویست و پنجاه میلیون کودک و حتی بیشتر، خواندن و نوشتن نمی دانند.

بسیاری از مناطق در جهان شاهد بیابان زایی هستند. در زمانی که ما درباره پناهجویان بسیار صحبت می کنیم، بیماری هایی به مهاجرت وسیع و پرشمار منجر می شود. متاسفانه بسیاری از این مهاجران از خاورمیانه و آفریقا هستند و به نقاط مختلف، به ویژه به اروپا مهاجرت می کنند.

برای بسیاری از کسانی که اینجا حضور دارند روشن است و از این رو می خواهم اینجا یادآوری کنم که هشتاد درصد مهاجران، اعم از مهاجران شرایط آب و هوایی، جنگ ها و یا گرسنگی در کشورهای جنوب پذیرش می شوند. این جنوب است که با همبستگی با جنوب شاخص می شود. اغلب محرومان به پذیرش فقرا مبادرت می کنند و به همین دلیل ما باید وارد عمل شویم، تصمیم بگیریم.

این اقدامات نباید تنها در چهارچوب اهداف انجام بگیرند، این اقدامات باید برای زندگی بهتر انجام شوند. اولاند به هفده هدف و سه اولویت برای توسعه پایدار اشاره کرد و مراقبت از وضعیت جوی را اولین اولویت قلمداد کرد.

وی تاکید کرد که این مسئله هدف برگزاری کنفرانس پاریس خواهد بود. اولاند سپس به برگزاری ضیافت ناهار با شرکت شماری از سران کشورها از قاره های مختلف و با هدف بررسی امکان دستیابی به توافقی در کنفرانس پاریس اشاره کرد. 

اولاند گفت: هیچ یک از روسای جمهوری و یا سران دولت هایی که من با آن ها گفتگو کردم، با توافق مخالف نبودند و من خیلی زود نتیجه گیری کردم که ما موفق خواهیم شد.

ما با یادآوری ناتوانی در عقد توافق در سال دو هزار و نه در کپنهاگ، قصد نداریم در کنفرانس پاریس به امضای یک توافقنامه بسنده کنیم. ما باید در پاریس متنی را امضا کنیم که ما را برای ده ها سال متعهد کند و به همه کشورها مرتبط باشد.

وی بررسی پنج ساله اقدامات انجام گرفته را ضروری دانست و تاکید کرد: هدف از این اقدام این است که سیاره زمین تا پایان قرن بیشتر از دو درجه گرم تر نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار