العالم گزارش داد:

درخواست ها برای واگذاری مدیریت حج به مجموعه کشورهای اسلامی بالا گرفته است

العالم از افزایش درخواست ها برای واگذاری مدیریت حج به مجموعه کشورهای اسلامی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم، عبدالناصر ناصر الدین -- خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم -- گزارش داد: "مکه مکرمه شاهد حادثه تلخ دیگری در روز عید قربان بود. این حادثه تلخ نشان دهنده شکست مکرر مقامات سعودی در اداره و تنظیم امور حج بود. فاجعه منا چیزی جز نتیجه مستقیم شیوع فساد و بی توجهی به جان مردم نیست."
 
وی افزود: "از جرثقیل های غول پیکری که بر سر حجاج سقوط می کند گرفته تا بستن راه های ویژه عبور حجاج، همه یک نتیجه در پی دارند و آن هم جان باختن صدها تن در حوادثی است که مکه مکرمه در این موسم حج شاهد آن بوده است."
 
خبرنگار شبکه العالم ادامه داد: "اطلاعاتی که به دست آمده نشان می دهد مقامات مسئولِ حمایت و تنظیم امور حج اقدام به محدود ساختن مسیر حجاج برای رمی جمرات می کنند. چرا که "خالد الفیصل" -- امیر مکه -- قصد رمی جمرات را داشته است."  
 
حادثه منا نخستن فاجعه در مناسک حج به شمار نمی رود. بلکه هر ساله در موسم حج شاهد حوادثی این چنینی هستیم که صدها کشته در پی دارد. اما مقامات عربستان اهمیتی به این حوادث نمی دهند و در درجه نخست حجاج را عامل این حوادث دانسته و به سرزنش آن ها می پردازند. دو هفته پیش در حادثه سقوط جرثقیل دستکم 109 کشته و 400 تن دیگر زخمی شدند.
 
در سال 2006، 364 نفر در ازدحام در محل رمی جمرات جان باختند. در همین سال 76 نفر نیز در فرو ریختن یک هتل در مرکز مکه کشته شدند.
 
در سال 2004 نیز در موسم حج 251 تن بر اثر ازدحام در منا جان باختند. در سال 2001 نیز 14 تن در هنگام رمی جمرات جان باختند.
 
در سال 1998 ازدحام در منا منجر به کشته شدن 120 تن و زخمی شدن 180 تن دیگر شد. در سال 1997 وقوع حریق در منا جان 345 نفر را گرفت و منجر به زخمی شدن 1500 تن شد.
 
در سال 1994 نیز 270 نفر در رمی جمرات جان باختند. در سال 1990 در تونلی در منا 1426 نفر بر اثر ازدحام زیاد خفه شدند.
 
خبرنگار العالم افزود: "به هر حال این حجاج هستند که هزینه سهل انگاری و فساد مقامات سعودی را می پردازند. واقعیت ها حاکی از آن است که شاهزادگان آل سعود به فکر به انحصار درآوردن طرح های توسعه بیت الله الحرام  و اختصاص آنها به خود هستند. به طوری که مکه در سال های اخیر به یک منطقه سرمایه گذاری و کسب درآمد برای شاهزادگان سعودی تبدیل شده است."
 
العالم در پایان با اشاره به وقوع حوادث ناگوار در موسم حج امسال اعلام کرد درخواست ها برای واگذار کردن مدیریت حج به کشورهای اسلامی و زیر نظر سازمان همکاری اسلامی افزایش یافته است. زیرا در کشور عربستان و در سایه تفکر وهابی، کسی که بخواهد فاسدان را مورد پیگرد قرار دهد یافت نمی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار